• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80647
+
-

انتخابات اسرائیل در وقت اضافه

عدم‌حمایت لیبرمن از ائتلاف‌های لیکود و آبی-سفید، احتمال تکرار انتخابات کنست برای بار سوم را بیشتر کرده است

خاورمیانه
انتخابات اسرائیل در وقت اضافه


آیا عبور از نتانیاهو ممکن است؟ پاسخ به این سؤال در سایه معادلات پیچیده انتخابات اسرائیل هر لحظه سخت‌تر می‌شود. برخلاف فضای رسانه‌ای ایجاد شده بعد از اعلام نتایج انتخابات کنست، حالا بار دیگر به‌نظر می‌رسد شانس پیروزی نتانیاهو در ماراتن نخست‌وزیری احیا شده است. روزنامه اسرائیل هیوم نزدیک به حزب لیکود در این‌باره نوشت: رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل 55 توصیه برای نخست‌وزیری نتانیاهو و 54توصیه برای نخست‌وزیری بنی گانتز دریافت کرده و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نتانیاهو را مأمور به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی کند.
به‌نظر می‌رسد نقطه آغاز این تغییر در معادلات انتخاباتی به حمایت لیست مشترک عربی از بنی‌گانتز بر‌می‌گردد؛ حمایتی که البته ناقص بود و شامل 3نماینده تجمع ملی دمکراتیک نمی‌شد. ساعاتی بعد از اعلام این خبر، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و وزیر دفاع سابق این رژیم در مصاحبه‌ای گفت: اگرچه همه می‌دانند ما با حریدی‌ها مشکل داریم اما این مشکل به‌معنای وجود دشمنی میان ما نیست، درحالی‌که ما با لیست عربی حاضر در انتخابات دشمن هستیم و حمایت این لیست از نخست‌وزیری بنی گانتز برای من قابل‌قبول نیست.
اشاره لیبرمن به اختلاف وی با حریدی‌ها بر سر مسئله سربازی طلاب دینی است. حریدی‌ها که ازجمله گروه‌های صهیونیست افراطی به شمار می‌روند حاضر به پذیرش قانون سربازی برای طلاب دینی خود نیستند، در مقابل اما لیبرمن و حزبش که بخش راست افراطی سکولار جامعه رژیم صهیونیستی را نمایندگی می‌کنند تأکید دارند این قانون باید به‌طور مساوی برای همه اجرا شود. لیبرمن براساس این اختلاف طی ماه‌های گذشته از ائتلاف حاکم و حامی نتانیاهو خارج شد و حتی اعلام کرد حاضر است در دولت مورد حمایت ائتلاف آبی-سفید حضور داشته باشد اما حالا و بعد از پشتیبانی لیست عربی از بنی گانتز به‌نظر می‌رسد مواضع او تغییر کرده است. اگرچه نباید فراموش کرد بخشی از این فضای جدید ایجاد شده به نفع نتانیاهو نیز ریشه در فعالیت رسانه‌های نزدیک به حزب لیکود دارد چرا که ائتلاف لیبرمن از هیچ یک از ائتلاف‌های دوگانه حمایت نکرده و توصیه‌ای به رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نداشته است. می‌دانیم که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درصورت انتخاب از سوی رئیس‌جمهور این رژیم برای تشکیل کابینه دست‌کم به 61کرسی از مجموع 120کرسی کنست نیاز دارد و با توجه به مجموع کرسی‌های حزب لیکود(55)، حتی اگر نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر برگزیده شود بدون چراغ سبز ائتلاف آبی-سفید قادر به تشکیل کابینه نیست؛ امری که در حقیقت زمینه را برای دور سوم انتخابات کنست فراهم خواهد کرد. تمام اینها در حالی است که مواضع بنی گانتز و ائتلاف آبی-سفید دست‌کم تا این لحظه نشان می‌دهد به هیچ عنوان حاضر به تکرار نخست‌وزیری نتانیاهو نیستند. از سوی دیگر باز ماندن پرونده انتخابات تا 3‌ماه دیگر خطری جدی را متوجه شخص نتانیاهو خواهد کرد چرا که قرار است جلسه استماع اتهامات وی در دادگاه سیاسی اسرائیل تا کمتر از 2‌ماه دیگر برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود این جلسه مقدمه‌ای باشد برای آغاز روند محاکمه بنیامین نتانیاهو برای 3پرونده فساد اقتصادی وی و همسرش.
روزنامه هاآرتص اما با بررسی یک سناریوی دیگر براساس صلاحیت‌های رئیس‌جمهور نوشت: درصورتی که نتانیاهو بعد از دو هفته از صدور حکم رئوون ریولین نتواند کابینه را تشکیل دهد رئیس‌جمهور قادر است با استفاده از صلاحیت‌های ویژه خود از تکرار انتخابات جلوگیری کرده و بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی-سفید را مأمور تشکیل کابینه کند.
اگرچه در این صورت باز هم مشخص نیست گانتز قادر به تشکیل دولت باشد چرا که او هم همچون نتانیاهو به میزان کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت دست نیافته است. رقابت‌های انتخاباتی اسرائیل در دقایق اضافه به حدی حساس و پیچیده شده که بنیامین نتانیاهو به‌منظور حضور در تل‌آویو از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انصراف داده است؛ آن هم در شرایطی که به گزارش شبکه الجزیره، انتظار می‌رفت نقش‌آفرینی وی در این دور از نشست عمومی مجمع در سایه وضعیت حاکم بر روابط ایران و آمریکا بیش از هر زمان دیگری باشد.
همزمان با آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای حفظ منصب نخست‌وزیری، روز گذشته جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر این کشور در فلسطین اشغالی با بنی‌گانتز در محل سفارت آمریکا در تل‌آویو ملاقات داشتند؛ ملاقاتی جنجالی که بدون شک پیام مثبتی برای نتانیاهو و حزب لیکود ندارد. پیش از این روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی با اشاره و به نقل از منابعی در کاخ سفید نوشته بود دولت ترامپ کار نتانیاهو را تمام‌شده ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا روابط خود با ائتلاف آبی- سفید را تقویت کند، آن هم درحالی‌که طی ماه‌های منتهی به انتخابات از هیچ حمایتی از نتانیاهو دریغ نکرده بود!

این خبر را به اشتراک بگذارید