• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8023
+
-

گره کور در کشف اجساد قربانیان هواپیما

پیگیری
گره کور در کشف اجساد قربانیان هواپیما

 خانواده قربانیان سقوط هواپیمای تهران- یاسوج همچنان چشم‌انتظار کشف اجساد عزیزان‌شان از ارتفاعات دنا هستند، اما شرایط جوی و بارش برف در محل سقوط هواپیما عملیات جست و جو را متوقف و گروه‌های جست‌وجو را با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش همشهری، 10روز از سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت آسمان که با 66‌سرنشین فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده بود می‌گذرد؛ حادثه‌ای تلخ که ناباورانه 66‌نفر را به کام مرگ کشاند و افکار عمومی را جریحه‌دار کرد.

از همان روز حادثه بود که جست و جو‌ها برای یافتن لاشه هواپیما و کشف اجساد قربانیان آغاز شد، عملیاتی که با وجود مشارکت هلال احمر، ارتش، سپاه پاسداران و... تا امروز به درازا کشیده و تنها حاصل آن کشف بخش‌هایی از پیکر چند نفر از قربانیان بوده است. اما چرا با وجود گذشت 10روز از این حادثه عملیات جست و جو به نتیجه نرسیده است؟ این سؤال را حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اینطور پاسخ می‌دهد:

«محلی که هواپیما در آنجا سقوط کرده در ارتفاع 4هزار متری قرار دارد. لاشه هواپیما در شیبی تند قرار دارد که روی آن را برف و یخ پوشانده و سایر اجزای هواپیما نیز در شیارهای اطراف پراکنده شده است. از سوی دیگر شرایط جوی طوری بوده که طی روزهای گذشته شاهد بارش برف در منطقه بودیم و دمای آنجا گاهی به 30درجه زیر صفر رسیده و وجود ابر و مه شدید دید را محدود کرده است.» وی ادامه می‌دهد:« با وجود شرایط سختی که در آنجا حاکم است امدادگران از جان مایه گذاشته‌اند. در روزهای بعد از حادثه تیم‌های تخصصی ما توانستند به محل حادثه برسند و تعدادی از اجساد را کشف کنند اما امکان انتقال همه آنها وجود نداشت و فقط موفق شدند چند قطعه را با کوله پشتی به پایین انتقال دهند.»

نقشه عملیات

در این شرایط دشوار امدادگران چطور می‌توانند اجساد را از ارتفاعات دنا به پایین منتقل کنند؟ درخشان در این‌باره می‌گوید:

«تا صبح دوشنبه به‌دلیل شرایط جوی امکان حرکت به محل سقوط هواپیما وجود نداشت، اما دیروز، با روشن شدن هوا 2بالگرد، 6امدادگر که 4نفر از آنان از هلال احمر، یک نفر از تیپ‌65 هوابرد ارتش و یک نفر از افراد محلی است را به نزدیکی محل سقوط هواپیما منتقل کردند. همچنین 2‌امدادگر دیگر از درون بالگردها از منطقه عکسبرداری کردند تا ما با استفاده از این اطلاعات بتوانیم تحلیل درست‌تری نسبت به منطقه داشته باشیم و براساس آن نقشه عملیات را طراحی کنیم. همچنین تیم دیگری به‌عنوان تیم پشتیبان به‌صورت پیاده راهی منطقه شدند و در ارتفاعات، کمپی ایجاد کردند تا درصورتی که نیاز بود تیم اول در این کمپ بمانند.»

نقشه‌ای که این مسئول هلال احمر از آن سخن می‌گوید ممکن است چند روز دیگر طول بکشد. او درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «‌طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است با مساعد شدن شرایط جوی 4کمپ در ارتفاع ۳۱۰۰، ۳۵۰۰، ۳۹۰۰ و ۴۵۰۰ متری ایجاد شود و گروه‌های مختلف راهی محل حادثه شوند. در هر کمپ تعدادی از نیروها مستقر خواهند شد و بعد از کشف اجساد، نفرات هر کمپ وظیفه خواهند داشت پیکرها را به کمپ‌های پایین‌تر تحویل دهند. این چرخه تا کشف همه پیکرها ادامه خواهد یافت.» هر چند به‌نظر می‌رسد این طرح بتواند به پایان موفقیت‌آمیز این عملیات منجر شود اما شروع آن منوط به بهتر شدن شرایط جوی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید