• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8017
+
-

هیجان مثبت در چهارشنبه‌سوری

مریم رامشت| روانشناس و مدرس دانشگاه:

حوادث تلخی که در شب چهارشنبه آخر سال اتفاق می‌افتد سبب شده ذهنیت خوبی نسبت به این شب در افکار عمومی وجود نداشته باشد.

صداهای ناهنجار، انفجار ترقه‌ها، آتش‌سوزی‌ها و... چهره این شب را سیاه‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد؛ درصورتی که چهارشنبه سوری می‌تواند کارکردهای بهتری داشته باشد. می‌شود در چهارشنبه سوری هیجان‌های مثبت ایجاد کرد.

این شب پتانسل خوبی برای ایجاد شور و شعف در میان مردم دارد و می‌تواند بهانه خوبی برای دور هم بودن و ایجاد وحدت باشد. مردم در سایر روزها گرفتار کار و زندگی روزمره‌شان هستند اما این شب تحت شرایطی می‌تواند موجب شاداب شدن مردم و زدودن غم و کاهش افسردگی‌ شود. اما چطور می‌توانیم در این شب بدون خطر شادی کنیم؟ نخستین گام این است که به این سنت‌ها احترام بگذاریم نه اینکه آن را تقبیح کنیم. 

واقعیت این است این آداب و رسوم در طول تاریخ دستخوش تغییرات شده که متاثر از عوامل اجتماعی جامعه است. در این شب فقط پلیس و آتش‌نشانی به حالت آماده‌باش در می‌آیند تا بعد از وقوع حادثه اقدام کنند، درصورتی که باید پیش از حادثه فکر علاج بود. یکی از دلایلی که چهارشنبه سوری به پدیده‌ای خطرناک تبدیل شده، این است که این شب متولی خاصی ندارد و برای برگزاری آن برنامه‌ریزی خاصی نشده است. در نتیجه آن شور اجتماعی از مسیر اصلی خود خارج شده و به بیراهه می رود.

مثلا چرا نباید شهرداری‌ها یا وزارت ارشاد برای برگزاری سالم این مراسم پیشقدم شوند؟ درحالی‌که می‌شود با برگزاری جشن در پارک‌ها و میدان‌های بزرگ نشاط اجتماعی ایجاد کرد و مسیر چهارشنبه‌سوری را از انفجار ترقه و حوادث ناگوار به دور هم بودن و شاد بودن سوق داد. از سوی دیگر خانواده‌ها نیز می‌توانند خودشان در جمع خانوادگی برای فرزندان‌شان چهارشنبه‌سوری را برگزار کنند. قطعا آرامش و امنیتی که در خانواده وجود دارد را نمی‌توان در هیچ جای دیگر پیدا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید