• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80361
+
-

قله توچال میراث طبیعی تهران

برنامه‌های گسترده فرهنگی به مناسبت هفته تهران برگزار خواهد شد

قله توچال میراث طبیعی تهران

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبر‌نگار

هفته تهران از 12 تا 18مهرماه با اجرای برنامه‌های گسترده ازجمله افتتاح بوستان 35هکتاری بانوان و ثبت قله توچال به‌عنوان میراث طبیعی پایتخت برگزار می‌شود.

جلسه مشترک کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران و معاونت خدمات شهری به ریاست زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون برگزار شد. در این جلسه اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، مجتبی یزدانی معاونت خدمات شهری، محمدحسین بوچانی ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و محمدعلی مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران حضور داشتند و درباره روز باغ‌ها، کوه‌ها، بوستان‌ها و طبیعت در هفته تهران مصوباتی را تصویب کردند. روز 14مهرماه از طرف شورای شهر به‌عنوان روز تهران نامگذاری شده است و یک هفته به آن اختصاص خواهد داشت. در هفته تهران هر روز به یک موضوع پرداخته می‌شود. روز دوشنبه 15مهرماه به روز باغ‌ها، کوه‌ها، بوستان‌ها و طبیعت تهران اختصاص دارد که کمیسیون سلامت و محیط‌زیست در این عرصه فعالیت دارد. احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درباره مصوبات هفته تهران به همشهری گفت: قرار است در این روز پنجمین پارک بانوان تهران به نام مرضیه حدیدچی‌دباغ بانوی مبارز انقلابی و از پیروان امام خمینی(ره) با مساحت 35هکتار و در شمال شرقی تهران در محدوده پارک لویزان به بهره‌برداری برسد. درحال حاضر 4 پارک بانوان به نام‌های بهشت مادران، پردیس بانوان، شهربانو در بوستان ولایت و نرگس افتتاح شدند. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: پارک مرضیه حدیدچی‌دباغ برای معلولان مناسب‌سازی‌ شده است و دارای امکانات متعددی ازجمله زمین بازی، فضای کودکان، رستوران، چایخانه و... است و سبک طراحی آن براساس حفاظت از منابع طبیعی و استفاده از بوستان‌ها به‌صورت بکر است.علی محمد مختاری افزود: همچنین در این روز 1250هکتار از زمین‌های جنگل‌کاری در حاشیه سبز تهران کلنگ خواهد خورد و تا اسفند‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. این کلنگ‌زنی ادامه طرح 50هزار هکتاری جنگل‌کاری فضای سبز حاشیه تهران است.

عکاسی از روددره‌ها و طبیعت تهران از دیگر برنامه‌های روز باغ‌ها، کوه‌ها، بوستان‌ها و طبیعت است و قرار است این روز به‌عنوان روز بدون پلاستیک شناخته شود و کلیه ادارات و ارگان‌های شهرداری از هیچ‌گونه پلاستیکی استفاده نکنند و طبیعت قله توچال به‌عنوان میراث طبیعی تهران به ثبت برسد. در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در تشریح برنامه‌های روز تهران به همشهری گفت: «امسال پنجمین سال برگزاری روز تهران است و برنامه‌هایی که درنظر گرفته شده فراتر از یک روز بوده و 7 روز هفته را شامل می‌شود. محور اصلی برنامه‌های این دوره «بازشناسی هویت تهران» است.» او عنوان کرد: زیرمجموعه‌های هویت تهران که امسال به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از هویت طبیعت تهران، هویت معماری تهران، هویت آیینی و دینی تهران و هویت فرهنگی تهران. مسجدجامعی در ادامه اسامی روزهای هفته‌ای را که به تهران اختصاص یافته و برنامه کمیسیون‌های مختلف شورا در این روزها را به این شرح اعلام کرد: جمعه 12مهرماه روز تهرانگردی، شنبه 13 مهر روز آیین‌های مذهبی از ری و شمیران، یکشنبه 14 مهر روز تهران، دوشنبه 15 مهر روز باغ‌ها، کوه‌ها، بوستان‌ها و طبیعت تهران، سه‌شنبه 16مهر روز پیاده‌راه‌ها، گذرگاه‌ها، رفت‌وآمد شهری و شهر دوستدار کودک که این روز با روز جهانی کودک همراه است، چهارشنبه 17 مهر روز خانه و معماری و شهرسازی تهران و پنجشنبه 18 مهر روز ایران بزرگ، تهران بزرگ که همزمان با رسمیت یافتن کار شورایاری‌هاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید