• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80838
+
-

حمایت قضایی از تولید کنندگان البرزی

رئیس کل دادگستری: ستادی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاری در استان تشکیل شده است

صنعت
حمایت قضایی از تولید کنندگان البرزی

مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی البرز از جمله دادگستری این استان برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن، با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند.
به گزارش ایرنا، استان البرز با داشتن بیش از 3500 واحد تولیدی و صنعتی، یکی از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که بیش از ۱۳۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.
بر این اساس طی سال‌های گذشته تاکنون، مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین‌آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شد تا بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی البرز دچار رکود و یا تعطیلی شوند.
تعطیلی این واحدها سبب شده حدود ۹ هزار فرصت شغلی در استان تعطیل شود و بخشی از تولید استان به حاشیه برود.

تاکید مقام معظم رهبری بر خوداتکایی و خودباوری و از سوی دیگر، تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان این فرصت را به وجود آورده تا نگاه‌ها به داشته‌های درونی معطوف شود.
البرز که در این سال‌ها یکی از قطب‌های تولید محصولات صنعتی و تامین‌کننده بخشی از نیازهای داخلی و ارز کشور بوده، به عنوان یک قطب اقتصادی مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گرفته است. بر این اساس دستگاه‌های اجرایی و اداری از نماینده عالی دولت در استان تا دستگاه قضایی متفق‌القول هستند که صنعت البرز باید پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیازهای داخلی و بازارهای هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.
طبق آمار موجود، اکنون ۱۵۹ واحد تولیدی راکد در استان البرز وجود دارد که بخشی از این واحدها به دلیل فرسودگی تجهیزات، تعطیل یا نیمه‌فعال هستند.


احیای 9 هزار شغل

به گفته استاندار البرز، ۹ هزار شغل در این استان با بازگشت به تولید این ۱۵۹ واحد تولیدی راکد احیا می‌شود.
«عزیزاله شهبازی» گفت: عزم جدی در استان برای رفع موانع تولید در مسیر سرمایه‌گذاران و مولدان از سوی مسئولان بخش خصوصی و دولتمردان استان ایجاد شده است.
در این میان نقش دستگاه‌های استان از جمله دستگاه قضایی تاثیری بی‌بدیل و غیر قابل انکار دارد. دادگستری البرز در راستای تحقق ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قوه قضائیه به صورت جدی به دنبال این است که از تعطیل شدن واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان جلوگیری کند.
بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی و شنیدن مشکلات این واحدها و کمک به برطرف کردن آنها یکی از برنامه‌های جدی دستگاه قضا در البرز است.


جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی

رئیس کل دادگستری البرز در حاشیه بازدید از ۲ واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی نظرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های اخیر، شعارهای سال از سوی مقام معظم‌رهبری، اقتصادی نامگذاری شده که این مساله، تکلیفی را متوجه مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌کند.
«حسین فاضلی هریکندی» افزود: رویکرد دستگاه قضایی به‌خصوص در دوره جدید به مسائلی از جمله تولید، کارآفرینی و اشتغال توجه خاص دارد و این اعتقاد وجود دارد که هیچ واحد تولیدی به هر دلیل نباید متوقف شود، چون توقف واحد تولیدی به بیکاری کارگران می‌انجامد که منجر به معضلاتی می‌شود.
 فاضلی هریکندی گفت: ظرفیت‌هایی در قوه قضائیه برای حمایت از تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی وجود دارد که اجرای ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و دستورالعملی نیز از سوی قوه قضائیه پیرو ابلاغیه مقام معظم رهبری تهیه شده و در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در مرکز استان نیز ستادی به عنوان ستاد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده که کار این ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و رفع موانع تولید است. حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان ضرورت دارد، چراکه کار تولیدی یک ریسک است و تحریم، افزایش تورم و نوسان نرخ ارز هزینه‌هایی را متوجه تولیدکنندگان می‌کند که گاهی قابل پیش‌بینی نیز نیست. رئیس کل دادگستری البرز افزود: بسیاری از این واحدهای تولیدی با استفاده از تسهیلات بانکی ایجاد شده‌اند و برای تامین موارد اولیه و سایر موارد خود، نیازمند به استفاده از این تسهیلات هستند. در این روند ممکن است مشکلاتی برای بازپرداخت تسهیلات داشته باشند که در نهایت مسائلی را برای آنها ایجاد کند.
فاضلی هریکندی گفت: به همین منظور ستاد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل شده که در آن به تناسب از مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص دستگاه‌هایی که تولید‌کننده با آنها مشکل دارند، دعوت شده و ترتیبی به عمل می‌آید تا با کار کار‌شناسی که از قبل صورت گرفته، از تولیدکننده‌ها حمایت کنیم.
وی با بیان این‌که حمایت از تولید هدف قوه قضائیه و به تبع آن دادگستری البرز است، اظهار داشت: برنامه ما این است که تا جایی که ممکن است واحد تولیدی متوقف نشود، چراکه توقف واحد تولیدی بدین معناست که شخص تولید‌کننده دچار ضرر شده و توان انجام تعهدات خود را ندارد و مهم‌تر از آن بحث اشتغال است.


ضرورت آسیب شناسی 

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود 7‌هزار مددجود در زندان‌های استان اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت‌های دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم است.
وی ادامه داد: در صورتی که آسیب‌شناسی کنیم، بخش بسیاری از زندانیان مربوط به سرقت فاقد شغل بوده‌اند. بیکاری سبب سرقت، روی آوردن به حمل و نگهداری مواد و حتی اعتیاد می‌شود. این در حالی است که با رویکرد اشتغالزایی می‌توان از افزایش این جرایم نیز جلوگیری کرد.
رئیس کل دادگستری البرز گفت: ورود دستگاه قضا به این دلیل است که طبق ماموریت‌هایی که در قانون به ما واگذار شده عمل کنیم. از سوی دیگر در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده برنامه داریم تا جلسات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در دادگستری شهرستان‌هایی که شهرک‌های صنعتی در آن قرار دارند و یا خود شهرک برگزار کنیم و طرف مقابل تولید‌کننده نیز به این جلسات دعوت می‌شوند.
«حاجی رضا شاکرمی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های دستگاه قضا، آسیب‌های ناشی از بیکاری در جامعه است اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم زیادی از پرونده‌های قضایی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است که باید با فعال‌سازی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی، این معضل ریشه‌کن شود.


احیای واحدهای تولیدی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز نیز در این بازدید گفت: رویکرد احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در استان به صورت جدی از سوی استاندار و دیگر مسئولان در حال پیگیری و اجراست. «محمدامین فرشی» عنوان کرد: دستگاه قضا در استان نیز یکی از برنامه‌های مهم خود را برطرف ساختن مشکلات این واحدها قرار داده و تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی با بیان این‌که نرم‌افزاری برای بهره‌برداری از واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها تهیه شده است، گفت: تمام مشخصات واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها در این سامانه قرار گرفته که در اختیار عموم قرار می‌گیرد. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز با بیان این‌که تلاش‌ها در این زمینه در البرز ادامه دارد، افزود: سرمایه‌گذاران که تمایل به تملک واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها دارند می‌توانند در این زمینه وارد شوند. با دستور استاندار البرز سرمایه‌گذاران در این حوزه به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.
به گفته وی، سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز بازفعال شدند که با راه‌اندازی مجدد آنها، زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شده است.
وی عنوان کرد: امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه‌راکد به البرز با اشتغال‌زایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ واحد فعال و تلاش‌ها برای بازیابی دیگر واحدها ادامه دارد.


راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تولید انسولین 

مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز از بهره‌برداری و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تولیدی انسولین کشور در شهرک صنعتی نظرآباد خبر داد.
«محمدامین فرشی» اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی استان البرز از ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف برخوردارند.
 وی افزود: بزرگ‌ترین واحد تولیدی انسولین انسانی کشور تا پایان سال در شهرک صنعتی نظرآباد به بهره‌برداری می‌رسد.
فرشی با بیان این‌که این واحد در بهترین شرایط ممکن باید تا سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسید، اظهار کرد: با تلاش‌های انجام‌شده، این واحد مهم و استراتژیک حداکثر تا پایان سال در این شهرک به بهره‌برداری می‌رسد و نیاز انسولین انسانی کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :