• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80225
+
-

آب خلیج ‌فارس به کرمان می‌رسد

نماینده کرمان و راور: امسال بهره‌برداری از خط اول انتقال آب از خلیج فارس به میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب در استان کرمان انجام خواهد شد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی آب شرب شهر کرمان گفت: با پیشنهاد من، وزیر نیرو با انتقال 30 میلیون متر مکعب آب از مسیر انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان موافقت کرد و به زودی قرارداد تامین آب برای شهر کرمان نهایی خواهد شد. 

به گزارش ایرنا «محمدرضا پورابراهیمی» با اشاره به پیشنهاد خود مبنی بر انتقال بخشی از آب مازاد منتقل‌شده از خلیج فارس به استان کرمان و موافقت وزیر نیرو با این موضوع اظهار کرد: این مهم باعث خواهد شد مشکل آب شرب شهر کرمان و توابع آن، با درنظر گرفتن جمعیت فعلی برای یک دوره بلندمدت رفع شود و با توجه به دائمی بودن انتقال آب، در فصل‌های گرم سال، مشکل کمبود آب در تمامی مناطق شهر کرمان با تامین آب بسیار باکیفیت، حل شود. 

پورابراهیمی درتشریح این خبر با اشاره به روند صورت‌گرفته تا رسیدن به این اقدام بزرگ گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی‌در‌پی و خشک شدن چاه‌های انتقال آب شرب شهر کرمان، تامین آب کرمان با مشکل جدی مواجه شده بود. 

وی ادامه داد: برای حل این مشکل چند برنامه از طریق وزارت نیرو در دستور کار بود. اول موضوع انتقال آب از چهارمحال و بختیاری، تحت عنوان انتقال آب خراسان که استان‌های اصفهان، یزد و کرمان را نیز شامل می‌شود، بود تا مشکل آب آشامیدنی شهرهای شمالی استان کرمان را حل کند. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد و طولانی بودن مسیر و نیز عدم پاسخ‌گویی نیاز کوتاه‌مدت شهر کرمان، این پروژه را به عنوان پروژه بلندمدت در نظر گرفتیم. نیاز به این بود تا یک پروژه کوتاه‌مدت جایگزین برای حل بحران کم‌آبی کرمان در نظر گرفته شود. 

پورابراهیمی در ارتباط با دومین پروژه‌ای که در زمینه انتقال آب به شهر کرمان برنامه‌‌ریزی شده بود، گفت: طرح دوم وزارت نیرو انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری در داخل استان کرمان بود که به واسطه مسائل اجتماعی، قضایی و امنیتی و نیز به دلیل پیش‌بینی خشکسالی در منطقه مبدأ، این طرح با مشکلات متعدد روبه‌رو شده و باید بر اساس یک اقدام کارشناسی پیگیری شود. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت وزارت نیرو با پیشنهاد انتقال اب به کرمان از مسیر انتقال آب خلیج‌فارس برای رفع دائمی مشکل آب آشامیدنی شهر کرمان گفت: برای این موضوع با مدیران شرکت‌های انتقال‌دهنده آب از خلیج فارس (مس، چادرملو و گل‌گهر) و نیز مدیرعامل شرکت انتقال آب جلسات متعددی برگزار شد و بعد از کار کارشناسی، توافق اولیه برای انتقال ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب آب در سال به شهر کرمان صورت گرفت. 

پورابراهیمی ادامه داد: در جلسه با وزیر نیرو موضوع استفاده از مازاد منابع آبی برای 3 شرکت انتقال‌دهنده و پیشنهاد ارائه‌شده مبنی بر احداث خط ۴۵ کیلومتری انتقال از سرچشمه به مسیر کرمان و رفسنجان و در ادامه استفاده از خط عبوری انتقال آب پروژه خراسان از این مسیر (که بلااستفاده است) مطرح شد و با موافقت اولیه وزیر نیرو مبنی بر اقدام در این زمینه، مقرر شد نشست مشترکی در استان کرمان با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، مدیران شرکت انتقال آب و مدیران ارشد و معاونان وزارت نیرو برگزار شود تا به زودی قرارداد خرید و انتقال مازاد آب منتقل‌شده از خلیج فارس به شهر کرمان منعقد شود. 

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از خط اول انتقال آب از خلیج فارس به میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب امسال در استان کرمان انجام خواهد شد. با توجه به برنامه‌‌ریزی انجام‌شده، برنامه بلندمدت اجرای خط دوم انتقال آب خلیج فارس نیز به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب برنامه‌‌ریزی شده و به زودی عملیاتی خواهد شد. 


تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی

همچنین به گفته استاندار کرمان، برنامه سازگاری با کم‌آبی پس از تهیه، تدوین و بحث‌های دقیق کارشناسی تخصصی در کمیته فنی کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی، در نشست کلی کارگروه مصوب شد. 

 «محمدجواد فدائی» در کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی افزود: کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان به میزان ۹۰۲ میلیون متر مکعب تا پایان برنامه ششم توسعه در قالب برنامه میان‌مدت و 8/1میلیارد متر مکعب تا پایان برنامه هفتم توسعه در قالب برنامه بلندمدت از مهم‌ترین اهداف این برنامه است. 

وی ادامه داد: بر اساس برنامه سازگاری با کم‌آبی، میزان برداشت آب باید از 8/5 میلیارد متر مکعب به ۴ میلیارد متر مکعب کاهش یابد. 

استاندار تاکید کرد: کاهش مصرف آب باید در 3 بخش کشاورزی، شرب و صنعت به نحوی دنبال شود که در طول سال‌های مختلف قابل ارزیابی باشد. 

فدائی با انتقاد از بی‌برنامگی برای مقابله با تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت: این‌که از سال ۸۵ تعداد ۵ هزار چاه غیرمجاز در استان حفر شده است، جای سؤال دارد که چرا به این راحتی این میزان چاه غیرمجاز حفر شده و کسی جلوی آن‌ها را نگرفته است. 


بازسازی شبکه آب شرب ۷ روستای ریگان انجام شد

طرح توسعه و بازسازی شبکه آب آشامیدنی ۷ روستای شهرستان ریگان با جمعیت 1۲۰۰ نفر انجام شد و ساکنان این روستا‌ها از آب سالم بهره‌مند شدند. 

مدیر آب و فاضلاب روستایی ریگان گفت: به دلیل توسعه روستاها و از سویی فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی کار مرمت و بهسازی اغلب شبکه‌های آب‌رسانی روستاهای این شهرستان آغاز شده که کار در برخی روستاها به سرانجام رسیده است.  «محمدرضا موحدی» افزود: برای اجرای طرح بهسازی شبکه‌های فرسوده در این روستاها بیش از ۱۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید