• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80930
+
-

مرد جوان وصیت کرده بود که اگر حادثه‌ای برایش رخ داد اعضای بدنش را اهدا کنند

وصیت نجات‌بخش

وصیت نجات‌بخش


وقتی مرد جوان هنگام نظافت‌ خانه‌اش از پشت‌بام سقوط کرد و پزشکان پس از 2روز اعلام کردند که او دچار مرگ مغزی شده است، خانواده‌اش تصمیم گرفتند به وصیت وی عمل کنند و به این ترتیب اعضای بدن محمدعلی به بیماران نیازمند اهدا شد.
به گزارش همشهری، صبح جمعه، 30شهریور بود و محمدعلی پورمداح و خانواده‌اش به تازگی از سفر 5روزه مشهد به شهرشان اردکان برگشته بودند. در بین اقوام رسم بود که هرکس از زیارت امام رضا(ع) برمی‌گشت، بقیه اقوام به دیدنشان می‌رفتند و قرار بود آن روز، آنها میزبان مهمانانشان باشند. همین باعث شده بود که مرد جوان برای نظافت خانه دست به‌کار شود، اما وقتی کار نظافت راهرو تمام شد و او به پشت‌بام رفت، ناگهان تعادلش را از دست داد و به پارکینگ خانه سقوط کرد.
حادثه‌ای که نه‌تنها خانواده‌اش که همه اقوام و بستگان آنها را در شوک فرو برد.

2روز کما
پس از سقوط مرد 37ساله، خانواده‌اش وحشت‌زده به کمکش رفتند و اورژانس را خبر کردند. مرد جوان به بیمارستان منتقل و تلاش برای نجات جانش شروع شد، اما به‌دلیل ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود به کما رفته بود. 2روز تلاش پزشکان و نذر و نیاز خانواده‌اش برای بازگشت او به زندگی نتیجه‌ای نداشت و سطح هوشیاری‌اش آنقدر پایین آمد که در نهایت پزشکان اعلام کردند مرد جوان دچار مرگ مغزی شده است.
یکی از اقوام محمدعلی در گفت‌‌وگو با همشهری می‌گوید: دامادمان 2دختر و یک پسربچه داشت و بعد از این حادثه آنها یتیم شدند. او ادامه می‌دهد: محمدعلی کارگر کارخانه بود و زندگی خوب و آرامی داشتند و هنوز هم هیچ‌یک از ما باورمان نمی‌شود که او دیگر در بین ما نیست. مدت‌ها پیش از این حادثه، هم محمدعلی و هم خواهرم وصیت کرده بودند که اگر روزی اتفاقی برایشان رخ داد، اعضای بدنشان را اهدا کنیم. وقتی در بیمارستان به ما گفتند که دامادمان دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او نیست، یاد وصیت‌اش افتادیم و به همین دلیل خواهرم به پزشکان اجازه داد که اعضای بدن شوهرش به بیماران نیازمند اهدا شود. حالا هم با اینکه همه ما داغدار مرگ او هستیم، اما از اینکه قلب او در سینه فرد دیگری می‌تپد، خوشحالیم و مطمئن هستیم که او نیز از این تصمیم خوشنود و روحش در آرامش است.

پرواز قلب به تهران
با موافقت خانواده مرد جوان برای اهدای اعضای بدن محمدعلی، معلوم شد که قلب، کلیه‌ها و کبد او قابل پیوند به بدن بیماران نیازمند است. اما زمان برای انتقال قلب و یکی از کلیه‌ها به تهران کم بود و همین باعث شد که تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت وارد ماجرا شوند.
ساناز دهقانی، مسئول اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: طبق لیست انتظار باید قلب و یکی از کلیه‌های این بیمار به یک جوان 24ساله که همزمان دچار نارسایی قلبی و کلیوی بود، در تهران اهدا می‌شد. از آنجایی که پیوند قلب و کلیه باید کمتر از حدود 4 ساعت انجام می‌شد، عملیات انتقال اورژانسی این دو عضو پیوندی از یزد به تهران را آغاز کردیم.
وی افزود: صبح دیروز یک تیم از واحد پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری و یک تیم از مرکز مدیریت و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با کمک اورژانس هوایی کشور از تهران راهی یزد شدند. حدودا ساعت 11این تیم پس از دریافت 2‌عضو پیوندی با هواپیمای فالکوم به تهران بازگشتند. تیم عملیاتی پس از فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد با یک بالگرد به سمت بیمارستان مسیح دانشوری حرکت کردند و خوشبختانه مجموعه این تلاش‌های چندساعته باعث شد که پیوند قلب و کلیه به‌صورت همزمان در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شود. به‌گفته وی، کلیه دیگر این بیمار در یزد به یک بیمار دیگر اهدا شد و کبد وی نیز برای پیوند به یک بیمار نیازمند، به شیراز انتقال یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید