• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80465
+
-

معرفی جاذبه‌های گردشگری سمنان با روش‌های غیرحرفه‌ای

تاکنون برنامه و برندسازی مناسبی برای  معرفی گردشگری استان صورت نگرفته است

گردشگری
معرفی جاذبه‌های گردشگری سمنان با روش‌های غیرحرفه‌ای


استان سمنان دارای ظرفیت‌های فراوان گردشگری است، اما به واسطه این‌که در این استان، گردشگری هرگز به برندسازی نرسیده، هنوز در جذب گردشگر مشکلات عدیده‌ای  وجود دارد.

به گزارش مهر، سال‌هاست که مقوله مقصد بودن استان سمنان به‌جای معبر در حوزه گردشگری، جذب زائران رضوی و مسافران تابستانی و ایامی چون نوروز مطرح می‌شود و برای آن اقدامات زیادی نیز صورت گرفته است، اما کم‌وبیش شاهدیم که آمارها رشد چندان چشمگیری در حوزه جذب و ماندگاری مسافران نشان نمی‌دهند.

بسیاری بر این عقیده هستند که امروز زیرساخت‌ها و داشته‌های گردشگری ما خوب هستند، اما برنامه و برندسازی خوبی برای گردشگری استان سمنان صورت نگرفته است. برای مثال اگر مقبره ابن یمین فرومدی، بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و علاءالدوله سمنانی در هر کشوری بودند، امروز میلیون‌ها گردشگر به آن جذب می‌شدند. حال ‌آن‌که همه این 4 مقبره در کنار شیخ عمادالدین و شیخ حسن جوری در استان سمنان وجود دارند و هرگز ایرانیان این موضوع را نمی‌دانند.


لزوم برند‌سازی و شناخت برندها

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان با بیان این‌که برای رسیدن به گردشگری پایدار در استان ابتدا باید چشم‌اندازی تعریف شود گفت: برای رسیدن به این چشم‌انداز ابتدا باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و سپس بر اساس آن بازاریابی بازارهای هدف و مطالعات دقیق در این حوزه انجام شود، اما این کار در استان سمنان هنوز شکل نگرفته است. «مهدی قاسمی» افزود: اگر می‌خواهیم به نقطه خوب برسیم، ابتدا باید برندها را بشناسیم و برند‌سازی مناسب کنیم و در کنار آن با بازاریابی صحیح و شناخت بازارهای هدف روی «گردشگری فرهیخته» کار انجام شود.


 گردشگری، موتور متحرک اقتصاد

این فعال حوزه گردشگری با بیان این‌که در شهری نظیر دامغان درآمد عمده مردم از پسته است و کمتر وارد مقوله گردشگری شده‌اند افزود: علی‌رغم آن‌که برنامه ششم توسعه بسیار خوب نوشته‌ شده و گردشگری را به‌ عنوان موتور متحرک اقتصاد در نظرگرفته است، اما هنوز نتوانستیم از آن بهره لازم را ببریم و این دلیل عمده توسعه نیافتن گردشگری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که گردشگری باکیفیت هنوز در استان سمنان جا نیفتاده است افزود: باید به سمت گردشگری نو و خلاق نظیر گردشگری مزرعه پیش رفت. بیشتر استان ما را روستاها، باغ‌ها و کشاورزی تشکیل می‌دهد و این ظرفیت قابل توجهی است که اگر ما دست روی آن بگذاریم به‌راحتی می‌توان به سمت توسعه پایدار گام برداشت. زیرا تولید و کشاورزی در کنار گردشگری وجود دارد.


ظرفیت جدیدی به نام گردشگری مزرعه

وی با بیان این‌که اکنون در بوم‌گردی مزارع و باغ‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند اظهار کرد: این وضعیت زندگی را در آینده دچار نقصان خواهد کرد. بوم‌گردی یعنی آن‌که همه زندگی گذشته خود را داشته باشیم و فقط توسعه دهیم و به گردشگری وصل کنیم. گردشگری مزرعه این اتفاق را رقم می‌زند که گردشگر در کارهای مزرعه شرکت و برای اقامت و پذیرایی و مشارکت در مزرعه به ما هزینه 
پرداخت می‌کند.

قاسمی بیان کرد: با این روش تولید دامی و کشاورزی ما وجود دارد و گردشگر حتی می‌تواند بازار خرید محصول کشاورز محسوب شود. به نظر شما بهتر نیست که در بوم‌گردی کشاورزی و تولید به‌عنوان یک جاذبه وجود داشته باشد. ما به سمت این موضوع نرفتیم و صرفاً به درآمدهای زودهنگام گردشگری فکر کردیم که درنتیجه توسعه پایدار به شمار نمی‌رود و فقط یک رشد است.


 تدوین ۱۵ طرح اشتغال‌زایی

معاون گردشگری استان سمنان گفت: تدوین سند توسعه گردشگری با مشخص کردن خطوط کلان سیاستی بر اساس گلوگاه‌های اصلی حوزه گردشگری کشور و در راستای ایجاد زمینه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری و پیاده‌سازی اهداف در پویاترین حالت ممکن با مدل سیاست‌گذاری فرایندی نگارش و تصویب ‌شده است. «حمیدرضا دوست محمدی» افزود: برای تقویت حوزه‌های زیرساختی گردشگری در استان سمنان از منابع صندوق توسعه تاکنون ۵۲ طرح مطرح شده که ۲۳ طرح در حوزه صنایع دستی است. همچنین ۲۹ طرح در حوزه گردشگری مطرح شده که ۲۶ طرح آن مربوط به ایجاد و تأسیس مراکز اقامتی بوم‌گردی است.

وی اضافه کرد: تسهیلات کم‌بهره از سوی دولت با جمع کل حدود ۱۰۷ میلیارد ریال اعطا شده است که حدود ۱۵ درصد کل طرح‌ها را در حوزه اشتغال استان به خود اختصاص داده است.
دوست محمدی با بیان این‌که در بررسی توسعه پایدار گردشگری یک منطقه باید به شاخص‌های پایدار توجه کرد اظهار کرد: این معیارها ترکیبی از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و محیطی را شامل می‌شود. هرچند پایداری چیزی فراتر از همبستگی اقتصاد، جامعه و محیط است.


بسترسازی توسعه گردشگری همراه با علم

معاون گردشگری استان سمنان اضافه کرد: اگر بخواهیم جایگاه گردشگری استان سمنان را در کشور یا جهان ارتقا بخشیم باید علاوه بر توسعه گردشگری بر بستر علم نیز حرکت کرد.

دوست محمدی بیان کرد: باید تقویت بخش خصوصی به‌منظور ظرفیت‌سازی پذیرش گردشگر در برنامه گنجانده شود تا علاوه بر کم کردن هزینه‌های دولتی با کمک بخش خصوصی زیرساخت‌های گردشگری مناطق را آماده کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید برای تقویت و توسعه گردشگری گام برداشت افزود: برای ایجاد زنجیره‌های منطقی و هدفمند گردشگری، تعریف کریدورهای جذاب جاذب گردشگر، استانداردسازی خدمات گردشگری و غیره در راستای پیوند سایت‌های جاذب گردشگری فارغ از نگاه تقسیمات سیاسی در استان، تهیه طرح‌های آمایش استانی و شهرستانی و طرح‌های جامع گردشگری استان ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید