• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80922
+
-

توسط شهردار تهران همزمان با هفته دفاع مقدس صورت گرفت

رونمایی از تمثال 2هزار شهید درخیابان‌های شهر

رونمایی از تمثال 2هزار شهید درخیابان‌های شهر

محمد سرابی _ خبر‌نگار

رونمایی از تمثال 2 هزار شهید در خیابان‌های شهر در هفته دفاع مقدس، پاسداشت از نام‌آورانی است که به تعبیر شهردار تهران «سال‌ها باعث افتخار و اعتلای کشور» شده‌اند. 

او روز گذشته در مراسم زنگ دانش‌آموزان شهید هم شرکت کرده بود و از رشادت‌های دانش‌آموزان دیروز، آموزگاران امروز تجلیل کرد.
روز گذشته پیروز حناچی به منطقه‌12 تهران رفت و پیش از آنکه در اجتماع خبرنگاران و عکاسان 8‌سال دفاع مقدس حضور یابد، در مراسم رونمایی از تمثال 2‌هزار شهید حضور یافت. او  در این مراسم گفت:   در دوران معاصر کشورهایی را داریم که در شرایط مشابه جنگ تحمیلی به اندازه ما مقاومت نکرده‌اند. اگر امروز کشور ما اقتداری دارد به واسطه مجاهدت‌هایی است که عزیزان ما در تمام طول جبهه نبرد از غرب تا جنوب نشان دادند.
 پیش از آنکه شهردار تهران در مراسم رونمایی از تمثال شهدا شرکت کند، صبح به دبیرستان ابوریحان بیرونی رفت تا در مراسم اهدای 100 دوچرخه به دانش آموزان تهرانی حضور یابد. حناچی در این مراسم گفت: «شهر برای انسان‌ها طراحی شده است و انسان باید در آن در درجه اول اهمیت باشد. اگرچه زندگی شهری با ترافیک آمیخته شده ولی امیدواریم روزی از تسلط خودروها بر خیابان‌ها کم کنیم.» 
شهردار تهران افزود: منشا 80درصد آلودگی هوا ترافیک است و 40درصد آن به‌خودروهای شخصی ارتباط دارد. می‌توانیم فرض کنیم به ازای هرکسی که سوار دوچرخه می‌شود، یک خودرو از شهرکم و به همان اندازه از آلودگی هوا کاسته می‌شود.
شهردار تهران در صبحگاه دبیرستان پسرانه ابوریحان بیرونی با اشاره به اینکه نخستین دوچرخه‌ای که در کودکی داشته «دست‌دوم» بوده، گفت: کسانی که همسن و سال من هستند به یاد می‌آورند که در گذشته در شهرها تا این حد خودرو نبود و ما دوران بچگی را با دوچرخه گذرانده‌ایم.
 او افزود: در سفر اخیر به وین، مسئولان این شهر اعلام کردند که 7درصد حمل ونقل عمومی در این شهر با دوچرخه انجام می‌شود و ما در تهران که از وین هم بزرگ‌تر است، فاصله بسیار زیادی با این عدد داریم. حناچی با یادآوری همزمان بودن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع‌مقدس، گفت: جنگ فی نفسه ارزش نیست ولی وقتی برای هدف بالایی مانند دفاع باشد، تا سال‌ها باعث افتخار و اعتلای کشور است.
شهردار تهران ادامه داد: در سال 1359که عراق به فرودگاه مهرآباد حمله کرد به‌خاطر دارم هواپیمای عراقی آنقدر به زمین نزدیک شده بود که در چهار راه نواب شاید می‌شد کلاه سفید خلبان را دید، اما پس از آن خیل رزمندگان ما جواب دندان‌شکنی به صدام دادند و این بزرگ‌ترین تهدید را به فرصت تبدیل کردند. اگر امروزسطح دفاعی ما درمنطقه قابل‌قبول است از همین دفاع ناشی می‌شود.
شهردار خطاب به دانش‌آموزان گفت: امیدوارم شما را در سال‌های آینده در عرصه‌های مدیریت کشور ببینم. اگر به خوبی این دوران را پایه‌ریزی کنیم، بخشی از مدیریت کشور به شما خواهد رسید.
در این مراسم محمود کلهری، شهردار منطقه 17تهران به صحبت پرداخت و نکاتی را درباره مناسب‌سازی‌ معابر منطقه برای استفاده از دوچرخه مطرح کرد. همچنین در این روز علاوه بر 100دستگاه دوچرخه اهدایی، 30نفر از دانش‌آموزان این وسیله نقلیه پاک را برای رفت‌وآمد از خانه به مدرسه انتخاب کردند.

تهران در جمع شهرهای بدون خودرو
اولین کمپین ملی روز بدون خودرو سال 1997در انگلیس آغاز شد و یک سال بعد فرانسه به آن پیوست. در سال 2000میلادی این کمپین از طرف کمیسیون اروپا به رسمیت شناخته شد و به یک هفته گسترش پیدا کرد. در سال قبل 2800شهر از 54کشور جهان در این کمپین حضور پیدا کردند ولی از ایران تا‌کنون شهری به آن نپیوسته بود تا اینکه امسال شهرداری تهران درخواست عضویت در این کمپین را به کمیسیون اروپا ارائه کرد. در نشستی که به این مناسبت و با حضور کلودیو پروویداس، نماینده برنامه عمران سازمان ملل و علی نظری‌دوست، هماهنگ‌کننده UNDP برگزار شد، تقدیرنامه ارسالی از دپارتمان حمل‌ونقل کمیسیون اروپا به شهردار تهران ابلاغ شد.
شهردار تهران در این مراسم گفت: کلانشهرها مشکلاتی شبیه هم دارند و حتی شهرهایی که در معرض کلانشهر‌شدن باشند با آلودگی و ترافیک روبه‌رو هستند.
پیروز حناچی افزود: طبیعتا راه‌حل‌های ما به هم شبیه است و چون 80درصد آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است پس نقطه هدف نیز معین است. شهردار تهران بیان کرد: این نظریه به اثبات رسیده است که خیابان جدید یعنی تقاضای سفر جدید و خودروهای جدید. حناچی با بیان اینکه در آغاز این دوره از شهرداری به برخی از آمارهای سلامت مردم اشاره شد، گفت: درسال قبل با توزیع سوخت استاندارد و جدی گرفتن معاینه فنی، حجم ذرات معلق در هوای تهران کم شد.
شهردار تهران گفت: تغییراتی در خطوط 1، 2، 4، 6و 7مترو داشتیم و ساخت خط‌های 8، 9و 10نیز آغاز می‌شود، اما برای رسیدن به سرخط زیر 2 دقیقه نیاز به 2هزار واگن مترو داریم.
حناچی اضافه کرد: باید دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل به رسمیت شناخته شود. قوانین دوچرخه سواری مربوط به سال 1320است که باید بازبینی شود. همینطور اسکوتر و وسیله‌های برقی را باید توسعه داد و جایگاه‌های شارژ  ایجاد کرد.
شهردار تهران گفت: اکنون به سمتی می‌رویم که برخی خیابان‌ها را تبدیل به پیاده‌راه کنیم و این کار را از خیابان‌های قدیمی آغاز می‌کنیم. حناچی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری به افزایش کاربرد دوچرخه‌های اشتراکی منجر شده است، بیان کرد: سهم دوچرخه در ترافیک زیر یک درصد است که باید تا 4درصد افزایش یابد و شهروندان باید خود این را بخواهند. به‌عنوان مثال در آمستردام تعداد دوچرخه‌سواران بیشتر از روتردام است با اینکه هر دو در یک کشور قرار دارند.
 علی نظری‌دوست، هماهنگ‌کننده UNDP هم در سخنانی گفت:UNDP یکی از آژانس‌هایی است که در بیش از 170کشور با هدف توسعه پایدار فعالیت می‌کند. امروزه 90درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و 70درصد انتشار گاز کربن و آلودگی‌ها منشا شهری دارد. با افزایش آلودگی، هزینه‌های مستقیمی مانند مرگ‌ومیر به شهرها تحمیل می‌شود.

نظری‌دوست با بیان اینکه معابر تهران برای دوچرخه‌سواری ایمنی کافی ندارد، اظهار کرد: ایران در توافقنامه پاریس تعهد داده است که انتشار کربن را کم کند و این کار می‌تواند هم راستا با اهداف بین‌المللی انجام شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: سیاست اول ما توسعه حمل ونقل عمومی است چنان‌که توانستیم سرفاصله قطارهای مترو را که 5تا 6دقیقه بود به 3.5دقیقه برسانیم؛ این به‌معنای 56درصد افزایش حرکت قطارها در مترو است. محسن پورسیدآقایی ادامه داد: امروزه روزانه 4هزار نفر در منطقه مرکزی شهر هر روز با دوچرخه تردد می‌کنند و دوچرخه‌های اشتراکی نسل 4نیزعلاوه بر دوچرخه‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او بیان کرد: این آمار در مقایسه با جمعیت و نیاز ما خیلی کم ولی افتخارآمیز است زیرا فقط در 8ماهی که این طرح راه‌اندازی شد، از آزادسازی14تن کربن در هوای تهران پیشگیری شده است. معاون شهرداری تهران تأکید کرد: در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و پیاده‌روی باید همزمان محدودیت‌هایی برای خودروها وضع کنیم زیرا باوجود افزایش حرکت قطارهای مترو، تعداد مسافران کمتر از 5درصد رشد کرده است. بنابراین باید برای وضع محدودیت برای خودروها اقدام کنیم. این کار با ایجاد منطقه کاهش درسال پیش آغاز شد، طرح زوج و فرد خاتمه یافت و پیامد آن روان‌تر بودن ترافیک در 2روز اول مهر امسال بود. پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه مسیر توسعه بزرگراه‌ها مسدود شده ‌است، ادامه داد: افزایش مسیر خودروها راه‌حل مسئله نیست و در سیاست‌های شهرداری هم جایگاهی ندارد. حتی تعریض خیابان‌ها هم یک راه‌حل محسوب نمی‌شود، زیرا مشابه بزرگراه‌سازی‌ و برای بیشتر کردن فضای خودروهاست.

روز جهانی بدون خودرو را در تقویم شهری ثبت کنید

دپارتمان حمل‌ونقل کمیسیون اروپا در نامه‌ای از شهردار تهران به‌دلیل پیوستن به کمپین روز جهانی بدون خودرو تشکر کرد و خواست این رویداد جای ثابتی در تقویم شهری بیابد.
به گزارش شهرنوشت، دپارتمان حمل‌ونقل کمیسیون اروپا خطاب به شهردار تهران تقدیرنامه‌ای را به شرح زیر ارسال کرده است:
جناب آقای حناچی، شهردار محترم تهران
مایه خوشحالی است که برای نخستین‌بار، تهران با هدف مشارکت در کمپین کمیسیون اروپا (هفته اروپایی حمل‌ونقل) در این رویداد ثبت‌نام کرده است. همانطور که می‌دانید این رویداد برجسته‌ترین پویش جهانی است که به موضوع حمل‌ونقل پایدار شهری و نیز استفاده از شیوه‌های پاک‌تر و فعال‌تر به‌عنوان جایگزین در حوزه حمل‌ونقل می‌پردازد. سال گذشته حدود 2800شهر از 54کشور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند. بسیار خوشحالیم که نام شهر تهران را در لیست جاری می‌بینیم. مایلم از ابتکار شما در راه‌اندازی سه‌شنبه‌های بدون خودرو قدردانی نمایم. حمل‌ونقل عمومی جایگزین مهمی برای خودروهای شخصی است. ما نیز به‌نوبه خود شما را تشویق می‌کنیم تا با ساماندهی چنین فعالیت‌هایی و اجرایی کردن گام‌های ضروری در جهت رسیدن به نقطه‌ای که شیوه‌های جدید برای همگان در دسترس و از جهت مالی قابل تأمین باشد، تلاش نمایید.
مشتاق شنیدن خبرهای مشارکت شما در این پویش در طول سال هستیم. همچنین امیدواریم این رویداد جای ثابتی در تقویم شهری شما بیابد.

 رونمایی از تصاویر شهیدان

شهردار تهران روز گذشته در سومین برنامه خود به منطقه 12 رفت و از تمثال 2هزار شهید بر خیابان‌های پایتخت رونمایی کرد.
تصاویر برادران عرب سرخی در منطقه 12 نخستین تصاویری بود که بر سینه خیابان‌ها نشست. نصب تمثال شهدا از سال 1393شروع شده بود اما برخی عکس‌ها فرسوده شده و لازم است دوباره در معابر نصب شوند که از 6‌ماه قبل برای آن برنامه‌ریزی شده بود. در این مراسم که با حضور پدر کهنسال شهیدان محسن، مجتبی و محمدرضا عرب‌سرخی در کوچه فداکار ناحیه 6منطقه  12انجام شد، سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) از خاطرات خود درباره شهدای دفاع‌مقدس گفت. شهردار نیز در این مراسم اظهار کرد: در دوران معاصر کشورهایی را داریم که در شرایط مشابه جنگ تحمیلی به اندازه ما مقاومت نکردند. اگر امروز کشور ما اقتداری دارد به واسطه مجاهدت‌هایی است که عزیزان ما در تمام طول جبهه نبرد از غرب تا جنوب نشان دادند.

چهارمین برنامه شهردار تجلیل از خبرنگاران و عکاسان عرصه دفاع‌مقدس با عنوان « همراز شقایق» در سالن ایران زمین شورای شهر تهران بود.
حناچی در این مراسم اظهار کرد: روزهای پس از انقلاب در شرایطی که ارتش از هم پاشیده بود و در هر گوشه از کشور ناآرامی داشتیم، ‌دشمن هم به کشور ما حمله کرد. او ادامه داد: یکی از خدمات بزرگی که مرکز تحقیقات سپاه انجام داد و از نخستین عملیات‌ها مانند فتح‌المبین آغاز شد، ثبت وقایع جنگ بود، به همین دلیل است که امروز اسنادی مانند نوارهای مکالمات بی‌سیم فرماندهان را داریم. اکنون همه این اسناد گوناگون منبع پژوهش هستند.
شهردار تهران با نقل خاطره‌ای اظهار کرد: در اواخر تابستان 1360که به جبهه رفتم اعزام‌ها مانند سال‌های بعد منظم نشده بود. به بهانه داشتن دوستانی در جبهه به کرمانشاه و بعد به سرپل‌ رفتم و از آنجا با خودرو به سمت گیلانغرب حرکت کردم. همراه ما مردی با اورکت و سلاح ژ 3بود که بعدا فهمیدم شهید ابراهیم هادی بوده است. شهادت او آنقدر اهمیت داشت که رادیو عراق هم آن را اعلام کرد.
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: دفاع‌مقدس یک الگوی کامل در جهت ایستادگی برای وطن را به جهان نشان می‌دهد. محسن هاشمی‌رفسنجانی افزود: این همه را به 200هزار شهیدی مدیون هستیم که امنیت امروز به‌دلیل جانفشانی آنها به‌دست آمده است. او اضافه کرد: صیانت از یک حماسه کمتر از آن حماسه نیست و این اهالی رسانه هستند که اگرچه اسلحه به‌دست نگرفتند ولی نقشی کمتر از ایثارگران نداشتند.



این‌بار نوبت دانش‌آموزان است

برنامه‌های شهرداری تهران برای توسعه دوچرخه‌سواری در پایتخت در بخش‌های فرهنگسازی همچنان ادامه دارد. دیروز 100دستگاه دوچرخه به یک دبیرستان پسرانه تحویل شد و همزمان خبر رسید که از‌ آذر 97تاکنون متروی تهران میزبان بیش از ۱۳هزار دوچرخه‌سوار بوده است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ضوابط و آیین‌نامه تحویل دوچرخه به دانش‌آموزان را تشریح کرد. محسن پورسیدآقایی در مراسم تحویل 100 دستگاه دوچرخه به یک دبیرستان پسرانه با بیان اینکه این دوچرخه‌ها از طرف شهرداری تهران در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و با هماهنگی آموزش و پرورش شهر تهران به مدیران مدارس تحویل داده می‌شود، گفت: خوشبختانه طی اقدامات انجام شده این دوچرخه‌ها «بیمه» هستند. وی با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز در این محدوده مناسب‌سازی‌ شده است، گفت: سرنشینان دوچرخه‌ها نیز بیمه هستند.
پورسید آقایی با بیان اینکه مدیر مدرسه بنا به تشخیص خود دوچرخه را تحویل دانش‌آموز می‌دهد، افزود:‌ این دوچرخه‌ها تحویل مدرسه و مدیر شده‌اند و حتی می‌توانند این دوچرخه‌ها را برای مقاطع بعدی نیز استفاده کنند. وی با بیان اینکه براساس این طرح شرایط تحویل دوچرخه به دانش‌آموزان یکسان است، گفت: دانش‌آموزان نباید دوچرخه شخصی داشته باشند و باید در کلاس‌های آموزش ترافیک شهرداری شرکت کنند. همچنین باید ساکن محدوده این منطقه باشند. وی افزود:‌ این طرح تحت عنوان «شهر بی‌دود» اجرایی خواهد شد.


13هزار دوچرخه‌سوار  در مترو

با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از ابتدای آذرماه ۹۷ تا پایان شهریور‌ماه‌۹۸ بیش از ۱۳ هزار نفر دوچرخه‌سوار از متروی تهران و حومه استفاده کرده‌اند. در تیرماه امسال ۲۲۷۷ دوچرخه‌سوار و در مرداد ۲۶۸۱ دوچرخه‌سوار و در شهریور‌ماه ۲۴۰۲ دوچرخه‌سوار از مترو استفاده کرده‌اند که این میزان نسبت به 3‌ماه ابتدایی سال با رشد همراه بوده است. در سه‌ماهه ابتدایی سال، ۴۲۹۸ دوچرخه‌سوار از مترو استفاده کردند که این آمار در سه ماهه دوم سال با ۳۰۷۲ نفر افزایش به ۷۳۷۰ دوچرخه‌سوار رسید. با اجرا شدن این طرح فرصت استفاده از مترو برای دوچرخه‌سواران مهیا شده و مسافرانی که از دوچرخه‌های تاشو با ابعاد۳۰×۶۰×۹۰ استفاده می‌کنند  می‌توانند در تمام روزهای هفته به غیراز ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ و ساعت ۱۶ تا ۱۹ که پیک مسافری محسوب می‌شود وارد شبکه مترو شوند. امکان استفاده از دوچرخه‌های معمولی تنها در ایام تعطیلات رسمی و ۱۳روز اول فروردین‌ماه مجاز بود،  اما براساس تمهیدات اتخاذ شده از ابتدای مردادماه ۹۸ ورود دوچرخه‌های عادی به مترو نیز در تمام روزهای هفته از ساعت ۲۰ بلامانع است. البته برای تردد بهتر، مسافران در روزهای هفته باید از «دوچرخه تاشو» استفاده کنند.



پیروز حناچی در دیدار با مسئولان روز جهانی بدون خودرو: این نظریه به اثبات رسیده است که خیابان جدید یعنی تقاضای سفر جدید و خودروهای جدید

تقدیر از همکاری شهرداری و سپاه برای آراستن شهر با تصاویر شهدا

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در رونمایی از تمثال مبارک ٢هزار شهید دفاع‌مقدس که در محل منزل شهیدان عرب‌سرخی برگزار شد، از همکاری شهرداری تهران و سپاه محمد رسول‌الله(ص) برای آراستن شهر با تصاویر زیبای شهدا تشکر کرد.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد روز گذشته به‌همراه پیروز حناچی، شهردار و سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در رونمایی از تمثال مبارک ٢هزار شهید دفاع‌مقدس حضور یافت و ضمن عرض ادب به ارواح مقدس شهدا و پدر بزرگوار شهدای عالیقدر عرب‌سرخی، گفت: مفتخرم که در آغاز هفته دفاع‌مقدس در معیت برادر ارجمند دکتر حناچی، شهردار تهران و برادر ارجمند سردار وفادار سپاه اسلام، جناب آقای یزدی در محضر شما شهروندان عزیز، از طرحی رونمایی می‌کنیم که طی ماه‌های گذشته با هماهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران و شهردار محترم تهران برای آراسته شدن محلات به تصاویر زیبای 2هزار شهید انجام شده است.
او ادامه داد: از سوی خانواده‌های معزز شهدا و مردم شهیدپرور و گرانقدر تهران که بیش از ٣٣ هزار شهید خدمت ملت ایران تقدیم کرده‌اند، از شما تشکر می‌کنم.
ابوترابی‌فرد افزود: انقلاب اسلامی به‌دست توانای یک مرجع تربیت‌یافته در مدرسه امام صادق(ع) یعنی امام بزرگوار بنیان نهاده شد و شجره طیبه او رشد کرد و به‌دست توانای شاگرد تربیت‌یافته در مدرسه امام راحل (ره) یعنی رهبر معظم و عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رسید و با حضور یکپارچه ملت و ملت‌های مسلمان منطقه این انقلاب راه عزت و اقتدار خود را با شتاب سپری کرد و با خون مقدس شهدا استقامت جانبازان و ایثارگران آبیاری شد و به ثمر نشست.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: مطمئن باشید این انقلاب در راه شهدا و مسیر و آرمان امام بزرگوار تا حضور امام عصر(عج) راه خودش را تداوم خواهد بخشید و به یاری خداوند متعال راه را برای اقتدار علمی، رشد و تعالی فرهنگی و رشد اقتصادی و تعالی ملت بزرگ ایران و اقتدار ملت‌های مسلمان منطقه هموار خواهد کرد. امیدوارم با حضور یکپارچه ملت ایران زیر پرچمی که به‌دست توانای رهبر معظم انقلاب است، این راه را با وحدت و همدلی تداوم ببخشیم.


تجلیل از ایثارگران یعنی برافراشته ماندن پرچم حماسه‌ دفاع‌مقدس

«باید از حماسه‌نگاران دفاع‌مقدس در صف ایثارگران، جانبازان و رزمندگان تجلیل شود تا پرچم ثبت و صیانت از این حماسه، همچنان برافراشته بماند»؛ این مطلبی است که رئیس شورای شهر تهران در آیین نکوداشت از ایثارگران و اهالی رسانه‌های فعال حوزه دفاع‌مقدس بیان کرد. به گزارش همشهری، محسن هاشمی گفت: «در تاریخ کمتر ملتی وجود دارد که بتواند یک‌تنه در برابر این‌همه فشار تهدید، تحریم و جنگ‌طلبی با وجود حمایت همه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از کشور متجاوز ایستادگی کند و ما خوشبختانه شاهد این حماسه ماندگار ملت ایران بوده‌ایم.»
او با بیان اینکه در دفاع‌مقدس نیز اهمیت و خطیربودن وظیفه حماسه‌نگاری و صیانت از روایت این حادثه عظیم، بر عهده نویسندگان، تصویربرداران، خبرنگاران و هنرمندانی بوده و هست، افزود: «ایشان در دفاع از وطن، نقشی کمتر از رزمندگان جبهه نداشتند و سلاحشان قلم و دوربین آنها بود.» 
رئیس شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود با یادآوری خاطراتی از مرحوم آیت‌الله هاشمی گفت: «جا دارد در اینجا یادی کنیم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، که علاوه بر دارا بودن مسئولیت فرماندهی جنگ، شاید نخستین راوی جنگ باشد و با نگارش خاطرات روزنوشت خود از ابتدای سال1360، یکی از مهم‌ترین منابع نگارش وقایع جنگ محسوب می‌شود و تقریبا در طول 8سال دفاع‌مقدس، مهم‌ترین موضوع در خاطرات ایشان، ثبت وقایع و حوادث و تصمیم‌گیری‌ها مربوط به دفاع‌مقدس البته به‌صورتی بسیار مختصر و در حد جملاتی کوتاه اما مهم است که پشت صحنه، حواشی و پیامدهای دفاع‌مقدس را نیز در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری نظام برای ثبت در تاریخ به نگارش درآورده است که این منبع، می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران این حوزه برای بررسی، تحلیل و تبیین دفاع‌مقدس باشد.»
محسن هاشمی اضافه کرد: «البته ایشان نیز در موارد زیادی به ناتوان بودن قلم در انتقال عمق مظلومیت و فداکاری مردم در این حماسه‌سازی‌ اشاره داشته‌اند و هربار که با لباس مبدل تا خط مقدم جبهه‌ها برای بررسی وضعیت، تصمیم‌گیری و ایجاد هماهنگی میان نیروهای نظامی حضور پیدا می‌کردند، همانند یک بسیجی، با این خیل عظیم ایثارگری همراه می‌شدند که شخصا افتخار داشتم چندبار ایشان را در جبهه‌ها همراهی کنم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید