• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8025
+
-

ترمز کابل مسی زیرپای اینترنت

در مقابل جایگاه مناسب در سرعت اینترنت موبایل، ایران در سرعت اینترنت ثابت جایگاهی بهتر از 108 جهان را در اختیار ندارد

ترمز کابل مسی زیرپای اینترنت

ایران در 5-4سال گذشته در افزایش تعداد کاربران اینترنت همراه یا همان اینترنت موبایل رشد چشمگیری داشته و با گسترش شبکه نسل 4یا LTE سرعت این نوع اینترنت که به وسیله سیم‌کارت تأمین می‌شود افزایش خوبی داشته است. اینترنت همراه هر چند در همه کشورها فراگیر است اما هیچ‌وقت به‌خاطر قیمت گران و حجمی بودن آن در هیچ کشوری به‌عنوان اینترنت اصلی و مصرفی کاربران مورد استفاده دائم قرار نمی‌گیرد. در واقع کاربران کشورهای جهان از اینترنت موبایل بیشتر برای کارهای با حجم دانلود پایین استفاده می‌کنند و این اینترنت ثابت است که نیازهای آنها را مثلا برای دیدن فیلم‌های آنلاین با کیفیت بالا(HD و بالاتر)، تلویزیون اینترنتی و موارد دیگری که به سرعت و حجم بالای دانلود نیاز دارند، برآورده می‌کند. در ایران اما سرعت اینترنت ثابت سال‌هاست پشت میله‌های ماجرایی به نام کابل‌های قدیمی مسی گیرافتاده است. در ایران در مقابل 10میلیون کاربر اینترنت ثابت بیشتر از 40میلیون کاربر اینترنت همراه وجود دارد. در حالی که با رشد فضای فناوری و عزم دولت برای گسترش اقتصاد دیجیتال و فعالیت استارتاپ‌ها به اینترنت ثابت با سرعت بالابیشتر از هر زمان دیگری احساس نیاز می‌شود.

 

 

108مقابل 67

براساس گزارش سایت Speedtest که یکی از معروف‌ترین موارد سنجش سرعت اینترنت جهان به‌حساب می‌آید ایران در اینترنت موبایل با میانگین سرعت 18.75مگابیت بر ثانیه جایگاه 67جهان را در اختیار دارد و توانسته نسبت به سال قبل 3پله هم صعود کند. در اینترنت ثابت اما کشورمان حتی با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته میلادی جایگاه 108را در میان کشورهای جهان با سرعت میانگین 9.59مگابیت بر ثانیه دارد. هر چند آی‌اس‌پی‌های داخلی اکنون اینترنتADSL حتی با 16مگابیت بر ثانیه سرعت را به فروش می‌رسانند اما عملا اکثر مردم روی خطوط قدیمی تلفن نمی‌توانند به سرعت بیشتر از 3یا 4مگابیت بر ثانیه برسند.

 

منسوخ شدن کابل مسی

مشکل را همه می‌دانند اما راه‌حل آن سال‌هاست که به‌صورت گسترده عملی نشده است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به تازگی در جشنواره وب و موبایل بار دیگر اعلام کرد فناوری ADSL یا همان اینترنت روی خط تلفن ثابت در حال منقرض شدن است و بر لزوم گسترش VDSL و FTTH در کشور تأکید کرد. VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL روی بسترهای کابل‌های شبکه است. نخستین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند درحالی‌که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل دارد. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و در مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه است. مودم VDSL هم با ADSL متفاوت است. این روش آپگرید ساده‌تر و ارزان‌تری به‌حساب می‌آید. فراتر از VDSL اما FTTH یا همان فیبر نوری مشهور است. این اینترنت که در کشورهای مختلف جهان فراگیر شده و مسئله‌ای عادی به‌حساب می‌آید می‌تواند تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را تأمین کند. در این نوع اینترنت دیگر خبری از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن نیست و کابل‌های فیبرنوری انتقا‌ل‌دهنده اطلاعات هستند. در تهران اکنون در مناطق محدودی مخابرات این اینترنت را عرضه می‌کند اما نیاز به موافقت اکثریت واحدهای آپارتمان‌ها، هزینه نزدیک به 600هزار تومانی برای کابل‌کشی تا داخل آپارتمان و همچنین خرید دستگاه دریافت مخصوص اینترنت باعث شده تا عملا استفاده از آن برای بسیاری از مردم میسر نباشد. قرار بود تا پایان 1395در 7شهر فیبر نوری دم در خانه‌ها باشد اما هنوز هم فناوری‌های جدید نتوانسته‌اند در کشور فراگیر شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید