• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80822
+
-

معادله مجهول گوجه ارزان و رب گران

معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان:‌ واحدهای تولیدی باید بر اساس ضوابط عمومی، قیمت رب را تعیین کنند

بازار
معادله مجهول گوجه ارزان و رب گران

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


با افزایش نرخ ارز، صادرات محصولات کشاورزی جایگاه قابل توجهی در تجارت کشور از آن خود کرده و باعث شده کشاورزان بازار خارجی را بر تامین نیاز داخل ترجیح دهند. در این بین افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی همواره در صدر اخبار قرار داشته است. سال گذشته دلیل گرانی بیش از 400درصدی این کالا کمبود گوجه‌فرنگی و صادرات آن عنوان شد، اما امسال با وجود این‌که گوجه‌فرنگی در بسیاری از استان‌ها کشت شد و حتی دولت وعده خرید تضمینی آن را داد تا کشاورزان ضرر نکنند، نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نداشته، بلکه همچنان سیر صعودی دارد. به طوری که قیمت رب گوجه‌فرنگی40‌درصد گران‌تر از سامانه 124 است که قیمت 100 قلم کالای اساسی را اعلام می‌کند.


تفاوت قیمت در سامانه 124 و بازار

یکی از شهروندان کرجی می‌گوید: با وجود این‌که امسال قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به سال قبل ارزان‌تر است، اما رب گوجه کاهش قیمتی نداشته و در بعضی برندها شاهد افزایش قیمت نیز بوده‌ایم.
«مریم مرادی» می‌افزاید: شماره 124 از سال قبل برای اطلاع از قیمت کالاهای اساسی اعلام شد، اما وقتی تماس می‌گیریم قیمتی که اعلام می‌کنند با قیمت فروشگاه‌ها و مغازه‌ها بسیار تفاوت دارد.
وی ادامه می‌دهد: قیمت یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی 800 تا هزار تومان است، اما یک رب 800 گرمی را باید 20 هزار تومان خریداری کنیم. با توجه به قیمت‌ها امسال ترجیح دادم بعد از سال‌ها خودم رب تهیه کنم، چراکه هم سالم‌تر است و هم قیمت مناسب‌تری دارد.


گلایه کشاورزان از نبود نظارت بر بازار

یکی از کشاورزان نظرآبادی که امسال اقدام به کشت گوجه‌فرنگی کرده است، می‌گوید: گوجه را اکنون از کشاورز کیلویی 500 تومان می‌خرند، ولی وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، باید هزینه بیشتری برای آن بپردازد.
«احمد خواجه‌وند» ادامه می‌دهد: بارها تصمیم گرفته‌ام مزرعه‌ام را با محصول شخم بزنم، زیرا هزینه برداشت آن بیشتر از قیمت محصول است.
وی اضافه می‌کند: قیمت رب در بازار سرسام‌آور است. امسال بسیاری از مردم از نظرآباد و حتی کرج و تهران برای خرید گوجه به مزرعه آمدند تا خودشان اقدام به تهیه رب گوجه‌فرنگی کنند، چراکه به‌صرفه‌تر است. این نشان می‌دهد دولت و مسئولان روی این موضوع اصلا نظارت ندارند. وقتی گوجه کیلویی 500 تومان باشد، نباید قیمت یک کیلو رب گوجه 20 هزار تومان باشد.
خواجه‌وند در رابطه با خرید تضمینی گوجه‌فرنگی از کشاورزان می‌گوید: خرید تضمینی گوجه‌فرنگی دردی از کشاورز دوا نکرد و به کاهش قیمت رب هم کمک نمی‌کند، چراکه سال قبل کمبود گوجه باعث این گرانی‌ها شد. وقتی امسال کشاورز ضرر کند، سال بعد دیگر رغبتی برای کاشت محصول ندارد و همین موضوع باعث کمبود و افزایش دوباره قیمت خواهد شد. دولت باید بررسی و با برنامه‌ریزی دقیق و مدون اعلام کند نیاز هر محصول در کشور چقدر است.


قیمت‌ها تغییری نکرده است

یکی از سوپرمارکت‌داران در پاسخ به این‌که آیا در هفته‌های اخیر قیمت رب گوجه‌فرنگی کاهش داشته یا خیر، می‌گوید: قیمت این کالا سال گذشته افزایش بسیاری داشت؛ حتی صحبت از کمبود کالا‌ها هم بود، اما امسال کمبودی وجودی ندارد، قیمت نیز کاهش محسوسی نداشته است.
«یاسین ناصری» اضافه می‌کند: به‌ندرت پیش می‌آید که وقتی کالایی گران می‌شود، دوباره به قیمت قبل بازگردد. قیمت رب گوجه‌فرنگی نیز در این مدت تغییری نکرده، البته گران‌تر هم نشده است.


افزایش هزینه‌های تولید

در استان البرز چند برند بزرگ تولید رب گوجه‌فرنگی وجود دارد که تولیدات آنها به شهرها و حتی کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. مدیر یکی از کارخانه‌ها که نخواست نامش عنوان شود، در رابطه با دلیل گرانی این کالا می‌گوید: قیمت رب فقط به گوجه‌فرنگی بستگی ندارد، بلکه باید به این موضوع نگاه کرد که در یک سال اخیر چقدر هزینه بسته‌بندی، قوطی‌ها، درِ کنسرو و حتی حقوق و مزایا افزایش داشته است. 


کاهش قیمت گوجه‌فرنگی

رئیس اتحادیه مواد غذایی کرج با اشاره به این‌که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی خواهیم بود، می‌گوید: هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد و به دلیل این‌که امسال کاشت گوجه زیاد بود، احتمال این‌که قیمت ارزان‌تر شود وجود دارد.
«عباس ظفرطلب» ادامه می‌دهد:‌ پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت رب گوجه‌فرنگی ارزان شود و مردم هیچ نگرانی در تامین کالا نخواهند داشت.
وی می‌افزاید: سال گذشته به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، شاهد کاهش تولید گوجه‌فرنگی بودیم. از طرفی تمام هزینه‌ها نیز بالا رفته، اما امسال با توجه به کاهش قیمت گوجه‌فرنگی، احتمال کاهش قیمت آن وجود دارد.


دلیل اختلاف قیمت

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید:‌ رب گوجه‌فرنگی از کالاهایی نیست که برای قیمت‌گذاری تثبیتی اولویت داشته باشد و واحدهای تولیدی باید بر اساس ضوابط عمومی قیمت‌گذاری، قیمت کالای خود را تعیین کنند، اما به دلیل پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی و سهم بالای آن در قیمت رب، هماهنگی لازم با واحدهای تولیدی و انجمن ذیربط به منظور تعدیل قیمت از طریق این سازمان انجام گرفته است.
«سیدداود موسوی» در پاسخ به این‌که چرا قیمت رب گوجه‌فرنگی نسبت به سامانه 124 گران‌تر است، می‌افزاید:‌ با توجه به این‌که سامانه 124 تازه شروع به فعالیت کرده و بر اساس شرایط و قواعد عادی بازار و ضرورت وجود کالا، برخی اقلام پیش از این تولید و با قیمت‌های قبل در بازار موجود هستند، به همین دلیل شاهد اختلاف قیمت‌هایی در این زمینه هستیم.
 

چرا رب ارزان نشد


رب گوجه‌فرنگی یکی از کالاهایی است که مصرف فراوانی بین مردم دارد و افزایش قیمت آن گلایه‌های مردم را به دنبال دارد. سال گذشته کارخانه‌های تولیدی رب گوجه به بهانه افزایش قیمت لحظه‌ای گوجه‌فرنگی، قیمت رب را افزایش دادند، اما در شرایط فعلی که قیمت هر کیلو گوجه‌‌فرنگی ربی به هزار تومان رسیده است، رب گوجه هنوز هم با قیمت بالایی عرضه می‌شود. مسئولان اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت کاذب است و در روزهای آینده کاهش خواهد یافت، اما علی‌رغم گذشت یک ماه از وعده‌ها و اعلام قیمت مصوب، هنوز مردم رب گوجه‌فرنگی را گران می‌خرند. این همه در حالی است که کشاورزان هم از این گرانی سودی نمی
‌برند.
به گزارش همشهری، دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی کشور در رابطه با این‌که چرا قیمت رب گوجه‌فرنگی کاهش نیافته، می‌گوید:‌ در یک سال اخیر هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش یافته و طبیعی است که این موضوع روی قیمت کالاها نیز تاثیر می‌گذارد.

«محسن نقاشی» با اشاره به لزوم نظارت بر بازار می‌افزاید:‌ قوطی‌هایی که با ارز 4200 تومانی به اسم حمایت از تولید‌کننده داخل وارد شده، چرا باید به نرخ آزاد در اختیارشان قرار بگیرد و سوال اینجاست که چرا نظارتی در این زمینه وجود ندارد تا شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.
وی اضافه می‌کند:‌ افزایش نرخ ارز ابتدا باعث شد هزینه‌های تولید افزایش یابد، دوم این‌که صادرات کالاها بر فروش داخلی آنها ارجحیت یافت. همچنین سبب شد قیمت کالاهای وارداتی افزایش پیدا کند.
نقاشی با بیان این‌که دولت باید جلوی واردات را بگیرد، اضافه کرد:‌ وقتی در صنایع غذایی و تبدیلی جزو کشورهای پیشرو هستیم، چرا باید به واردات روی بیاوریم تا تولید‌کننده داخلی ورشکست شود. رونق تولید فقط دادن تسهیلات نیست، بلکه باید در همه زمینه‌ها از تولید‌کننده حمایت کرد.
دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی کشور می‌گوید: مهم‌ترین نکته‌ای که در تعیین قیمت‌ها موثر است، ایجاد توازن بین عرضه و تقاضاست. وقتی این چرخه درست باشد، شاهد کمبود و افزایش قیمتی نخواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید