• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8013
+
-

کسب درآمد از رستوران گردی و تفریح

مرور تجربه‌های 3 جوان ایرانی که از شبکه‌های اجتماعی پول‌ در می‌آورند

کار مجازی
کسب درآمد از رستوران گردی و تفریح

مهیار زاهد/ خبرنگار

 دنیای جدید، تجارت و کسب‌وکار جدید را نیز به همراه دارد. طی سده گذشته بارها شاهد تغییر مدل‌های کسب‌وکار در کشورهای مختلف جهان همگام با تغییر سبک زندگی و تکنولوژی بوده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین مثال‌ها برای این تغییرات ویژه مربوط به بریتانیای زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر است. سیاستگذاران وقت بریتانیا با بررسی تغییرات جهان مدرن به این نتیجه رسیدند که وقت آن رسیده است مدل اقتصادی کشور را از اقتصاد صنعتی و تولید‌محور به اقتصاد بانک و بیمه و خدمات‌محور تغییر دهند. از این‌رو به مرور کارخانه‌ها بسته شدند و جای خود را به بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مشاوره اقتصادی دادند. در آن زمان بودند پیشرو‌هایی که همگام با تغییرات اقتصادی با خلاقیت خود راه‌های جدید و متفاوتی را برای کسب درآمد کشف یا ایجاد کردند. اما امروز سرعت این تغییرات چنان زیادشده است که آدم‌ها جدای از خلاقیت باید مدام به‌روز بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی هم داشته باشند. چند سال پیش فعالان اقتصادی متعددی با ورود به فضای مجازی و ایجاد تارنماهای مختلف درآمد کسب کردند. در این میان به‌خصوص کسانی که وارد کسب‌وکار بازی‌های آنلاین شدند سرمایه هنگفتی را کسب کردند. هنوز چند سالی از این روند نگذشته بود که آدم‌های خوش‌فکر به شبکه‌های اجتماعی روی آورده و همزمان با فراگیر شدن این شبکه‌ها در کشور راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد ابداع کردند. شاید باورش هنوز هم برای بسیاری از ما سخت باشد که کسی بدون آنکه هر روز به محل مشخصی به‌عنوان محل کار برود و یا کارهای تجاری خاصی انجام دهد بتواند درآمدی چند ده میلیون تومانی داشته باشد.

امیر، یکی از جوانان خلاقی است که در این زمینه پیشرو محسوب می‌شود. شاید باور کردنی نباشد اما این جوان 29ساله با غذا خوردن کسب درآمد می‌کند. خودش می‌گوید: «همیشه آرزو داشتم که آنقدر درآمد داشته باشم تا بتوانم هر روز صبحانه، ناهار و شام به رستوران‌های مختلف بروم و غذا بخورم. براساس حساب و کتاب من برای تحقق چنین هدفی باید ماهانه چیزی حدود 10 تا 12میلیون تومان درآمد می‌داشتم. اما هرگز آن زمان‌ها فکر نمی‌کردم که روزی واقعا این اتفاق رخ بدهد و تازه خودش درآمد چند ده میلیونی هم برایم به همراه داشته باشد.»

امیر نزدیک به 7سال است رستوران‌گردی می‌کند. اما طی چند سال گذشته و به‌خصوص با استفاده از حساب اینستاگرامش به یک کارشناس مشهور رستوران و غذا بدل شده است. می‌گوید:«ابتدا تنها به شهرت رسیدن برایم مهم بود. می‌دانستم که این شهرت باعث کسب درآمد هم می‌شود اما تصوری از میزان و چگونگی کسب آن نداشتم.»

با موفقیت صفحه اینستاگرام این جوان حالا هرهفته بین 10 تا 15رستوران با او تماس می‌گیرند. روند کار اینگونه است که او روزی 2 یا 3نوبت غذایی را به این رستوران‌ها رفته و بعد از امتحان کردن انواع غذاهای آنها، نظر کارشناسی خود را درباره وضعیت فضا و کیفیت غذای این رستوران‌ها به همراه عکس‌های با کیفیت و جذاب و فهرست قیمت‌ها در صفحه خود منتشر می‌کند. امیر می‌گوید از این کار به‌طور متوسط ماهانه بین 40 تا 60میلیون تومان درآمد دارد که البته این درآمد شامل تبلیغ‌های دیگر و راه‌های کسب درآمد متفاوتی نیز می‌شود. او درباره این کسب‌وکار می‌گوید: «برخلاف تصور عموم، این تعداد فالوئر نیست که باعث کسب درآمد می‌شود بلکه برندینگ مهم‌ترین مسئله است. من طی این سال‌ها موفق شدم از خودم یک برند بسازم و برای این کار خیلی تلاش کرده‌ام.»

البته این کارشناس رستوران‌گردی معتقد است داشتن یک شغل ثابت و سابقه کار و تخصصی مشخص احساس امنیت و آسایش بیشتری به آدم می‌دهد.

اگر از این مدل کسب‌وکار به ظاهر آسان و درآمد قابل توجه آن تعجب کرده‌اید احتمالا گزینه بعدی بیشتر موجب حیرت شما می‌شود.

سامان جوان دیگری است که روش کسب‌وکار متفاوتی دارد. او که شیفته محیط‌زیست و حیوانات است هر روز به مناطق مختلف شهر رفته، ضمن غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های خیابانی به مشکلات و بیماری‌های آنها نیز رسیدگی می‌کند. شاید این کار در ظاهر تنها یک کار خیر بدون درآمد و همراه با صرف وقت و انرژی و حتی پول بسیار به‌نظر بیاید. اما این جوان 31ساله با همکاری مؤسسات و دامپزشکی‌های متعدد و همچنین همراهی‌های مخاطبان چند صد هزار نفری‌اش در اینستاگرام موفق شده است راه‌های درآمدی متعددی داشته باشد. خودش می‌گوید:« ابتدا واقعا فقط برای گسترش فرهنگ توجه به حیوانات عکس و فیلم‌هایم را در حساب کاربری‌ام منتشر می‌کردم و تصوری از اینکه بتوانم درآمدی کسب کنم نداشتم. اما به مرور با تماس‌های مختلف مردم و دامپزشکی‌ها و مشاوره‌های متعدد روبه‌رو شدم. کم‌کم که مشهور شدم جذب تبلیغ‌های مختلف نیز به درآمدم افزود و حالا ماهانه بین 15 تا 20میلیون تومان درآمد دارم.» چه باورش سخت باشد چه آسان به هر حال اینها نمونه‌هایی از کسب درآمد به روش‌های جدید هستند. کسب‌وکارهایی که برای بسیاری از ما قابل درک نیستند. شاید ابتدا این کارها راحت به‌نظر برسد اما با ورود به دنیای هر کدام از اینها با حجم بسیاری کار و فکر و خلاقیت در روز مواجه می‌‌شویم. چند سال پیش کمتر کسی می‌توانست چنین راه‌هایی را برای درآمد تصور کند. حال چه‌کسی می‌داند که تا همین 5سال دیگر چه روش‌های جدید دیگری برای کسب‌وکار به‌وجود می‌آیند؟

 

 

   قیمت تبلیغات در فضای مجازی

قیمت تبلیغات در اینستاگرام به عوامل زیادی بستگی دارد. سارا یکی از گردانندگان صفحات پرطرفدار اینستاگرام در این مورد می‌گوید: «قیمت تبلیغ با توجه به تعداد دنبال کننده‌ها، لایک‌ها و به‌طورکلی مشارکت مخاطبان در صفحه متفاوت است؛ اما به‌طورکلی صفحات بین 60 تا 80 هزار دنبال‌کننده برای هر تبلیغ بین 600 تا 800 هزار تومان می‌گیرند و به همین نسبت قیمت‌ها بالاتر می‌رود. به‌طور میانگین صفحه‌ای که 80 هزار فالوئر دارد می‌تواند تا ماهی 3میلیون تومان درآمد داشته باشد و صفحه‌ای که 200 هزار فالوئر دارد تا ماهی 7 تا 8 میلیون تومان هم ممکن است درآمد داشته باشد.» قیمت استوری‌های اینستاگرام که تنها 24 ساعت ماندگار است هم گاهی تا یک میلیون تومان می‌رسد البته یک‌میلیون تومان برای صفحاتی است که مشارکت بسیار بالایی دارند. مینو که صفحه‌ای در زمینه مد و لباس را با دنبال کننده بالا اداره می‌کند، در این مورد می‌گوید: «قیمت هر استوری در مورد صفحه‌های خوب و باکیفیت حداقل صد هزار تومان است و برای صفحات بین 50 تا 100 هزار دنبال‌کننده بین 150 تا 200 هزار تومان. هستند کسانی که برای استوری یک میلیون تومان هم می‌گیرند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید