• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8061
+
-

لزوم تعامل در احداث ساختمان پلاسکوی جدید

مصطفی خلیلی:

بعد از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو و حذف کامل این سازه از فضای شهری تهران، بایدها و نبایدهای مختلفی درخصوص حقوق مالکان و مستأجران مطرح شد که کماکان نیز مطرح است. حجم وسیع و ابعاد گوناگون حادثه ازجمله تعداد واحدهای تجاری، تعداد کسبه و... تصمیم‌گیری درخصوص نحوه مقاوم‌سازی‌ بنای شمالی و نیز احداث بنای جنوبی را با اختلاف‌نظرهای گوناگونی مواجه ساخته است.

در این مورد می‌توان به اختلافاتی همچون مطابقت متراژ واحدهای جدید با مساحت واحدهای قبلی ‌که غالبا از سوی کسبه پلاسکو مطرح شده و همچنین نحوه واگذاری مالکیت بناهای جدید به متصرفین سابق و... اشاره کرد و البته به ‌نظر می‌رسد که در این خصوص، باید از راه‌حل حقوقی به‌عنوان آخرین مرحله یاد کرد؛ چراکه با توجه به طولانی‌بودن روند رسیدگی به اختلافات حقوقی، علاوه بر بلاتکلیفی در مدت طولانی، هزینه‌هایی را نیز برای طرفین در بر خواهد داشت؛ لذا پیشنهاد می‌شود با تشکیل شورایی مرکب از نمایندگان تمام ذی‌نفعان، نسبت به حل مسئله و تعیین تکلیف وضعیت موجود اقدام شود؛ وضعیتی که عده‌ای از کسبه فعال در حوزه پوشاک را با ضررهای قابل‌توجهی در حرفه خود مواجه کرده است و اصلاح آن، باید با درنظرگرفتن حقوق مکتسبه آنها در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که اختلاف‌نظر سازمان‌‌ها و نهادهای ذی‌ربط ازجمله میراث‌فرهنگی، شهرداری و... نباید منجر به نادیده‌گرفتن حقوق مکتسبه اشخاص در احداث ساختمان جدید شود. نکته دیگر، بحث صدور مجوزهای قانونی از سوی مراجع ذی‌ربط است که باید بر اساس ضوابط و مقررات ساخت‌وساز و قبل از هرگونه عملیات اجرایی، نسبت به صدور آنها اقدامات مقتضی صورت گیرد که البته اجرایی‌شدن این مرحله نیز با توافقات پیش‌گفته و حل اختلاف‌نظرهای احتمالی بین مراجع تصمیم‌گیرنده محقق خواهد شد.

حالا دیگر به نظر می‌رسد که باید از تمام آنچه باعث شده پلاسکو فروبریزد جدا شد و به آینده‌ای فکر کرد که در آن، دوباره رنگ کسب‌وکار و نشاط دیده می‌شود. حاصل اینکه مردم این شهر از جلوی نمای دودزده و ‌سوخته بخش شمالی پلاسکو و دیواری که پشت آن فقط گودالی وجود دارد عبور کنند، یادآوردن حادثه غم‌انگیز 30دی‌ماه 95 است؛ یادآوری‌ای که چندان جالب نیست و روحیه‌ها را به هم می‌ریزد. همان‌طور که در برنامه‌های مدیریت شهری جدید اعلام شده هدف، آوردن شادابی بین شهروندان است؛ پس می‌توان با برداشتن یک گام مهم، ساختمانی را دوباره بنا نهاد که در روزهای نه خیلی دور، نمادی از جنب‌وجوش به‌ویژه در روزهای پایانی سال بوده است. مطمئنا با وجود معماران برجسته‌ای که داریم می‌توان طراحی‌ای را برای ساختمان پلاسکوی جدید ارائه کرد که هم در آن حقوق مکتسبه رعایت شده باشد و هم المانی از فداکاری‌های آتش‌نشانان به‌وضوح دیده شود. اگرچه جای خالی پلاسکو اکنون یادآوری می‌کند که باید موضوع ایمنی را جدی گرفت و پرخطربودن انبوهی از ساختمان‌های شهر را به باد فراموشی نسپرد، می‌توان با یک یادمان و سازه‌ای جدید، هم این نکته پراهمیت و هم آنچه را رونق بازار و کسب‌وکار را در پی دارد، در نظر گرفت.

به هر حال انتظار می‌رود برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های بیشتر و رفع بلاتکلیفی ذی‌نفعان، مدیریت شهری و دیگر سازمان‌های متولی امر، با اتفاق نظر و تعامل با مالکان، به این موضوع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :