• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80319
+
-

آتش در جان 400 هکتار مرتع و جنگل

خبر
آتش در جان 400 هکتار مرتع و جنگل

استان پرجمعیت و کم‌وسعت البرز دارای حدود ۴۵۰ هزار هکتار عرصه طبیعی زیبا و متنوع است که در این سال‌ها ترکش مهاجرت بی‌رویه زخم‌های شدیدی بر پیکره این سرمایه‌های ملی وارد کرده است.
به گزارش ایرنا، با این‌که منابع طبیعی و خدادادی سرمایه‌های همگانی برای امروز و فرداها به شمار می‌روند، اما گاهی اقدامات آگاهانه و ناآگاهانه سبب تخریب این منابع شده و خسارات زیادی به این داشته‌های عمومی وارد می‌کند؛ ثروت‌هایی که در روزهای خستگی پناهگاه و تفرجگاه عمومی بوده و همگان از برکات آنها بهره‌مند می‌شوند.
وجود این نعمت‌های خدادادی زمانی برای همه روشن می‌شود که نسیان آنها ضربه‌های اساسی در پرتو خشم طبیعت وارد می‌کند و پدیده‌های بدیمن در اشکال مختلف مانند سیل، گرد و خاک، افزایش گرمای سطح زمین، تغییر اقلیم، خشکسالی و موارد دیگر زندگی بشریت را به مخاطره می‌اندازند.
 طبق آمار اعلام‌شده از ۵۱۳ هزار هکتار مساحت استان البرز حدود ۸۴ درصد آن را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند، بنابراین با این سهم بالای البرز در منابع طبیعی که از عرصه‌های ملی برای بسترسازی توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، باید تمهیدات ویژه‌ای برای حفاظت از سرمایه‌های ارزشمند طبیعی داشت.
آنچه در این سال‌ها بیش از همه چیز موجب نگرانی دوستداران طبیعت در ایران و البرز شده، وقوع آتش‌سوزی‌ها و تخریب عرصه‌های طبیعی بوده که مقابله با آن نیازمند عزم همگانی است.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از سطح مراتع و جنگل‌های واقع در اراضی ملی استان با حریق مواجه شده که بخش قابل توجهی از این آتش‌سوزی‌ها به دلیل سهل‌انگاری گردشگران بوده است.
«حامد فرضی» گفت: مدیریت جامع و پایدار در حوضه‌های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: بنابراین مروجان و کارشناسان پهنه می‌توانند پل ارتباطی بین دستگاه‌ها و مردم باشند و هر طرحی که با حضور مردم برنامه‌ریزی می‌شود تاثیر مستقیمی بر منابع طبیعی و پروژه‌های آن دارد.
وی ادامه داد: باید برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری اقداماتی بر روی توانمندسازی جوامع محلی نیز در نظر گرفت و در این زمینه فرهنگ‌سازی نیز باید مد نظر قرار گیرد. فرضی عنوان کرد: ساماندهی تشکل‌ها و تعاونی منابع طبیعی در کنار تشکل‌های تعاونی و جهاد کشاورزی به تحقق اهداف مورد نظر در این زمینه کمک شایانی می‌کند.

وی اظهار کرد: توسعه پایدار حول 5 محور سرمایه طبیعی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه مالی است که باید بین این سرمایه‌ها تعامل ایجاد شود.
معاون آموزش دفتر ترویج سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: ترویج کشاورزی هدفش افزایش تولیدات با درنظر گرفتن توسعه پایدار است که برای به دست آوردن این هدف باید از منابع طبیعی هم استفاده کند.
«علی‌اصغر قاسمی» افزود: در بخش ترویج کشاورزی کشاورزان و باغداران فعالیت می‌کنند، ولی در منابع طبیعی مجری طرح و بهره‌بردار را داریم که باعث می‌شود اشتراکاتی بین منابع طبیعی و کشاورزی به وجود آید.
قاسمی عنوان کرد: در کشاورزی مدیریت مردمی و در منابع طبیعی مدیریت دولتی است و بهره‌بردار روی زمین ملی کار می‌کند، بنابراین امروز نظام نوین ترویج در کشاورزی داریم که در آن این مهم دنبال می‌شود که چگونه ترویج کشاورزی با ترویج منابع طبیعی ارتباط برقرار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید