• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80629
+
-

پایان سال آبی با رشد ۴۴ درصدی بارش‌ها

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: سال آبی ۹7-۹8 استان با افزایش ۴۴ درصدی بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه به پایان رسید.

«مهرداد قطره سامانی» در گفت‌ وگو با ایرنا افزود: میانگین بارش‌های سال آبی ۹۷-۹۸ به ۸۳۳ میلی‌متر رسید که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته آن ۲۴۸ درصد رشد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه ۴۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: به صورت نقطه‌ای نیز در سال آبی ۹۷-۹۸(اول مهر تا ۳۱ شهریور)، شهرستان شهرکرد ۴۰۶ میلی‌متر بارش، لردگان ۸۷۱ میلی‌متر، سامان ۴۲۱ میلی‌متر، فرخ‌شهر ۳۸۸ میلی‌متر، دزک ۸۶۳ میلی‌متر، بلداجی ۵۸۶ میلی‌متر، آورگان ۸۱۹ میلی‌متر، فارسان ۶۷۴ میلی‌متر، اردل ۸۵۷ میلی‌متر و بن ۴۱۴ میلی‌متر بارش به خود اختصاص دادند.
قطره سامانی بیشترین میزان بارش‎ها در استان چهارمحال و بختیاری را مربوط به ایستگاه کوهرنگ با 2144میلی‌متر اعلام کرد و گفت: کمترین میزان بارش‌ها نیز مربوط به ایستگاه فرخ‌شهر با ۳۸۸ میلی‌متر بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که بارش‌های موثر سال آبی ۹۷-۹۸ تأثیر چندانی بر بهبود عمق خشکسالی در این استان نداشته است اظهار کرد: بر اساس شاخص ارزیابی بارش-تبخیر(Spei ) مناطق مختلف استان به جز مناطق محدودی در شهرستان کوهرنگ و مرکز شهرستان لردگان همچنان درگیر پدیده خشکسالی هستند.
قطره سامانی عنوان کرد: اکنون همه نقاط شهرستان‌های بروجن، بن و سامان دارای خشکسالی متوسط و شدید است.

وی نقش سیلاب‌های بهار امسال را در مهار خشکسالی هواشناسی تا حدی تأثیرگذار دانست و گفت: این در حالی است که خشکسالی هیدرولیکی(آب‌شناسی) همچنان سیطره خود را در مناطق مختلف استان نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید