• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80137
+
-

جنگ و مقاومت

جنگ و مقاومت

محمداسماعیل کوثری _ جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه

نزدیک به 4دهه از آغاز جنگ تحمیلی میان ایران و عراق می‌گذرد و در تمام این مدت حوادث متعدد منطقه‌ای و تحریکات فرامنطقه‌ای، برکت‌های این جنگ در تأمین امنیت ملی کشور را آشکار کرده است. جنگ در ذات خودش هرگز پدیده خوب و مبارکی نیست و هیچ انسان دارای عقل سلیمی نیز اصلا جنگ را قبول ندارد اما زمانی که بر یک کشور، ملت و نظام تحمیل می‌شود، چاره‌ای جز دفاع نیست. در مواجهه با تهدیدات باید دفاع کرد و به همین علت نیز جنگ، دفاع‌مقدس نام گرفت. اهداف، اعمال و رفتار الهی رزمندگان رنگ اخلاق به مواجهه آنها با پدیده نامیمون جنگ زده بود. ایران در جنگ تحمیلی اراده‌ای بر یک قتل‌عام نداشت و از جایگاه دفاع برآمده بود.

امر دفاع بر همه‌کس واجب است؛ ملت ایران بر همین اساس عمل کرد و در حوادث احتمالی آینده نیز با همین روحیه و دیدگاه جلوی دخالت‌های نظامی احتمالی دشمن خواهد ایستاد. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از حالت دفاعی به حالت دفاعی تهاجمی درآمده‌اند. اگر کسی کوچک‌ترین تعرضی به کشور و سرزمین ما کند، دیگر تنها دفاع نمی‌کنیم، بلکه هجوم می‌بریم و متجاوز را پشیمان خواهیم کرد. این از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است.

مقاومت عموم مردم و جان‌فشانی شهدای دفاع‌مقدس در تمام سال‌های پس از جنگ هدیه امنیت را برای کشور به ارمغان آورد و چشم طمع دشمنان را از دست‌اندازی به منابع ایران کور کرد. اظهارنظرهای متناقض دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تندروی آمریکا مقابل مقاومت ملت ایران به‌وضوح گویای این مسئله است که ترامپ برخلاف ادعاهای گزافش مبنی بر حمله به ایران، محاسبه منطقی از توان دفاعی و نظامی ایران دارد. او برخلاف رفتار شتابان ابتدای ریاست‌جمهوری خود با واقعیت‌ها روبه‌رو شده است و به‌تدریج مشاوران جنگ‌طلب خود ازجمله بولتون را کنار می‌گذارد. به همین علت نیز هربار دم از جنگ و تهدیدهای نظامی علیه ایران می‌زند، بلافاصله بعدش می‌گوید ما به‌ هیچ‌وجه قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم. این عدم‌تعادل سیاستمداران آمریکاست که هر لحظه سخنی می‌گویند. آنچه در واقعیت آمریکا را از راه‌اندازی یک مواجهه نظامی با ایران برحذر می‌دارد، آگاهی کامل آنان از امکانات نظامی و روحیه دفاعی منبعث از همان جنگ تحمیلی است. واقعیت این است که حضرت امام خمینی(ره) و رزمندگان در 8سال دفاع‌مقدس که همه مملکت و نظام تهدید می‌شد، کاری انجام دادند که دنیا را حیرت‌زده کردند. آنها تحلیل‌شان بر این بود که 3روزه استان خوزستان را اشغال می‌کنند و 7روزه به تهران می‌رسند اما دیدیم که نه‌تنها نگذاشتند یک وجب از خاک کشورمان در تصرف نیروهای دشمن باقی بماند، بلکه این تهدید را تبدیل به فرصت کردند. هر کشوری نیاز دارد تا اقتدارش را براساس توانمندی‌های دفاعی خودش نشان دهد. این اتفاق بعد از جنگ تحمیلی افتاد. آمریکایی‌ها در 8سال دفاع‌مقدس نتوانستند کاری کنند، الآن دیگر ایران خیلی قدرتمندتر شده است، بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده است و ما در بسیاری از مسائل پیشرفت کرده‌ایم.

دشمن قطعا بدون فکر کاری نخواهد کرد؛ چراکه می‌داند اگر دست به اقدام نظامی بزند، آنچنان ضرب شستی به آنان نشان داده خواهد شد که از کرده خودشان پشیمان شوند. توانمندی دفاعی ایران در حد حرف نبوده و در عمل پیاده شده است. اخیرا پهپاد آمریکایی با موشک ایرانی در خلیج‌فارس ساقط شد. قبل‌تر نیروهای ایرانی توانستند داعشی‌ها را در جنگ نیابتی غرب با خاورمیانه شکست دهند. آمریکایی‌ها در جنگ روانی‌ای که راه انداختند تا خودشان را قدرت بلامنازع نشان دهند، عقب‌نشینی کردند و مشخص شد خیلی ضعیف‌تر از ادعاهای گزاف‌شان هستند. البته ما دشمن را هیچ‌گاه دست‌کم نمی‌گیریم، بلکه با آمادگی خودمان لحظه‌ای نخواهیم گذاشت که دشمن برای ما تصمیم بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید