• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80421
+
-

یک پنالتی؛ 2 اشتباه

 
یکی از مهم‌ترین اتفاقات داربی نود در دقیقه بیست‌وششم رخ داد، جایی که داور مسابقه برخورد شجاع خلیل‌زاده و داریوش شجاعیان را خطا تشخیص داد و یک‌پنالتی به سود استقلالی‌ها گرفت. جالب‌اینکه اکثر کارشناسان اعتقاد دارند شجاع در این صحنه خطایی انجام نداده و بنیادی‌فر به اشتباه اعلام پنالتی کرده است. نوید مظفری، کارشناس داوری در این خصوص می‌گوید: «آقای بنیادی‌فر در این بازی نتوانست عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. او بعد از پنالتی تمرکزش را از دست داد و نتوانست مدیریت خوبی روی بازی داشته باشد. بعد از پنالتی این کمک داورها بودند که او را هدایت می‌کردند. مهم‌تر اینکه پنالتی گرفته شده اشتباه بود و نباید گرفته می‌شد.»
سعید مظفری‌زاده و نادر جعفری هم دیگر کارشناسانی هستند که با نوید مظفری هم نظر بوده‌اند و اعتقاد دارند بنیادی‌فر به اشتباه به سود استقلالی‌ها پنالتی گرفته است. در این میان حیدر سلیمانی دیگر کارشناس داوری فوتبال ایران با قاطعیت در مورد خطا نکردن شجاع صحبت نکرده اما مدعی شده اگر خطایی هم انجام شده، بیرون محوطه جریمه بوده است. البته تمام این کارشناسان در مورد تکرار پنالتی هم نظر یکسانی داشته‌اند و بار دیگر اشتباه بنیادی‌فر را تأیید کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند داور مسابقه به‌خاطر جلو آمدن بیرانوند قبل از ضربه کریمی، باید دستور به تکرار ضربه پنالتی می‌داده است. در ادامه کارشناسی سعید مظفری‌زاده در مورد دیگر صحنه‌های مهم بازی و در نهایت ارزیابی او از تیم داوری را مرور خواهیم کرد.
دقیقه 30: داور به درستی خطای کریمی را به روی ترابی در بیرون از محوطه جریمه اعلام کرد و او را به‌خاطر قطع حمله مؤثر با کارت زرد جریمه کرد.
 دقیقه 39: داور کنعانی‌زادگان را به‌خاطر رفتار غیرورزشی که موجب تحریک تماشاگران شده بود و همچنین تبریزی را به‌خاطر واکنشی که به رفتار کنعانی‌زادگان نشان داده بود، به درستی با کارت زرد جریمه کرد.
 دقیقه 58: شجاع خلیل‌زاده بیرون از محوطه جریمه مرتکب خطای هند شد که از چشم داور به دور ماند.
 دقیقه 78: فرشاد احمدزاده با دست به‌صورت بازیکن حریف زد که داور این صحنه را ندید. داور باید خطای احمدزاده را اعلام می‌کرد و کارت زرد می‌داد.
 دقیقه 89: علی کریمی در حالی با کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد که داور می‌توانست به‌خاطر خطای شدید با کارت قرمز مستقیم اخراج کند.
ارزیابی: بنیادی‌فر داوری متوسطی داشت. اشتباه در اعلام پنالتی به‌خاطر اینکه پنالتی گل نشد، در نتیجه تأثیرگذار نبود. در بقیه موارد هم اشتباهات در نتیجه تأثیرگذار نبودند. در کل تیم داوری قضاوت متوسطی داشت ولی صحنه‌ها را خوب مدیریت کرد و در درگیری‌ها به موقع وارد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید