• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80957
+
-

یکسان‌سازی نرخ نان در تهران

سقف قیمت انواع نان سنتی با آرد آزادپز و یارانه‌ای به نانوایان ابلاغ شد

بازار
یکسان‌سازی نرخ نان در تهران

علی ابراهیمی _‌روزنامه‌نگار

با تصویب کارگروه استانی گندم، آرد و نان، سقف قیمت انواع نان سنتی و آزادپز با آرد یارانه‌ای تعیین و از دیروز برای اجرا به اتحادیه‌های صنفی ذیربط و نانوایی‌ها ابلاغ شد. به گزارش همشهری، با تثبیت نرخ نان در 6سال گذشته تشدید کم فروشی، گرانفروشی، عرضه چند نرخی و افت کیفیت به واقعیت‌های تلخ بازار نان تبدیل شد. نانوایان برای جبران هزینه تمام‌شده تولید به کاهش حجم و گرانفروشی نان در پوشش انواع افزودنی‌های مجاز ناگزیر شدند اما اکنون با مصوبه کارگروه استانی گندم، آرد و نان، نرخ انواع نان آزاد پز و یارانه‌ای با آرد دولتی اصلاح و به نانوایان ابلاغ شده است.

اصلاح نرخ و ساماندهی بازار نان 
محمد رضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرد: براساس مصوبات قانون بودجه، دولت امسال مجبور به افزایش نرخ گندم بود اما برای جلوگیری از افزایش غیرمتعارف نرخ نان در ستاد هماهنگی دولت مصوب شد تا نرخ گندم گران نشود و همانند سال‌های 96و 97باشد. کلامی، افزود: آخرین نرخ مصوب نان مربوط به سال 93بود، با وجود افزایش هزینه‌های نانواخانه‌ها در این سال‌ها قیمت مصوب نان افزایشی نداشت و نانوایی‌ها برای پوشش دادن هزینه‌ها، افزایش نرخ و در مواردی کاهش وزن چانه خمیر را در دستور کار قرار داده بودند. با این شرایط دولت برای جلوگیری از نابسامانی و نا هنجاری قیمت و کیفیت نان، تصمیم گرفت تا سقف قیمت انواع نان سنتی یارانه‌ای و آزادپز را با همان نرخ گندم سابق تعیین کند. او افزود: دولت به کارگروه‌های استانی اختیار داد تا با رعایت این سقف قیمتی نسبت به تعیین نرخ انواع نان در استان‌ها اقدام کنند که با این روند نرخ ابلاغی جدید نان برای حمایت از مصرف‌کننده و جلوگیری از افزایش غیرمتعارف و نابسامانی‌های ناشی از نبود نرخ مصوب نان بوده است.

یارانه 15هزارمیلیارد تومانی نان 
او با بیان اینکه در بودجه سال 98میزان یارانه پیش‌بینی شده برای گندم نانوایی‌ها، 8هزار و 145میلیارد تومان تعیین شده، گفت: 80درصد نانوایی‌ها گندم 665تومانی و 20درصد نیز گندم را به نرخ 900تومان دریافت می‌کنند. به گفته او، مجموع یارانه‌ای که دولت باید برای تحویل گندم بدهد 15هزار میلیارد تومان است. کلامی تأکید کرد، قیمت تمام‌شده کنونی هر کیلوگرم گندم برای دولت به هزارو 850تومان می‌رسد. او با بیان اینکه هنوز نرخ نان در شهرستان‌های استان تهران اعلام نشده است، افزود: به‌زودی نرخ نان در شهرستان‌های استان تهران نیز در کارگروه‌های ذیربط تعیین و به اتحادیه‌های صنفی و سپس به نانوایی‌ها ابلاغ می‌شود.

نظارت بر قیمت و عرضه نان 
مدیرکل تنظیم بازار، نرخ اصلاحی جدید نان را برای همه واحدهای نانوایی لازم الاجرا دانست و گفت: نانوایان به درج قیمت و وزن چانه خمیر در محل عرضه به نحو قابل رویت برای همه مردم ملزم هستند و دستگاه‌های نظارتی نیز بر قیمت‌ها و وزن چانه خمیر و نان نظارت می‌کنند. کلامی افزود:از همه مردم می‌خواهیم که اگر واحد صنفی نانوایی نسبت به درج قیمت و وزن چانه خمیر اقدام نکرده یا آن را رعایت نمی‌کند، مراتب را به سامانه 124اطلاع دهند. او تعیین سقف و یکسان‌سازی‌ قیمت انواع نان سنتی در واحدهای صنفی را تلاش برای مقابله با عرضه چند نرخی و کم فروشی انواع نان سنتی دانست وتأکید کرد به‌شدت با هرگونه گرانفروشی و کم فروشی نان برخورد می‌شود.

    تعیین و ابلاغ سقف قیمت نان کنجدی 

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت  در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد تا نرخ‌های جدید زمینه کم فروشی و گرانفروشی نان در سایه برخی افزودنی‌ها را از بین ببرد؟، گفت: نرخ جدید انواع نان یارانه‌ای و آزادپز در اتحادیه نانوایان سنتی شامل لواش، بربری و تافتون و اتحادیه نان سنگک به واحدهای صنفی ذیربط ابلاغ شده و لازم الاجرا است.همچنین ابلاغ شده تا عرضه نان کنجدی و نان با وزن بیشتر فقط با درخواست و رضایت مشتری صورت گیرد و نانوایی‌ها اجاره فروش اجباری این نوع نان را ندارند و با تخلفات برخورد خواهد شد. کلامی، افزود: برای جلوگیری از تخلف در عرضه نان با استفاده از برخی افزودنی‌ها مانند سبزیجات و کنجد نیز به کارگروه‌های استانی ابلاغ شده تا برای انواع نان کنجدی سقف قیمتی تعیین و به اتحادیه‌های صنفی ابلاغ کنند تا از نابسامانی بازار نان به این شیوه جلوگیری شود. او گفت: بر این اساس کارگروه‌های استانی، سقف قیمت پخت نان با انواع افزودنی‌ها را نیز تعیین خواهند کرد و واحدهای نانوایی به درج و اجرای این نرخ ملزم هستند. علاوه بر آن اتحادیه‌ها نیز باید نرخ‌های متحدالشکل انواع نان سنتی آزادپز و یارانه‌ای را تعیین و برای اجرا به واحدهای صنفی نانوایی ابلاغ کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید