• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80649
+
-

صدای استاد از حنجره شاگردان

دورهمی شاگردان آواز محمدرضا شجریان 5 سال بعد از تعطیلی کلاس‌

صدای استاد از حنجره شاگردان

ایلیا محمدی‌نیا _ مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد محمد رضا شجریان

چند سالی بود اول مهر را با هنرجویان کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان دیگر جشن تولد نمی‌گرفتیم؛ درست از مهر سال93 که آخرین جشن تولد را در دل آواز برگزار کردیم. به استاد موضوع جشن تولد را گفتم. اخم شیرینی کرد و گفت: لزومی ندارد و البته من تنها جایی که با استاد مخالفت کردم، همین‌جا بود. هماهنگی برای دعوت از مهمانان و خرید کادوی تولد و خرید میوه و شیرینی با بچه‌ها که هرکدام وظیفه‌ای داشتند، با من بود. 

به پیشنهاد من تابلوی قلمزنی «صلح» اثر محمد صحرانورد را از ایشان به ثمن بخس خریدیم. 
اثری که خالق آن‌قصد فروش‌اش را نداشت، اما به جهت ارادت ویژه‌ای که به استاد شجریان داشت پذیرفت که با قیمتی نازل در اختیار ما بگذارد. همه شاگردان بودند و به سنت هر ساله بهترین و آراسته‌ترین لباس‌هایشان را پوشیدند. از استادان نوربخش، کرامتی، شفیعی و جهاندار در کنار جناب آقاسی وکیل استاد و جناب درخشانی هم دعوت به حضور در جشن تولد کردم که آمدند. جشن برگزار شد و بعد چند جلسه به دلیل سفر استاد به آمریکا موقتا تعطیل شد.
قرار بود کلاس‌های یکشنبه‌های جذاب در سال94 هم ادامه داشته باشد. استاد قرار بود از سفر آمریکا که برگشت تماس بگیرد و مثل همیشه بگوید: جناب محمدی‌نیا به بچه‌ها بگو یکشنبه سرکلاس باشند.
تماس نگرفت پیش از سفرش گفته بود می‌خواهد کنسرتی در ترکیه داشته باشد تمام که شد کارگاه طبق روال چند سال گذشته بی‌وقفه ادامه خواهد یافت. اما زمزمه‌هایی مبنی بر کنسل شدن کنسرت به جهت بیماری استاد پخش شد. استاد تهران بود تماس گرفتم و طبق معمول از زمان برگزاری کارگاه پرسیدم مهربان گفت کنسرت که تمام شد حتما.
دلم قرص شد. قرص به اینکه همه پچ‌پچه‌ها شایعه است.
اما چند وقت بعد ویدئویی منتشر شد و استاد برای نخستین‌بار از مهمان ناخوانده 16-15 ساله‌ای گفت که با ایشان است. ایشان برای درمان، کنسرت را لغو کردند. همه‌‌چیز مثل آوار بر سرم خراب شد. یعنی باید باور کنم استاد در تمام سال‌هایی که درگیر کارگاه بود و من هر هفته ایشان را می‌دیدم مبتلا به این بیماری سخت بود؟
نه‌تنها برای من که برای دوستان و شاگردان، باورش سخت بود؛ چرا که طی این سال‌ها که کارگاه برگزار می‌شد یعنی از سال 86 به بعد حتی به اندازه سرما خوردنی، استاد ضعف نشان نداده بود.
از سال 93 به بعد تا همین امروز جشن تولدی برگزار نکردیم اما امسال با حس و حالی عجیب دلم قرص شد که جمع شویم. به همین‌خاطر با تمامی شاگردان قدیمی و شاگردان تازه‌نفس استاد در سراسر کشور از زن و مرد تماس گرفتم که بار دیگر به بهانه تولد استاد دور هم جمع شویم و برای استاد دعا کنیم که تندرست شوند که به لطف خدا باز یک روز به همین زودی‌ها زنگ بزند و بگویند: «جناب محمدی‌نیا به بچه‌ها بگو یکشنبه سرکلاس باشند».


   احوال‌پرسی از خسرو آواز ایران 

محمدحسین آقاسی وکیل محمدرضا شجریان درباره وضعیت خسرو آواز ایران به همشهری می‌گوید: «استاد شجریان در خانه خودشان استراحت می‌کنند و به لحاظ جسمی وضعیت ثابتی دارند. برای مراقبت بیشتر 3پرستار در 3شیفت به‌صورت دائم از ایشان پرستاری می‌کنند». وی ادامه می‌دهد: « هم‌اکنون ایشان نمی‌توانند در مجامع حاضر شوند و فعالیتی داشته باشند. همیشه تحت مراقبت هستند». آقاسی درباره پیگیری پرونده شکایت از صدا و سیما نیز با اشاره به اینکه پیش‌تر بحث رسیدگی به اعتراض نسبت به رأی صادره از شعبه 1060به تاریخ دوم شهریور‌ماه تعیین شد که در آن دادگاه، اعتراض ما نیز به استدلال دادگاه قبلی بود که عنوان کردند عمل صداوسیما جرم نیست؛ چرا که سوءنیتی نداشته و حتی پخش آثار از صدا و سیما باعث شهرت شجریان شده است. قاضی دادگاه به نمایندگان صداوسیما مهلت 10روزه‌ای برای ارائه مدارک داده و گویا مدارکی نیز به دادگاه ارائه شده است و حالا منتظر جواب هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید