• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80943
+
-

بانک اطلاعاتی گروهی از بیماران در سازمان تامین اجتماعی پاک شد!

سرگردانی دیابتی‌ها برای «انسولین»


بیماران دیابتی در جریان مراجعه روزهای اخیر خود به داروخانه‌ها برای خرید «انسولین» با پاسخ عجیب بخش «پذیرش» روبه‌رو شدند و اکنون این گروه بزرگ از جامعه «وابسته همیشگی به دارو»، در خیابان‌های پایتخت و البته سایر شهرهای کشور «سرگردان» دریافت «مجوز» هستند.
پیگیری‌های خبرنگار همشهری درباره «شوک وارد شده به دیابتی‌ها» در داروخانه‌ها نشان می‌دهد بانک اطلاعاتی گروهی از بیماران در سازمان تامین اجتماعی که «مجوز تخصیص دارو» به آنها در داروخانه‌ها محسوب می‌شود، به دلایلی نامعلوم و بدون اطلاع پیامکی به بیماران، پاک شده است.
روال همیشگی «خرید انسولین با تعرفه بیمه» به این صورت بوده که بیماران دیابتی در زمان نخستین تشخیص پزشک متخصص نسبت به بیماری دیابت نوع یک، با در دست داشتن مجموعه‌ای مدارک مشخص ازجمله « نسخه پزشک، تأییدیه پزشک و همچنین جواب آزمایش قند خون» که همگی « نیاز به تزریق انسولین» برای بیمار را تأیید می‌کند، به یکی از داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا اطلاعات آنها به‌عنوان «فرد دیابتی حائز شرایط دریافت انسولین با تعرفه بیمه»، در بانک اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی به ثبت برسد. این شکل مراجعه (در دست داشتن یکسری مدارک)، یک‌بار برای همیشه و آن هم در ابتدای دچار شدن فرد بیمار به بیماری دیابت، صورت می‌گرفته به‌طوری‌که از ماه‌های بعد، فرد بیمار، بدون آنکه محتاج « اثبات» دیابتی بودن خود باشد، صرفاً نسخه پزشک را به داروخانه ارائه و «انسولین» دریافت می‌کرد. تا‌کنون داروخانه‌ها در هر بار مراجعه ماهانه فرد بیمار، با یک «استعلام اینترنتی» از سامانه بانک اطلاعات بیمه تامین اجتماعی برای تأیید محتوای پرونده دارویی فرد بیمار، بلافاصله انسولین درخواستی را به او تحویل می‌دادند.
اما طی روزهای اخیر، بخش پذیرش نسخه در داروخانه‌ها در مواجهه با متقاضیان انسولین از آنها خواسته است برای «تشکیل مجدد پرونده دارویی» به یکی از مراکز زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند.آنطور که برخی از همین بیماران دیابتی روایت می‌کنند، به‌خاطر آنچه «پاک کردن بانک اطلاعاتی بیماران دیابتی» عنوان می‌شود، سازمان تامین اجتماعی روال جدیدی برای تأیید نسخه پزشک در گروه بیماران دیابتی تعریف کرده است.
گفته می‌شود یکی از دلایلی که این سازمان تصمیم گرفته «مسیر دسترسی بیماران دیابتی به انسولین» را از نو تعریف کند، موضوع «ورود دلالان به بازار انسولین» و «احتمال قاچاق این دارو به خارج از کشور» است.
این در حالی است که بررسی‌های همشهری مشخص می‌کند در همه این سال‌ها، شرط ارائه این دارو در داروخانه‌ها طبق ضوابط حاکم، فقط و فقط «تأیید استعلام از بانک اطلاعاتی» بوده است. به بیان ساده، از آنجا که بانک اطلاعاتی اولیه بیماران دیابتی براساس مدارک پزشک و از آن مهم‌تر، جواب آزمایش قند خون شکل گرفته بود، واجدشرایط بودن آنها برای دریافت انسولین نیز اثبات شده بود.
اگر آن بانک اطلاعاتی دچار نقص و ایراد بوده، در روال جدید که مجدداً همان مدارک از بیماران خواسته می‌شود نیز نواقص قبلی می‌تواند تکرار شود. با این حال، سرگردانی این روزهای دیابتی‌ها بین داروخانه‌ها و سازمان تامین اجتماعی نه‌تنها «زحمت بیماران قندی» را دو چندان کرده و خطر «افت قند ناگهانی» در صف‌های طولانی تشکیل بانک اطلاعاتی را افزایش داده که برای «ترافیک پاییزی» شهر نیز معضل اضافه شده است.
کاغذبازی‌ها برای دریافت مجوزهای تکراری باعث افزایش سفرهای زاید درون‌شهری می‌شود و همین موضوع بر ترافیک و آلودگی در شهر اثر سوء دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید