• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80456
+
-

پاییز با باران آمد

گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها تابستان را با بارندگی به پایان رساندند و پاییز را با تداوم بارش‌ها آغاز کردند/  بارش شدید باران موجب آب‌گرفتگی منطقه احمد‌آباد رودسر شد

آب و هوا
پاییز با باران آمد

مریم ورشوئی | خبرنگار 


هنوز سیل روزهای پایانی سال 97 و اوایل فروردین 98 موضوع روز است و خبرهایی درباره پیامدهای خسارت‌بار آن در رسانه‌ها انتشار می‌یابد؛ این در حالی است که پاییز سال گذشته به علت سیل مرگبار در گیلان و مازندران موجب مرگ چند هم استانی شد و خسارت‌های مالی سنگینی به بار آورد که هنوز آثار آن باقی است. به گزارش همشهری، در پی این حوادث مسئولان استان با کمک تیم‌های کارشناسی عوامل وقوع سیل را بررسی کردند و بر اساس نتایج کارشناسی به همه دستگاه‌های ذی‌ربط مسئول دستور دادند تا عوامل تشدیدکننده سیل‌ را شناسایی و رفع کنند. 

یکی از این موارد لایروبی رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها بود که این 2 در مهار سیل و طغیان رودخانه نقش مهمی دارند و می‌توانند از میزان خسارت‌های زیانبار بکاهند. با وجود اخباری که در خصوص دستور به فرمانداران و دیگر مسئولان ذ‌ی‌ربط استان‌های شمالی منتشر شده، به نظر می‌رسد که رفع مشکلات چندان مورد توجه قرار نگرفته و معایب رفع نشده است.


تابستان با باران رفت

آخرین روزهای تابستان شاهد افزایش ناگهانی دما در سراسر کشور بودیم که این افزایش در شمال کشور با وزش باد گرم همراه بود؛ باد گرمی که موجب آتش‌سوزی در مراتع منطقه دیلمان و همچنین مراتع 6 روستای متصل به هم شد. این حادثه با تلاش دستگاه‌های امدادرسان و ابری و مه‌آلودگی هوا مهار شد. در ادامه ابری شدن هوا در آخرین روز تابستان، بارندگی شدیدی رخ داد که کاهش دما را به دنبال داشت.


بارش 98 میلی‌متری در املش 

 سرپرست اداره پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان گفت: در پی بارندگی در آخرین شب تابستان و اوایل نخستین روز ماه مهر، بیشترین میزان بارش در گیلان مربوط به املش با ۹۸ میلی‌متر بود.«مازیار غلامی» اظهار کرد: شهرهای رضوانشهر با ۹۱ میلی‌متر و لاهیجان و آستارا با ۶۸ میلی‌متر بعد از املش شاهد بیشترین بارش در استان بودند.وی تصریح کرد: در رشت نیز میزان بارندگی بیش از 40 میلی‌متر گزارش شد.


۷۱ میلی‌متر بارندگی در رامسر ثبت شد

رئیس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی هواشناسی مازندران هم گفت: بیشترین میزان بارندگی در استان مربوط به رامسر به میزان ۷۱ میلی‌متر بود.«جواد بسطامی» اظهار کرد: به جز رامسر از زمان نفوذ سامانه بارشی، ۴۱ میلی‌متر در نوشهر، ۲۰ میلی‌متر در دابودشت آمل، 7 میلی‌متر در بابلسر، ۱۲ میلی‌متر در قائمشهر و 5 میلی‌متر در ساری ثبت شده است.


رفع خطر از کانون‌های سیل‌خیز و تداوم مشکلات در رودسر 

رودسر نیز در این 2 روز شاهد بارندگی شدید و آبگرفتگی منطقه احمدآباد این شهرستان بود؛ این در حالی است که این شهرستان در سیلی که پاییز سال گذشته رخ داد، با خسارت زیادی مواجه شد. مسئولان رودسر طی تابستان گذشته برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی در مناطق و کانون‌های ایجاد سیل اعم از آبخیزداری، ایجاد سیل‌بندها و ساخت دیواره در رودخانه‌ها و ترمیم مسیل‌ها به ویژه در شرق این شهرستان اجرا کرده‌اند. با این وجود احمد‌آباد دچار آبگرفتگی شد و مردم منطقه را با مشکل در تردد روبه‌رو کرد.


لایروبی رودخانه‌ها در مازندران

در بهار و تابستان امسال با دستور استانداری و تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط بسیاری از رودخانه‌های مازندران به ویژه در مرکز استان مانند تلار و سیاه‌رود لایروبی شدند و عملیات دیواره‌سازی در کانون‌های فرسایشی آنها انجام شد. البته این عملیات شامل رفع معایب در غرب استان به ویژه در تنکابن نیز می‌شد، اما کار هنوز باقی است.


اجرای عملیات در دقیقه 90

بعد از وقوع سیل در گلستان و مازندران، استانداری گیلان وضعیت آماده‌باش اعلام و دستور رفع معایب در گیلان را صادر کرد. با این وجود احساس می‌شود همه کار‌ها در گیلان به سرانجام نرسیده و به تعبیری اجرای عملیات‌ به دقیقه 90 موکول شده است. به عنوان مثال به تازگی، سرپرست فرمانداری فومن خواستار ساماندهی رودخانه‌ها و هرس درختان در این شهرستان قبل از آغاز فصل سرما شد و گفت: کم‌توجهی به این موارد در زمان بروز حوادث سبب ایجاد خسارت می‌شود.

«حمید رضایی» بعد‌ازظهر شنبه (30 شهریور) در جلسه مدیریت بحران که در شهرستان فومن برگزار شد با بیان این‌که تجربه سیل گذشته نشان داد قطع نکردن درختان و لایروبی نشدن رودخانه‌ها خسارت زیادی به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: ساماندهی رودخانه‌ها و هرس درختان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.سرپرست فرمانداری فومن با تاکید بر لزوم پایش و نظارت مسئولان و همچنین انجام اقدامات لازم برای هدایت آب‌های سطحی، بیان کرد: توجه به این موارد هنگام بروز حوادث شاهد خسارت کمتری خواهیم بود.

این مساله فقط شامل حال فومن نمی‌شود، زیرا فرماندار صومعه‌سرا هم با اشاره به این‌که بی‌توجهی به مشکلات سبب بروز خسارت در زمان حوادث می‌شود، گفت: ساماندهی 8 رودخانه صومعه‌سرا در دستور کار قرار گرفت.«سیدجلال سید محمدی» با اشاره به آغاز بارش و در پیش بودن فصل سرما، تصریح کرد: در فصل سرما با کوچک‌ترین بارش سطح آب بالا می‌آید و به سیلاب تبدیل می‌شود، در همین راستا ساماندهی رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید