• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80110
+
-

نفوذ اقلیت

برای اولین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی، اعراب اسرائیلی به عنوان سومین حزب کنست موقعیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند

خاورمیانه
نفوذ اقلیت


 درخشش اعراب اسرائیل در انتخابات پارلمانی، آنها را به سومین ائتلاف بزرگ پارلمان رژیم صهیونیستی تبدیل کرده و درصورت تشکیل دولت ملی، آنها برای نخستین‌بار، ‌به رهبران احزاب مخالف دولت تبدیل خواهند شد.
به گزارش رویترز، مشارکت بالا در میان اعراب، 13کرسی از 120کرسی کنست را به آنها اختصاص داده است و تنها حزب دست‌راستی لیکود با 31کرسی و ائتلاف آبی و سفید با 33کرسی بالاتر از ائتلاف اعراب اسرائیل قرار دارند.
در این شرایط، «لیست مشترک» اعراب در صورت تشکیل دولت اتحاد ملی، به بزرگ‌ترین گروه مخالف دولت تبدیل خواهد شد.
تا‌کنون هیچ حزب عربی بخشی از دولت اسرائیل نبوده است. اما اگر لیست مشترک به رهبری ایمن عوده رهبر احزاب مخالف دولت شود، اتفاقی تاریخی برای 21درصد از جمعیت اسرائیل رقم خواهد خورد. در این صورت، موساد باید ماهانه به عوده گزارش دهد و رهبران کشورهای دیگر هم در سفر به سرزمین‌های اشغالی، با او دیدار خواهند خورد. این البته تنها بخشی از امتیازهایی است که به رهبر مخالفان داده می‌شود.
همچنین این شرایط فرصتی تاریخی برای اعراب اسرائیل خواهد بود تا صدای اعتراضشان به تبعیض‌هایی که علیه‌شان در جریان است را فریاد بزنند و به احزاب عربی که با احزاب یهودی اختلاف نظر دارند فضای بیشتری برای مطرح شدن خواهد داد.
عوده در حیفا، شهری عرب و یهودی‌نشین در شمال اسرائیل به خبرنگاران گفته است: «این موقعیت جذابی است که پیش‌تر هیچ‌کسی از جمعیت اعراب آن را در اختیار نداشته‌است. حضور در چنین موقعیتی نفود زیادی به ما می‌دهد.»
چشم‌انداز سپردن رهبری احزاب مخالف دولت به اعراب البته از همین حالا با موانع زیادی مواجه است و احزاب کوچک‌تر یهودی دست به هر کاری خواهند زد تا چنین موقعیتی به اعراب نرسد.
نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل معمولا خواستار پایان اشغال کرانه باختری و غزه توسط اسرائیل هستند و از تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کنند. آنها همچنین خواستار برچیده‌شدن شهرک‌های یهودی در کرانه باختری هستند.

ساکنان همیشگی
جامعه اعراب اسرائیل در واقع نوادگان اعراب فلسطینی‌ای هستند که بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی باقی ماندند. بسیاری از نسل‌های جدیدتر آنها، خود را فلسطینی می‌خوانند.
آنها 1.9میلیون نفر از جمعیت 9میلیون نفری سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، با این حال از تبعیض در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی، تحصیلات و دریافت کمک در بخش مسکن گله‌مند هستند. آنها در شهرهایی مانند ناصریه و عکا در شمال و شهرهای کوچک در صحرای النقب در جنوب زندگی می‌کنند.
مرکز مساوات که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند، گزارش داده است که دولت در تخصیص بودجه، یهودیان را به شهروندان عرب اسرائیلی ترجیح می‌دهد و برای نمونه به مدارس یهودی‌ها بودجه بیشتری اختصاص می‌دهد. حدود 47درصد اعراب در فقر زندگی می‌کنند، در حالی که در سراسر رژیم صهیونیستی، به‌صورت میانگین تنها 18درصد در فقر زندگی می‌‌کنند.
در انتخابات سه‌شنبه پیش، رهبران احزاب عرب در جبهه‌های متحد با یکدیگر شرکت کردند و با توجه به رشد خیره‌کننده مشارکت اعراب به نتایج درخشانی دست پیدا کردند. این شرایط به آنها کمک کرد تا کرسی‌هایی را که در انتخابات ماه آوریل به‌خاطر تفرقه و کاهش مشارکت از دست داده بودند دوباره به‌دست بیاورند.
علاوه بر این، اعراب نقش مستقیمی در سقوط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشته‌اند؛ به گزارش هاآرتص، دست‌کم یک کرسی از 33کرسی کسب‌شده توسط ائتلاف آبی و سفید نتیجه مستقیم آرای اعراب است. ژنرال بنی گانتز رهبر این ائتلاف که یک تازه‌وارد در دنیای سیاست به‌شمار می‌رود، در انتخابات آوریل متوجه اهمیت اعراب در نتیجه انتخابات نبود اما پیش از انتخابات هفته گذشته، با برخی رهبران جامعه اعراب اسرائیل ارتباط گرفت. او همچنین آخر شب سه‌شنبه با عوده تماس گرفت تا به‌خاطر نتایج درخشان لیست مشترک به او تبریک بگوید. عوده درباره تماس با گانتز گفته است که هدف هردو، کنار زدن نتانیاهو است اما این به‌معنای پیروی اعراب از اتلاف آبی و سفید نیست؛ «مسیر ما بسیار مشخص است. ما می‌خواهیم دولت دیگری را جانشین دولت نتانیاهو کنیم اما در عین حال نمی‌خواهیم در جیب کسی هم باشیم.»
لیست مشترک، نمایش پرقدرت خود در انتخابات مجدد در روز سه‌شنبه را نتیجه «کارزار بی‌سابقه تحریک رأی‌دهندگان علیه اعراب» می‌خواند که توسط نتانیاهو و دیگر احزاب دست راستی پیگیری می‌شد. نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی خود تقلب انتخاباتی در جامعه اعراب را مطرح کرده و به‌دنبال این بود که در پایگاه‌های رأی‌گیری دوربین نصب کند تا جلوی این تقلب‌ها را بگیرد. رهبران جامعه اعراب رژیم صهیونیستی این اقدامات نتانیاهو را تلاش برای ترساندن اعراب و منصرف کردن آنها از حضور در پای صندوق‌های رأی خوانده بودند. طرح نتانیاهو برای نصب دوربین در نهایت با مخالفت دادگاه عالی مواجه شد.
عید جبیل، یک مربی 55ساله ورزش که در حیفا زندگی می‌کند، به رویترز گفته است که در بهار، انتخابات را تحریم کرد اما هفته گذشته نظرش را عوض کرد و این‌بار در انتخابات شرکت کرد. او گفته است پس از آن ترغیب شده در انتخابات شرکت کند که رهبران جامعه اعراب توانسته‌اند با یکدیگر در برابر دشمنی‌ای که علیه اعراب در اسرائیل شکل گرفته بود متحد شوند.
او البته معتقد است که یک رهبر عرب احزاب مخالف نمی‌تواند چیزی بیشتر از «یک پیروزی سمبلیک» برای جامعه اعراب به ارمغان بیاورد؛ «ما همچنان تصمیم‌گیر نخواهیم بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید