• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80732
+
-

بیابان‌های خوزستان قد می‌کشند

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وسعت بیابان‌های این استان و گمانه‌ها در مورد افزایش وسعت این بیابان‌ها گفت: پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش وسعت بیابان‌های خوزستان در آینده محقق می‌شوند. «محمد سبزه‌زاری» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر گرمای هوا بر روند افزایش بیابان‌های خوزستان اظهار کرد: دما و بارندگی عوامل اصلی تغییر اقلیم هستند.

اگر سالانه دمای هوا افزایش یابد و بارندگی کمتر شود، اقلیم منطقه و پوشش گیاهی از بین می‌رود و زندگی انسانی و حیوانی در معرض خطر قرار می‌گیرد. وی افزود: اگر انسان نتواند در منطقه‌ای زندگی کند، صنعت و سرمایه‌گذاری نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وسعت بیابان‌های این استان بیان کرد: اکنون تنها در جنوب و جنوب شرق اهواز ۱۲۰‌ هزار هکتار بیابان داریم و در مجموع بیش از ۳۰۰‌ هزار هکتار بیابان در خوزستان وجود دارد. وی گفت: اگر قرار باشد وسعت بیابان‌های خوزستان به سرعت افزایش یابد، در صورتی این اتفاق می‌افتد که بارندگی ظرف 5 تا ۱۰ سال آینده به شدت کاهش یابد.

اگر قرار باشد تغییر اقلیم در 5 تا ۱۰ سال آینده رخ دهد، باید مقدار بارش سالانه به نصف میزان بارندگی کنونی برسد. سبزه‌زاری ادامه داد: با شرایطی که وجود دارد، به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش وسعت بیابان‌های خوزستان در آینده به وقوع می‌پیوندد.

این مسئول اظهار کرد: البته همیشه سطح تکنولوژی بشر رو به افزایش است و ممکن است در سال‌های آینده شاهد به ‌وجود آمدن نوعی از تکنولوژی باشیم که چنین روندی را کاهش دهد. اما اگر بدبینانه نگاه کنیم و بگوییم هیچ تکنولوژی جدیدی نخواهیم داشت، شرایط بدتر می‌شود. وی افزود: البته تغییرات اقلیمی درازمدت وجود دارند و حداقل در بازه ۳۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید