• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80345
+
-

به بهانه نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور 1


جمعی از نمایندگان در روزهای اخیر طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستار تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی ایثارگر شدند. استناد نمایندگان تبصره یک بند ذ ماده87 قانون برنامه ششم توسعه است. در این تبصره آمده است: وضعیت استخدامی مشمولان ماده21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حداکثر پس از 3ماه رسمی قطعی می‌گردد.
نمایندگان مجلس به دلیل عدم اجرای این تبصره الحاقی به ماده21 قانون جامع در نامه خود به نکاتی که مانع اجرای آن شده اشاره کرده و خواهان ورود رئیس‌جمهور به این موضوع شده‌اند.
در این نامه آمده است: آنچه از الحاق این تبصره در بادی امر به نظر می‌رسد این است که مقنن به دنبال حل مشکل تمام ایثارگرانی بوده است که قبل از تصویب قانون جامع یا حتی بعد از آنچه با استفاده از سهمیه فوق یا بدون استفاده از سهمیه به استخدام دولت درآمده‌اند و طی سال‌های متمادی بدون ثبات شغلی در دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون جامع مشغول خدمت بوده و بدون بهره‌مندی از امتیازات و تسهیلات قانونی به صورت غیررسمی مشغول به کار بوده‌اند. متاسفانه تعدادی از مسئولین در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی امور ایثارگران و حتی دیوان عدالت اداری با برداشتی سطحی و سلیقه‌ای از قانون به دنبال تضییع این حق مسلم و قانونی هستند. آنان با سوءبرداشت از قانون به دنبال آن هستند که این نظریه را به ایثارگران و دستگاه‌ها تحمیل کنند.
در بخش دیگر این نامه آمده است: این برداشت‌ها کاملا مغایر با قانون جامع و تبصره الحاقی است؛ زیرا اولا در قانون جامع که مجلس مکلف به رعایت نکات مدنظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابلاغ آن بوده به تصریح آمده است: تبصره‌های بند و ماده44 قانون برنامه پنجم همچنان به قوت خود باقی است. در تبصره2 بند و ماده44 به صراحت آمده است که مشمولان ماده21 قانون جامع از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام می‌شوند و اگر دستگاهی آنان را از ابتدا به صورت رسمی قطعی جذب نکرده باشد مرتکب تخلف شده است. ضمن آنکه با وجود تاکید درتبصره 2 بند و ماده44 مبنی بر استخدام از ابتدا به صورت رسمی قطعی دیگر نیازی به تاکید مجدد آن در الحاق یک بند ذ  ماده87 به این قانون وجود نداشته است و این تبصره بیانگر آن است که مقنن درصدد آن بوده که مشکل تمامی ایثارگران و فرزندان آنان که در سال‌های قبل و بعد از تصویب قانون جامع چه با استفاده از سهمیه و چه بدون استفاده از سهمیه به استخدام درآمده‌اند و حداقل نسبت به استخدام‌های جدید از اولویت برخوردارند را مرتفع کند.
ثانیا اضافه‌شدن عبارت «رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی» و عبارت «وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از 3ماه رسمی قطعی می‌گردد» طبق بند ذ و تبصره یک ماده87 قانون برنامه ششم توسعه به ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در راستای حمایت از ایثارگران وضع شده و به عنوان یک قانون حمایتی محسوب می‌شود و تبصره یک ماده87 قانون برنامه ششم توسعه بیانگر آن است که مقنن درصدد آن بوده تا مشکل تمامی ایثارگران و فرزندان آنان را مرتفع کند؛ زیرا اگر اینگونه نبود لزومی نداشت دستگاه‌ها مکلف باشند طبق ماده21 قانون جامع‌ خدمات‌رسانی به ایثارگران نیرو را بعد از تصویب قانون جامع به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی جذب کنند و بلافاصله تکلیف داشته باشند تا آنان را بعد از 3ماه به صورت رسمی قطعی تبدیل وضعیت کنند. اگر هدف اخیر منظور نظر قانونگذار بود مستقیما تکلیف می‌کرد تا از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید