• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80300
+
-

خط ویژه مدرسه

شبکه حمل‌ونقلی تهران چه خدماتی برای دانش‌آموزان دارد؟

نیلوفر شادان /روزنامه‌نگار

یک‌دوازدهم از جمعیت 14میلیونی دانش‌آموزان ایران در تهران ساکن هستند. تعداد زیادی از این جمعیت بزرگ دانش‌آموزی برای رفتن به مدرسه از وسایل حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌های مدارس استفاده می‌کنند، بنابراین هر سال شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران باید برای جا‌به‌جایی این حجم از مسافر آمادگی داشته باشد. امسال هم مانند سال‌های پیش مدیریت شهری در هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط، به‌ویژه پلیس راهور و اداره کل آموزش و پرورش، پایتخت را آماده استقبال از‌ماه مهر و بازگشایی مدارس کرده است.

22خط اتوبوس مدرسه
اگر دانش‌آموز هستید یا دانش‌آموز در خانه دارید باید بدانید که شرکت اتوبوسرانی برنامه ویژه‌ای را برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت برای راحتی و آرامش‌خاطر دانش‌آموزان، ایستگاه‌هایی را مشخص کرده که تنها مختص خط اتوبوس مدرسه است و صرفاً برای پیاده و سوارکردن دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع شرکت اتوبوسرانی 22خط سرویس مدرسه را در مناطق شهرداری راه‌اندازی و لوگوی ویژه مدارس را روی این اتوبوس‌ها نصب کرده تا در شروع و تعطیلی مدارس سرویس‌رسانی داشته باشند. دانش‌آموزان می‌توانند با داشتن کارت‌بلیت دانش‌آموزی که مصوبه شورای شهر است، از تخفیف ۵۰ درصدی بلیت اتوبوس هم بهره‌مند شوند.
در آستانه سال تحصیلی جدید تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده  نیز از رده خارج شده‌اند و قرار است که اتوبوس‌‌های جدید جای آنها را بگیرند. انعقاد تفاهمنامه خرید 500دستگاه مینی‌بوس و 500دستگاه اتوبوس از برنامه‌های انجام شده است. البته نباید فراموش شود که 13دستگاه اتوبوس دوکابین نوسازی شده‌اند و بازسازی 26دستگاه اتوبوس و برنامه‌ریزی برای بازسازی 150دستگاه اتوبوس تا پایان سال هم در دستور کار قرار دارد.

روز اول بدون بلیت وارد مترو شوید
مترو نیز یکی دیگر از سامانه‌های حمل‌ونقل مسافر در تهران است که برای سال تحصیلی جدید قرار است برنامه‌هایی را به انجام برساند. همه می‌دانند که در ابتدای سال تحصیلی جدید با افزایش شدید مسافر روبه‌رو می‌شویم که بخش زیادی از این جمعیت وارد سامانه حمل‌ونقل مترو می‌شوند، به همین دلیل شرکت مترو از شهریور‌ماه تدابیری برای جابه‌جایی بهتر مسافر درنظر گرفته است. برای مهرماه ایستگاه خط۶ آمادگی انتقال شهروندان را خواهد داشت. همچنین سرفاصله خط یک، ۲ و ۴ به ۴دقیقه کاهش پیدا کرده و حدود ۸دقیقه از سرفاصله خط۳ کم شده است. سرفاصله سایر خطوط هم 10دقیقه است.
دانش‌آموزان و دانشجویان فراموش نکنند که می‌توانند روز دوشنبه یکم مهر در خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6و 7 از خدمات رایگان مترو استفاده و با ورود به
 سامانهeticket.tehran.ir برای ثبت‌نام کارت‌بلیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی اقدام کنند و از ۵۰‌درصد تخفیف بهره‌مند شوند. با این اقدام آنها می‌توانند در طول سال تحصیلی از تخفیف 50درصدی بلیت مترو و اتوبوس بهره‌مند شوند.

افزایش 20درصدی نرخ سرویس مدارس
 سال گذشته سرویس‌های مدارس سازمان تاکسیرانی 170هزار دانش‌آموز تهرانی را جا به جا کرد. امسال هم برنامه ویژه‌ای در این زمینه اجرایی می‌شود. وزارت آموزش و پرورش امسال سامانه‌ای به نام سپند معرفی کرده است که مدارس موظفند از تاکسی‌های مورد تأیید سازمان تاکسیرانی استفاده کنند.
هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ شرکت پیمانکار، پروانه تخصصی حمل‌ونقل دانش‌آموزی دریافت کرده‌اند و مدارس ملزم به همکاری با پیمانکارانی هستند که مجوز سازمان تاکسیرانی را دارند. سال گذشته حدود ۲۰‌هزار راننده، متقاضی ثبت‌نام برای سرویس مدرسه بودند اما امسال پیش‌بینی می‌شود که آمار بیش از سال گذشته باشد.
به‌دلیل اینکه بسیاری از تاکسی‌ها درگیر خطوط مختلف در شهر تهران هستند شرکت تاکسیرانی از ظرفیت خودروهای شخصی هم برای سرویس مدارس استفاده می‌کند. هم‌اکنون 75درصد ثبت‌نامی‌ها در سرویس مدارس مربوط به‌خودروهای شخصی است. صلاحیت همه این راننده‌ها مورد تأیید سازمان تاکسیرانی است و آنها برچسب سرویس مدارس دریافت می‌کنند. خانواده‌هایی که ترجیح می‌دهند فرزندشان با راننده خانم جابه‌جا شود باید بدانند که 30درصد از رانندگان سرویس مدارس خانم هستند و آنها می‌توانند درخواست راننده خانم داشته باشند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که امسال نرخ سرویس مدارس افزایش 20درصدی داشته است.

محدودیت تردد کامیونت‌ها برای 2هفته
با آغاز فصل پاییز و شروع سال تحصیلی، تردد کامیونت‌های حمل کالا از ساعت ۶ تا ۹ صبح در تمام معابر شهر ممنوع خواهد شد و درصورتی که با دوربین‌ها رصد شوند و حضور داشته باشند متوقف می‌شوند. البته این محدودیت تنها برای 2هفته ابتدایی مهر خواهد بود.
شناورشدن ساعت کارکنان اداری هم اقدام دیگری است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد داده است. از شهروندان هم خواسته شده که در 2 هفته اول مهر از مجوز 20روز طرح کاهش آلودگی هوا استفاده نکنند تا ترافیک شهر افزایش زیادی نیابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید