• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8077
+
-

شهر در رسانه‌ها

ایده‌های شکست خورده در تهران

روزنامه «هفت صبح» در گزارشی، از برخی توصیه‌ها و پیشنهادهای مسئولان و دستگاه‌های رسمی برای بهبود زندگی شهروندان انتقاد کرده و به آنها توصیه کرده که از دوچرخه سواری نمادین با کت و شلوار دست بردارند. بنابر این نوشته، هیچ‌کدام از این توصیه‌ها حاصلی ندارد چرا که با وجود صرف بودجه‌های هنگفتی که صرف ترویج این ایده‌ها (عدم‌استفاده از خودروی تک‌سرنشین یا استفاده از دوچرخه) می‌شود، روی هیچ‌کدام از آنها کار مطالعاتی دقیقی انجام نشده است.

به نوشته هفت صبح، مثلا ترویج دوچرخه‌سواری در پایتخت اساسا به‌دلیل توپوگرافی خاص تهران اصلا امکان‌پذیر نیست و تهران شهری کوهپایه‌ای است که با توجه به ارتفاع آن از سطح دریا(در بالای شهر 1800متر و در جنوب شهر 1050متر) و وسعت زیاد شهر، رکاب زدن انرژی زیادی از شهروندان می‌گیرد، به همین دلیل طرح خانه‌های دوچرخه شکست خورده است.

 

حمل‌ونقل عمومی اشباع شده است

روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی از سرزنش‌ها برای استفاده از خودروی تک‌سرنشین، انتقاد کرده است. این یادداشت با اشاره به ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس‌ها، می‌نویسد: «با چنین اوضاعی چه انتقادی می‌توان داشت که چرا بعضی‌ها از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند؟ قبول کنیم حمل‌ونقل عمومی دارد با ظرفیت کامل (شاید هم بیش از ظرفیت) بهره‌برداری می‌شود.»

در بخشی از این مطلب آمده است: «در موضوع آلودگی هوا به گفته متخصصان امر سهم اتومبیل‌های سواری که عمدتا ماشین‌های نو و سالمی هستند و ایضا همه آنها دارای معاینه فنی، بسیار کمتر از کامیون‌ها و ماشین‌های سنگینی است که تا فاصله چندمتری‌شان نمی‌شود نفس کشید و شب‌ها در خیابان‌های شهر جولان می‌دهند و اتوبوس‌هایی که هنوز از عهد عتیق باقی مانده‌اند و موتورسیکلت‌هایی که وقتی حرکت می‌کنند مثل جت‌های جنگی دود بلندی در دنباله خود دارند.»

 

انسداد در مواجهه با آسیب‌های شهری

عضو شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه «آرمان» معتقد است که مواجهه با دامنه گسترده آسیب ‌شهری، به‌دلیل پیچیدگی‌های آنها، راهکار‌ها و تجویز‌های کارشناسان و سیاستگذاران به نوعی با انسداد و حتی انفعال همراه است. به نوشته مجید فراهانی، در حوزه شهری به‌صورت عام و در تهران به‌صورت خاص با پدیده‌های آسیب اجتماعی از قبیل فقر، فساد، اعتیاد، کودکان کار، کارتن‌خوابی و طلاق مواجه هستیم.

همچنین جرایم صورت گرفته در این شهر به خوبی نشان می‌دهد برای مقابله و مبارزه با این چالش جدی 2راهکار را در پیش داریم. در مرحله اول نیازمند داشتن برنامه و سازوکار مشخص و کارشناسی شده هستیم و از سوی دیگر باید ضرورت‌ها و بایسته‌های قانونی و بوروکراتیک مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ارتکاب جرم برجسته‌تر از قبل مورد بررسی قرار بگیرد.

 

جسارت ترافیکی شهردار لندن

روزنامه «دنیای اقتصاد» تصمیم شهردار لندن در اجرای طرح جدید ترافیکی در پایتخت انگلیس را جسورانه خوانده و درباره این طرح نوشته: «شهردار لندن با عبور از طرح موسوم به «مناطق کم‌انتشار آلاینده» (LEZ) بنا دارد با اجرای نسخه «Ultra» از بهار۲۰۱۹، ابرمحدودیت‌های ترافیکی برای تردد خودروهای بیش‌آلاینده را در محدوده مرکزی لندن اعمال کند.» به نوشته دنیای اقتصاد، محتوای طرح پیشنهادی شهردار لندن حاوی 2 اقدام کلیدی است؛ نخست سختگیرانه‌تر کردن استاندارد خودروهای سنگین عبوری از محدوده «LEZ» در مرکز لندن و دوم بسط دادن این طرح به سایر وسایل نقلیه سبک شامل خودروها، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها. درحالی‌که اجرای «LEZ» پیش از این به بازه زمانی ساعت ۷ تا ۱۸ و تنها برای اجرا در روزهای کاری (دوشنبه تا جمعه) محدود بود، طرح جدید قرار است در تمام ۲۴ساعت شبانه‌روز و تمام روزهای هفته اجرا شود.

 

شکست پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

«باشگاه خبرنگاران جوان» با محمد درویش مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درخصوص سه‌شنبه‌های بدون خودرو گفت‌وگو کرده است. وی با اشاره به راه‌اندازی کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو با هدف کاهش خودروهای تک‌سرنشین، گفته که مطابق پژوهش‌های انجام شده، 42.3درصد خودروهای تهران، تک‌سرنشین بوده و این وضعیت برای باقی کلانشهرهای کشور نیز صدق می‌کند.

به گفته درویش، شهردار خوب به کسی اطلاق می‌شود که ضمن کاهش بار آلودگی صوتی، بستری ایمن برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی فراهم کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، عمر این پویش آنقدر‌ها هم دوام نداشت و خیلی زود به فراموشی سپرده شد و روز‌های سه‌شنبه مانند دیگر روزهای هفته خیابان‌های شهر‌ها مملو از خودرو‌های شخصی است. بسته شدن ایستگاه‌های کرایه دوچرخه و بلااستفاده ماندن مسیرهای ویژه دوچرخه سواری یکی از نشانه‌های شکست پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید