• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8055
+
-

تشنگی در«میدان بزرگ»

2 هفته از قطع شدن آب در روستای میدان بزرگ پلدختر می‌گذرد و مسئولان از رفع مشکل می‌گویند

لرستان
تشنگی در«میدان بزرگ»

فاطمه حافظی/ خرم آباد - خبرنگار

 اهالی روستای «میدان بزرگ» شهرستان پلدختر حدود 2 هفته است آب ندارند؛ گویا ایستگاه پمپاژ آب آشامیدنی روستا سوراخ شده. هر چند بحران آب در تابستان برای این روستا تازگی ندارد،  اما حالا و در فصل زمستان،  این مشکل اهالی را نگران کرده است. کمبود آب در تابستان، از 2 دهه پیش،  کار را برای میدان بزرگی‌ها سخت کرده است؛ کمبود آبی که آن را نتیجه کمبود بارندگی در دومین حوضه پر آب ایران می‌دانند و بیش از همه در روستاهای جنوبی لرستان تنش ایجاد کرده است.

 

 

تابستان مشکل داریم، اما زمستان...

یکی از اهالی با اشاره به قطعی آب از 24 بهمن امسال به همشهری می‌گوید: ابتدا مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان مشکل قطع شدن و کمبود آب در این روستا را ناشی از کاهش بارندگی و بحران آب اعلام کردند؛ مشکلی که سال‌هاست در فصل تابستان آن را تحمل می‌کنیم. اما با پیگیری‌های ما بالاخره ناظران شرکت برای بازدید به روستا آمدند و متوجه شدند مشکل کمبود آب نتیجه سوراخ شدن ایستگاه پمپاژ و نشت آب است.  طاهر امانی می‌افزاید: در روزهای گذشته آن‌هایی که وسیله نقلیه دارند، آب مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف یا شهر پلدختر تامین می‌کنند، اما آن‌هایی که وسیله ندارند، مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند.

 

آبرسانی با تانکر

دهیار روستای میدان بزرگ پلدختر هم مشکلات آب این شهرستان را تایید می‌کند، اما می‌گوید: مسئولان با وجود اطلاع از این مشکل، کاری برای رفع آن نکرده‌اند.  احمد آقا‌دیناروند تنها اقدام شرکت آب و فاضلاب روستایی(آبفار) را آب‌رسانی با تانکر در چند نوبت می‌داند و می‌افزاید: آب‌رسانی با تانکر کفاف نیاز اهالی را نمی‌دهد. روزی 2 تانکر برای آب‌رسانی به روستا می‌آید که برای جمعیت 700 نفری آن خیلی کم است. از سوی دیگر، آب چاه روستا هم شور و غیرقابل آشامیدنی است و حتی نمی‌توان آن را به دام‌ها داد. در این وضع روستایی‌ها نمی‌دانند برای خودشان آب تهیه کنند یا دام‌هایشان.

 

 

قطعی 2 هفته‌ای آب

رئیس شرکت آبفار پلدختر، همان‌طور که اهالی اعلام می‌کنند، قطعی آب روستای میدان بزرگ را نتیجه سوراخ شدن و نشت آب از ایستگاه پمپاژ از روز 24 بهمن می‌داند و به همشهری می‌گوید: کارشناسان دلیل مشکل به وجود آمده را گچی بودن بافت ایستگاه و نشست زمین عنوان کرده‌‌اند و آن را با مدیرعامل شرکت آبفار لرستان در میان گذاشته‌اند. مرتضی کائیدی با بیان این‌که تا زمان رفع نهایی مشکل، آب‌رسانی به روستا با تانکر صورت می‌گیرد، می‌افزاید: قرار است مخزن فلزی هوایی برای ایستگاه پمپاژ استفاده شود. به همین منظور مخزن هوایی موجود در روستای رنگین‌بان برای رفع مشکل روستای میدان بزرگ آماده شده است، اما به دلیل بارش‌های فراوان طی چند روز گذشته هنوز نتوانسته‌ایم سازه را نصب کنیم. اگر بارندگی‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است این کار زمان‌بر شود.  او ادامه می‌دهد: اجرای فونداسیون مخزن پمپاژ از سوی پیمانکار شروع شده و جوشکار مشغول ترمیم مخزن فلزی است و به محض آماده شدن در محل نصب می‌شود.  رئیس آبفار پلدختر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که روستا بیش از 145 مشترک آب دارد، توضیح می‌دهد: ما فعلا فقط می‌توانیم با تانکر آب مورد نیاز اهالی را تامین کنیم و آب مورد نیاز برای دام‌ها باید از چاه تامین شود.

 

 

رانش زمین کار دستمان داد

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان هم موضوع رانش زمین و سازه‌ای را که پیش از این درست در زمین نصب نشده بود، پیش می‌کشد. علیرضا کاکاوند توضیح می‌دهد: رانش زمین و زیرسازی نامناسب مخزن پیشین آب، موجب شده است شکافی در سطح زمین ایجاد شود و آب در ایستگاه جمع نشود. در صورتی که بخواهیم مخزن جدید را به شکل قبلی در زمین ایجاد کنیم بیش از چند ماه طول می‌کشد. به همین دلیل، برای رفع مشکل آب، قرار است مخزن هوایی نصب کنیم. فونداسیون و بتن‌ریزی برای نصب سازه جدید انجام شده است و طی چند روز آینده مشکل یادشده رفع می‌شود. وی اظهار می‌کند: در حال حاضر هم اهالی روستا مشکلی از نظر آب آشامیدنی ندارند و آب مخزن سوراخ شده هم تا حدودی باز شده است تا از آن برای احشام استفاده کنند.

 

 

روستای تاریخی، اما محروم

شهرستان پلدختر 73 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 700 نفرشان در روستای محروم «میدان بزرگ» زندگی می‌کنند. این روستا در حالی درد محرومیت را تحمل می‌کند که یکی از آثار تاریخی ثبت ملی شده را در شمال خود جای داده است؛ محوطه میدان بزرگ مربوط به سده‌های میانه دوره‌های تاریخی پس از اسلام. معرفی این اثر تاریخی و رونق گردشگری می‌تواند بخشی از محرومیت روستا را جبران کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید