• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80604
+
-

هنر در اولویت نیست

رئیس انجمن سینمای جوان البرز: متاسفانه مسائل فرهنگی و هنری در رتبه‌های آخر مورد توجه مسئولان قرار دارد

هنر هفتم
هنر در اولویت نیست

ملیحه مومن‌پور | البرز - خبرنگار


انجمن سینمای جوان البرز از سال 65 آغاز به کار کرده و تاکنون بسیاری از هنرجویان فیلمسازی و عکاسی از این انجمن وارد دنیای حرفه‌ای هنرمندانه شده‌اند. این انجمن نقش مهمی در پرورش هنرمندان مطرحی که اکنون در سطح کشوری به فعالیت مشغولند داشته است. به این بهانه با «محمدحسین عابدی» رئیس انجمن سینمای جوان البرز گفت‌وگو کردیم.


توضیح کوتاهی در مورد اقدامات انجمن بدهید.

برگزاری کلاس‌های بلندمدت فیلمسازی، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های فیلم کوتاه، برگزاری پاتوق‌های نقد فیلم کوتاه در چهارشنبه‌ها، برگزاری برنامه کانون عکس سینمای جوان سه‌شنبه هر هفته و برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی در راستای اعتلای آگاهی اعضای انجمن از اقداماتی است که در انجمن سینمای جوان البرز صورت می‌گیرد. همچنین برنامه هفته‌های فیلم و عکس که البرز سیزدهمین دوره آن را برگزار می‌کند که در این هفته‌های فیلم و عکس کلکسیونی غنی از تولیدات فیلم و عکس یک‌ساله هنرجویان در قالب فیلم‌اولی، حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نمایش داده و داوری می‌شود. در همین هفته در پی فراخوان عکس، عکس‌های هنرجویان به نمایش گذاشته می‌شود.

انجمن سینمای جوان البرز چگونه در پرورش هنرمندان و درخششان موثر بوده است؟

بسیاری از هنرمندان مطرح از سال 65 تاکنون در رشته‌های مختلف از سینمای جوان آغاز کردند یا به نوعی در برهه‌های مختلف زندگی به نوعی با مجموعه سینمای جوان در ارتباط بودند و هم‌اکنون در بدنه حرفه‌ای سینمای کشور در پروژه‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و حتی به عنوان مجری‌های مطرح در کشور، بازیگر، دستیار، برنامه‌نویس و کارگردانان مطرحی هستند و کرج به دلیل نزدیکی به تهران در تغذیه فنی و هنری سینمای کشور سهم قابل توجهی داشته، چه در حوزه فیلم کوتاه چه در حوزه فیلم بلند که مایه سربلندی و مباهات استان البرز محسوب می‌شود.

 یکی از رسالت‌های انجمن حمایت از تولید فیلم کوتاه است. در این رابطه چه می‌کنید؟

 فیلمسازهایی که در این مجموعه دوره دیده‌اند به 3 طریق تامین تجهیزات، کمک‌های مالی برای تولیدات حرفه‌ای فیلم کوتاه و گرفتن مجوز از شهرداری و نیروی انتظامی حمایت می‌شوند. تاکنون با همین روند فیلمسازان زیادی توانسته‌اند به دستاوردهای چشمگیری دست یابند. با توجه به یارانه‌ای که انجمن دریافت می‌کند، کشف ظرفیت‌ها و استعدادهایی که شاید شرایط خوب اقتصادی ندارند از وظایف این انجمن محسوب می‌شود.

از مشکلات و دغدغه‌های سینمای جوان بگویید.

بی‌شک انجمن سینمای البرز دغدغه‌ها و مسائلی دارد که نسبت به انجمن‌های شهرهای دیگر بیشتر احساس می‌شود. متاسفانه مسائل فرهنگی و هنری در رتبه‌های آخر مورد توجه مسئولان قرار دارد. البته جای امیدواری است که گاهی مسئولان اقدامی انجام داده و باری از دوش ما برمی‌دارند. ناصر مقدم مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد استان از سال پیش مکانی در اختیار انجمن قرار داد تا دیگر دغدغه اجاره مکان نداشته باشیم.
دغدغه دیگر انجمن بحث حمایت شایسته از فیلمسازان شاخص و بین‌المللی و ملی البرزی است. فیلمسازانی که آبروی استان ما در فستیوال‌های داخلی و خارجی هستند. علاوه بر این‌که جایزه بهترین فیلم را کسب کرده‌اند، ستاره‌های هنری شهر نیز هستند و باید دست در دست هم به عنوان متولیان فرهنگ شهر مورد حمایت قرار بگیرند. حمایت و تجهیز دفتر و داشتن مکانی باثبات برای انجمن از دغدغه‌های اصلی این انجمن است.

به تغییر نوع نگاه مسئولان البرزی به مقوله هنر امیدوارید؟

تا زمانی که برگزاری جلسات فقط برای بالا بردن بیلان کاری است، هنر در اولویت‌ نیست و ارتباطی هم به این دولت و آن دولت ندارد، زیرساخت دچار مشکل است. که البته در شورای شهر جدید شور هنری دیده می‌شود که هم‌وغم و تلاشی برای اصلاح امور به چشم می‌خورد. حتی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری کرج از مواردی است که بذر امید به دل می‌کارد.

هنرجویان سینمای جوان چه بازار کاری خواهند داشت؟

بی‌شک اگر همکاری و همدلی از سوی مسئولان دلسوز استان در بحث ساخت فیلم کوتاه در زمینه‌های مختلف از حجاب و عفاف و مذهب گرفته تا موضوعات آزاد مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرد، نتیجه بسیار خوبی خواهد داد. با حمایت از این‌گونه اقدام‌ها می‌توان علاوه بر بالا بردن سطح کیفی جشنواره‌ها، مفاهیم را در قالب این رسانه به مخاطب ارائه داد. اما متاسفانه هم‌اکنون این حمایت کم‌رنگ است.

چرا جشنواره فیلم صد ثانیه‌ای دیگر در البرز برگزار نشد؟

پس از سال‌ها نتوانستیم صاحب یک جشنواره ثابت ملی و یا حتی استانی در البرز باشیم. به طور مثال جشنواره فیلم صد ثانیه‌ای که هم‌اکنون بین‌المللی شده، 2 دوره اول آن در کرج توسط حوزه هنری کرج آغاز و بعد به پایتخت منتقل شد. یا در سال 95 جشنواره رهایی در کرج با استقبالی بی‌نظیر مواجه شد، اما امروز با 3 سال تاخیر درصدد برگزاری این جشنواره هستیم. یکی از دلایل این تعلل‌ها تغییر مدیران و وجود مسئولانی است که خود را مکلف به ادامه دادن چنین جریاناتی نمی‌دانند. نبود دبیرخانه دائمی نیز یکی از مشکلاتی است که بسیاری از اقدامات را به تاخیر می‌اندازد. جشنواره‌ها اعتبار و آبروی شهر محسوب می‌شوند. به هرحال با این نبود حمایت‌، جشنواره‌ها از استان به سوی تهران سوق داده می‌شوند.


توجه به هنرمندان

«محمدحسین عابدی» رئیس انجمن سینمای جوان البرز می‌گوید: صرفا بحث حمایت مالی و اقتصادی نیست، باید پذیرفت که با این شرایط اقتصادی هزینه تجهیزات فیلم با افزایش مواجه شد، اما دوست دارم به مدیران هنری و فرهنگی شهرم در همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها یادآوری کنم که همه چیز پول نیست. اگر ما صبوری کنیم و با اعتماد و اشتیاق و نگاه مثبت یکدیگر را پذیرا باشیم، ایمان دارم که اگر بخواهیم، مشکلات هنری شهر از طریق تعاملات و برداشتن خیلی از تشریفات و رایزنی‌ها حل خواهد شد. بهره جستن از مشاورانی که خارج از رابطه‌ها انتخاب می‌شوند می‌تواند همگی ما را در زمینه فرهنگ و هنر و پویایی جوان‌ها و جلوگیری از به قهقرا رفتن نسل جوان کمک کند. تک‌تک ما مسئولیم و امیدوارم به این شعور برسیم که حضور یک هنرمند در اتاق ما نعمت است و قدردان باشیم، نه این‌که هنرمندان پشت در‌های بسته اتاق مسئولان بمانند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید