• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80025
+
-

8 سال حماسه پایداری

مردم آذربایجان غربی با 12 هزار شهید، اردبیل با 3400 شهید و آذربایجان شرقی با 10 هزار شهید سهم ویژه‌ای از حماسه پایداری‌ 8 سال دفاع مقدس دارند

پرونده ویژه
8 سال حماسه پایداری

بر کسی پوشیده نیست که امنیت کنونی کشور در گرو جان‌فشانی‌ها و ایثار‌گری‌های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است؛ ایثار‌گری‌هایی که باید بیش از گذشته برای بازنمایی آنها همت کنیم.  

به گزارش همشهری، 31 شهریور، سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. این هفته، بزرگداشت 8 سال دفاع مشروع امت سلحشور ایران برای حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از عزت و شرف این مرز و بوم است. 

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 2887 روز به طول انجامید و طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت. از این روزها، 793 روز از سوی رزمندگان اسلام و 207 روز از سوی ارتش متجاوز بعثی حمله صورت گرفت. 

این 8 سال به عنوان یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت تا همیشه بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد؛ افتخاری که منطقه آذربایجان و مردم استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی، به‌ویژه مردم آذربایجان غربی سهم ویژه‌ای از حماسه پایداری‌اش دارند.

 

آذربایجان غربی و 300 کیلومتر مرز مشترک با عراق در زمان جنگ 


اگر دفاع مقدس در بسیاری از استان‌های کشور 8 سال بوده، این دفاع در آذربایجان غربی همیشه استمرار داشته و مردم این استان مدافعان همیشگی سرحدات جغرافیایی و مرزهای سیاسی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند. آذربایجان غربی نماد غیرت، شجاعت و دفاع است. مردمان این دیار از کرد و ترک تا ارمنی و آشوری، شیعه و سنی و مسیحی بیش از 12 هزار شهید طی جنگ تحمیلی تقدیم ایران عزیزمان کردند. 289 عملیات کوچک و بزرگ در آذربایجان غربی انجام شد و این استان با وجود 150 هزار ایثارگر، 12 هزار شهید، 17 هزار جانباز و بیش از 2 هزار آزاده رتبه سوم کشوری را در تعداد رزمندگان دوران دفاع مقدس دارد. 

در دوران 8 ساله دفاع مقدس، به دنبال تجاوز رژیم بعثی به خاک میهن اسلامی، محدوده مرزهای وسیع آذربایجان غربی نیز از تجاوز نیروهای صدام مصون نماند. تحرکات دشمنان اسلام باعث شد که از همان اولین روزهای شروع جنگ تحمیلی رزمندگان و مردم این خطه از میهن اسلامی به صورت یکپارچه برای دفع تجاوز وارد عمل شوند و حماسه‌های بی‌بدیلی خلق کنند. وجود ‪ بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با عراق، آذربایجان غربی را در موقعیت خاصی از نظر دفاعی در دوران 8 سال دفاع مقدس قرار داده بود. 

رزمندگان جان بر کف و مردم آذربایجان غربی در 8 سال دفاع مقدس، ضمن این‌که در جبهه‌های مختلف کشور حضور پررنگی داشتند، در دفع تجاوز از مناطق مرزی استان نیز نقش ایفا می‌کردند. بعثیون با حمایت مستقیم غرب و بیش از ۳۰ کشور به فکر تجاوز و تعدی به هر گوشه این خاک به خون خفته افتادند و با پیشرفته‌ترین ابزارهای نظامی روز به مقابله با جان برکفان ایران عزیز برآمدند. 

آذربایجان غربی هم که بیش از ۳۰۰ کیلومتر با عراق مرز دارد، از این بی‌رحمی بی‌نصیب نماند و مورد تجاوز دشمن قرار گرفت. مناطق مرزی شهرهای پیرانشهر، سردشت و اشنویه از جمله مکان‌هایی بودند که دشمن بعثی تحرکات زیادی در آنها انجام داد. برای دفع تجاوز دشمن بعثی در محورهای حاج عمران، مناطق مرزی اشنویه، مناطق مرزی پیرانشهر و مناطق مرزی سردشت عملیات‌های مختلفی انجام شد. 

منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین (محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر۲‌، کربلای۲‌، کربلای ۷‌، نصر۹ و حماسه سکانیان)، ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه (محل وقوع عملیات‌های مهم قادر)، ارتفاعات مرزی بُلفَت - دوپازا در نزدیکی شهر سردشت (محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر۵‌، نصر۷ و...) از مهم‌ترین مناطق استان به شمار می‌روند که عملیات‌های مهمی را شاهد بودند و دستاوردهای ارزنده‌ای هم نصیب رزمندگان اسلام شد. 

قبل از هجوم سراسری در 31 شهریور و تا پیش از آغاز رسمی جنگ‌، رژیم بعثی عراق مرز زمینی و هوایی خود را با استان آذربایجان غربی ۳۵ بار مورد تعرض قرار داده بود. در این استان بود که امام راحل در چهاردهم اسفند سال 65، بعد از پیروزی در عملیات کربلای 7‌، در پیام تلفنی به دلاورمردان لشگر 64 ارومیه فرمودند: «شما با این عملتان قلب مرا خشنود ساختید». 

این عملیات در منطقه حاج عمران و کلیه محورهای مواصلاتی و تدارکاتی پشت خطوط دفاعی و در حالی انجام شد که در بعضی از مناطق ارتفاع برف تا 9 ‪ متر و سوز سرمای شدید گزارش شده بود.این عملیات که با رمز مبارک «یا مولای متقیان» و در هوای کولاک و سرد و مناطق کوهستانی و صعب‌العبور حاج عمران انجام شد، دستاوردهایی چون تصرف ارتفاعات استراتژیک گردمند، تپه‌سرخی و یال کله‌اسبی و تسلط بر شهرهای چومان مصطفی، کاورت، ناوپردان و کام استرن و در تیررس قرار دادن محل استقرار نیروهای دشمن بعثی را دربر داشت. 

رشادت‌های دلاورمردان آذربایجان غربی در برخی عملیات‌های مهم چون عملیات ثامن‌الائمه(ع)، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر و کربلا در تاریخ سراسر ایثار و شهامت و جان‌فشانی کشور ثبت شده است. نقش شهیدان مهدی و حمید باکری در دفاع مقدس خود حدیثی دیگر است چون بدون رشادت این دلیرمردان پرورش‌یافته در خاک آذربایجان‌ غربی، پیروزی در عملیات‌های خیبر و بدر تقریبا 
مشکل بود. 

این استان همچنین محل شهادت سرداران بزرگی چون برادران زین‌الدین، شهید بابایی، شهید کاظمی، شهید بروجردی، شهید کاوه و دیگر سرداران بزرگ 8سال دفاع مقدس بوده است. اوج سفاکی رژیم بعثی در حمله به شهرها، حمله شیمیایی به شهرستان سردشت بود که بر اثر آن افراد زیادی به شهادت رسیدند و آثار این حمله هنوز خود را نشان می‌دهد. 

شهرهای ارومیه، پیرانشهر، سلماس، میاندوآب، مهاباد، نقده، اشنویه و دیگر شهرها و حتی برخی روستاهای استان از بمباران‌های هوایی دشمن بعثی بی‌نصیب نماندند و شهدایی را به اسلام و انقلاب تقدیم کردند. رشادت‌های دلاورمردان آذربایجان غربی در برخی عملیات‌های مهم همانند ثامن‌الائمه(ع)، فتح‌المبین، بیت‌المقدس‌، رمضان، والفجر، خیبر، بدر و کربلا در تاریخ سراسر ایثار و شهامت و جان‌فشانی 8 سال دفاع مقدس کشور ثبت شده است.  

به طور کلی، نقش استان آذربایجان غربی را در ۸ سال دفاع مقدس می‌توان به ۴ بخش تقسیم‌ کرد: دفع تجاوز از حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور متخاصم‌ عراق، برقراری امنیت داخلی در استان، استقامت و پایداری در برابر بمباران هوایی و زمینی دشمن و مشارکت در دفع تجاوز از مرزهای جنوب غرب و غرب کشور.


برگزاری ۱۲۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس در آذربایجان ‌غربی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌ غربی از برگزاری 1200 برنامه مختلف در طول هفته دفاع مقدس در این استان خبر داد و گفت: 7 کمیته در ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس از یک ماه پیش در این استان تشکیل و شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سرهنگ «جلیل وحیدی» با اشاره به برگزاری ۷۹ برنامه شاخص در استان اظهار کرد: این برنامه‌ها با همکاری سپاه شهدای آذربایجان‌ غربی، صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش، امور بانوان استانداری، اداره کل تامین اجتماعی نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در ۳۱ شهریور و اولین روز از هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح در استان انجام خواهد شد و این رژه در شهر ارومیه ساعت ۸ صبح شروع می‌شود، ادامه داد: عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدای نیروهای مسلح، افتتاح نمایشگاه فرهنگی با بیش از ۵۰ غرفه، برنامه‌های رونق تولید توسط شهرک‌های صنعتی و جهاد کشاورزی، برگزاری مسابقات رالی جانبازان و معلولان، شرکت در نماز جمعه و تجلیل از فرماندهان دوران دفاع مقدس از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در آذربایجان غربی خواهد بود. 

این مسئول از واگذاری ۶۰ واحد منزل مسکونی به نیازمندان در شهرستان‌های میاندوآب، شاهین‌دژ و ارومیه با ۲۴ میلیارد ریال هزینه خبر داد و گفت: ۲۰ گروه جهادی با تخصص‌های مختلف نیز به مناطق محروم استان اعزام و به ساکنان این مناطق خدمات‌رسانی خواهند کرد.

وحیدی تاکید کرد: دفاع مقدس بی‌شک یکی از پرافتخارترین برهه‌های ایران در طول تاریخ به شمار می‌رود و ایثارگری‌های بی‌نظیر ملت ایران در این دوران بر تارک تاریخ ما می‌درخشد. هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های تمام ملت ایران در جای جای میهن اسلامی است. آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور است که در دوران دفاع مقدس حماسه‌های بی‌نظیری را رقم زد. نام این استان در تاریخ غیرت و شرف ملت ایران جاودانه است.
 

مردم اردبیل در دفاع مقدس استوار چون سبلان


وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، مردم اردبیل نیز در دفاع از مرزهای کشور به مبارزه با متجاوزگران برخاستند و تکلیف خود را در دفاع مقدس ادا کردند. شهر اردبیل در آن دوران با آن‌که یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان ‌شرقی بود میزان مشارکت و حضور مردم آن در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل با استان‌های همتراز کنونی خود برابری می‌کند. 

در نخستین روزهای شروع جنگ تحمیلی، جوانان غیور این خطه اقدام به تشکیل اولین گروه‌های مقاومت کردند و به دلیل نبود محلی خاص برای سازماندهی نیروهای مردمی، جوانان و نوجوانان این شهر در قالب گروه‌های فداییان اسلام در خرمشهر حضور یافتند. عضویت در ستاد جنگ‌های نامنظم و جنگیدن در کنار شهید دکتر «مصطفی چمران» بخش دیگری از حضور پرشور مردم این خطه در اوایل دوران دفاع مقدس است. 

به دنبال تداوم تجاوز مزدوران عراقی به میهن اسلامی، رزمندگان اردبیلی در قالب گروه‌هایی به لشگر محمد رسول‌الله(ص) تهران پیوستند و سپس برای حضور منسجم‌تر در جبهه‌ها با تشکیل تیپ مستقل عاشورا در استان آذربایجان‌ شرقی در قالب گردان‌های حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) حماسه‌های کم‌نظیری در جبهه‌های حق علیه باطل آفریدند. 

زمانی که سه تیپ در قالب لشگر عاشورا تشکیل شد، سردار شهید «شاپور برزگر» فرماندهی یکی از آنها را بر عهده گرفت و همین تیپ در بسیاری از عملیات‌ها حضور فعال یافت. اشتیاق حضور در جبهه‌ها توسط مردم اردبیل طوری بود که در سال‌های 65 و 66 رزمندگان منطقه اقدام به تاسیس تیپ مستقل دیگری با عنوان قائم کردند که نقش این تیپ در عملیات‌های کربلای 4 و 5 بسیار اثربخش بود. 

عزیمت هنگ مرزی ژاندارمری اردبیل در نخستین روزهای ناآرامی در کردستان و استقرار اثربخش این هنگ در آن مناطق و نیز حضور گردان زرهی از تیپ 40 پیاده ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در اردبیل در مناطق عملیاتی چنانه، میمک و دیگر مناطق عملیاتی از دیگر صحنه‌های به‌یادماندنی حضور پرشور مردم شهیدپرور اردبیل است. 

منطقه اردبیل در دوران 8 سال دفاع مقدس بیش از 30 فرمانده تقدیم اسلام و ایران کرده است که نصرالله کریمی، بنامعلی محمدزاده، میرمحمود بنی‌هاشم، داور یسری، ابوالفضل پیرزاده، شاپور برزگر، حسین گنجگاهی، عمران همرنگ، محمدرضا رحیمی، فیض‌الله حامدی، مرتضی فخرزاده، عقیل عرش‌نشین، عمران پستی، رکابعلی نظرزاده، رحیم واحدی، سید جعفر خراسانی و میرعلی یوسفی سادات از جمله این فرماندهان شهید هستند. 

تقدیم 3400 شهید والامقام، 8 هزار و 950 جانباز و 705 نفر آزاده گواه صادق دیگری بر برگ زرین حماسه‌آفرینی مردم اردبیل است. اعزام کم‌سن‌ترین رزمنده‌هایی چون شهید مرحمت بالازاده و پیرترین رزمنده چون دده‌کیشی قلی‌زاده نیز از عمق مشارکت خطه اردبیل در دفاع مقدس حکایت دارد. 

در طول تاریخ کشور، اردبیل دو بار مورد هجوم هوایی و تجاوز هواپیماهای دشمن قرار گرفته است که نخستین بار در سوم شهریور ماه سال1320 توسط هواپیماهای روسی روی داد، ولی بمبارانی صورت نگرفت و دومین بار 21 اسفند سال 1366 مورد بمباران هوایی دشمن بعثی قرار گرفت که در این حمله بی‌رحمانه به مناطق مسکونی شهر اردبیل، بر اثر شلیک 8 راکت 17 نفر از اهالی مجروح و 15 نفر به فیض شهادت نایل آمدند. در کنار حضور رزمندگان اردبیل در جبهه‌های نبرد، مردم انقلابی و ولایت‌مدار این منطقه نقش پشتیبانی از رزمندگان و جبهه‌های جنگ را نیز بر عهده داشتند. 

کمک‌های مردم اردبیل به مناطق جنگی، تاسیس و اداره ایستگاه صلواتی در باختران (کرمانشاه) و دزفول، ارسال مواد غذایی، آمبولانس و پوشاک مورد نیاز جبهه‌ها و ساخت حسینیه بزرگ شهید باکری در مقر لشکر 31 عاشورا در دزفول از دیگر اقدامات مردم اردبیل در طول 8 سال دفاع مقدس است. همچنین در آن دوران 120 پایگاه مقاومت در 14 حوزه اردبیل فعالیت می‌کرد که اعزام نیرو به جبهه و تامین امنیت محلات و برگزاری مراسم‌ فرهنگی و مذهبی عمده وظایف آنها را تشکیل می‌داد. 

هم‌اکنون نیز حضور مردم این منطقه را که به شهر پارسایی، نیکویی و مقدس شهرت دارد، می‌توان در صحنه‌های مختلف این مرز و بوم شاهد بود. هنوز هم این خطه همانند کوه سبلان محکم و پایدار ایستاده و مردمانش در کنار سایر مردم ایران اسلامی با تأسی به آرمان‌های شهدا به سوی داشتن کشوری آباد و توسعه‌یافته گام برمی‌دارند. 


برگزاری ۷۰۰ برنامه هفته دفاع مقدس در اردبیل 

همچنین جانشین فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل از برگزاری ۷۰۰ برنامه متنوع در این استان همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: 8 سال دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های جوانان غیرتمند این دیار است و تقارن آن با ماه محرم فرصت مغتنمی است که بازنگری در آن کنیم و بدانیم که انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس به تاسی از قیام امام حسین(ع) بود و در واقع ادامه راه و نهضت آن امام همام است. سردار «فرهنگ مستعد حصاری» اظهار کرد: هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور از روز یک‌شنبه ۳۱ شهریور در استان شروع خواهد شد و 7 مهرماه خاتمه خواهد یافت. 

وی تاکید کرد: شاید دشمنان قسم‌خورده نظام و ملت بزرگ ایران با شیطنت‌های خود مشکلاتی برای کشور ایجاد کنند، ولی در نهایت پیروز این جنگ ناجوانمردانه ملت ایران خواهند بود. بدون شک با وحدت و همدلی، استقامت و پایداری، ایمان به خدا و اعتقاد به وعده‌های الهی کشور و نظام اسلامی از این گردنه‌های سخت نیز عبور و دشمنان خود را ذلیل و خوار خواهد کرد.

مستعد حصاری با اشاره به نام‌گذاری ایام هفته دفاع مقدس ادامه داد: قدرت، توانمندی اقتدار نیروهای مسلح، دانش‌پژوهی، معرفت جوانان و سربازان، رونق تولید، حمایت مردمی و خودباوری، بصیرت، دشمن‌شناسی، ولایتمداری و دفاع همه‌جانبه، شهدا، جانبازان، آزادگان و فخرآفرینان، معنویت، وحدت ملی، خانواده و ورزش همگانی، رزمندگان و ایثارگران و فرماندهان، پیش‌کسوتان و مسئولان روزهای هفته دفاع مقدس نام‌گذاری شده و هر روز با توجه به نام آن برنامه‌های متنوعی در استان برگزار می‌شود.

این مسئول گفت: برگزاری رژه اقتدار توسط نیروهای مسلح استان، اجرای نمایش افلاکیان خاکی، برگزاری نشست روشنگری با موضوع گام دوم انقلاب، برگزاری نمایشگاه عکس، نواختن زنگ مقاومت در مدارس، همایش رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، برگزاری شب شعر و خاطره‌گویی، برگزاری همایش عفاف و حجاب و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان است.

جانشین فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل افزود: برگزاری نشست‌های روشنگری، برگزاری یادواره‌های شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، اعزام گروه‌های پزشکی به مناطق محروم و روستایی و ارائه خدمات پزشکی رایگان، مراسم اختتامیه اردوهای هجرت دانش‌آموزان و دانشجویان، دیدار و تکریم خانواده‌های شهدا و جانبازان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، همایش پیاده‌روی با خانواده، نقد کتاب شعر دفاع مقدس، رونمایی از کتاب کانال پنجم و شرکت در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان اردبیل است.

مستعد حصاری همچنین از برگزاری نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات والفجر 8 در هفته دفاع مقدس در اردبیل خبر داد و گفت: این نمایشگاه در مرکز فرهنگی-هنری دفاع مقدس در شورابیل از ۳۱ شهریور به مدت یک هفته برگزار می‌شود و همه اقشار مردم می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. گرامی‌داشت یاد و خاطره دوران دفاع مقدس نباید مختص به یک هفته باشد، بلکه باید تمامی مردم همیشه و در همه حال یاد و خاطره آن دوران را گرامی بدارند، چراکه امروز هرچه داریم به خاطر 8 سال دفاع مقدس است.  

وی با بیان این‌که مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس نیاز امروز کشور است ادامه داد: برای عبور از فشار سنگین اقتصادی دشمنان، کشور نیازمند مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس است.  جانشین فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: در سایه انقلاب اسلامی و پرچم ولایت و هدایت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی امروز در دنیا الگو شده و بیداری اسلامی مردم مظلوم در دیگر کشورها نمونه بارزی از این الگو قرار گرفتن انقلاب اسلامی ایران است که دشمنان از آن می‌ترسند.
 

نقش مردم آذربایجان شرقی در آزادسازی سوسنگرد


بعد از انقلاب، دشمنان نظام در استان‌های مرزی غرب کشور مثل آذربایجان غربی و کردستان به جنگ با نظام جهموری اسلامی برخاستند و تعدادی از شهرها را در اختیار خود قرار گرفتند و بقیه مناطق این استان‌ها را هم ناامن کردند و در همین حال، برای دفاع از این شهرها و مناطق و ایجاد امنیت به خصوص شهرهای استان آذربایجان غربی برادران بسیج و سپاه تبریز اولین نیروهایی بودند که عازم این مناطق شدند.

در دوران دفاع مقدس نیز در اوایل جنگ همین نیروهای مردمی استان بودند که برای جلوگیری از نفوذ دشمن به استان خوزستان و در جبهه دهلاویه حضور یافتند و در دفاع از سوسنگرد نقش بی‌بدیلی را به فرماندهی سردار شهید علی تجلایی ایفا کردند و می‌توان گفت نجات سوسنگرد و نیروهای مدافع آنجا بر اثر تماس تلفنی و پیگیری‌های شهید علی تجلائی و شهید آیت‌الله مدنی و رساندن پیام مدافعین از سوی آیت‌الله مدنی به حضرت امام(ره) بود که با فرمان تاریخی امام(ره) به فرماندهان، سوسنگرد از محاصره آزاد شد و اما به لحاظ پشتیبانی تدارکاتی، مالی و امکانات مورد نیاز جبهه‌ها همچنین از لحاظ درمانی و پزشکی مردم تبریز و استان در تمامی مناطق جنگی بالأخص با پشتیبانی لشکر همیشه پیروز عاشورا و تیپ توپخانه رسالت و جهاد سازندگی نقش خودشان را به نحو احسن ایفا کردند. 

حتی کارخانه‌ها و دانشگاه‌های تبریز در تهیه تسلیحات و قطعات یدکی مورد نیاز در بعضی از رسته‌ها مثل توپخانه و سایر تسلیحات و قطعات تلاش‌های بی‌نظیری داشتند.
 

تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس در آذربایجان‌ شرقی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی هم با تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ برنامه با ۳۹ عنوان به مناسبت سی و نهمین سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در استان برگزار می‌شود. سردار «اصغر عباسقلی‌زاده» گفت: اگر بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس و همچنین وحدت و انسجامی را که باعث پیروزی در جنگ تحمیلی شد در جامعه نشر دهیم و تبیین و نهادینه کنیم، قطعا بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

وی با بیان این‌که در 8 سال دفاع مقدس، دنیای شرق و غرب از صدام حمایت می‌کرد و ما مقابل دنیا ایستادیم و پیروز شدیم افزود: هرچند نیروهای مسلح پیشروان و پیش‌قراولان دفاع مقدس بودند، اقشار مختلف مردم و نیروهای بسیجی و جهادی یکپارچه در مقابل دشمن ایستادند و پیروزی را رقم زدند.

عباسقلی‌زاده با بیان این‌که برای گرامی‌داشت سالروز دلاوری‌ها و رشادت‌های رزمندگان، برنامه‌های متنوعی برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده شده است اظهار کرد: استاندار آذربایجان‌ شرقی رئیس ستاد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس استان است و اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز دبیری این ستاد را بر عهده دارد و برنامه‌های متنوعی برای این هفته پیش‌بینی شده است.

این مسئول با تاکید بر این‌که برنامه‌های هفته دفاع مقدس استان با شعار محوری «ما پیروزیم» برگزار می‌شود گفت: برگزاری رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور آغازگر برنامه هفته دفاع مقدس استان است که راس ساعت ۸ صبح در کمربندی میانی (نرسیده به خیابان ارتش) برگزار 
می‌شود.وی با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس در این هفته افزود: در سال جاری، محل برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس به داخل ساختمان مرکز فرهنگی منتقل شده تا مقدمه‌ای برای فعالیت‌های این موزه باشد. 

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری شب‌های خاطره با حضور سربازان و اقشار مختلف نیروهای مسلح و پیش‌کسوتان در ساختمان مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع مقدس استان، تقدیر از کارآفرینان عرصه جهاد سازندگی، غبارروبی مزار شهدا، دیدار و تجلیل از خانواده شهدا و جانبازان، دیدار پیش‌کسوتان نیروهای مسلح و رزمندگان با استاندار، برگزاری مسابقات ورزشی و سخنرانی پیش‌کسوت دوران دفاع مقدس پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز از جمله برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای این هفته است. 

عباسقلی‌زاده با تاکید بر این‌که رزمایش عملیاتی بیت‌المقدس نیز از ۳۱ شهریور تا پایان هفته دفاع مقدس، هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء در محوطه پارک شمیم پایداری تبریز برگزار می‌شود اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در حسینیه شهدای گمنام و ارائه خدمات پزشکی در جوار این حسینیه و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در طول هفته از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس استان اظهار کرد: از جمله استان‌های عقب‌افتاده در این مورد هستیم، اما شهردار با همت تمام وارد میدان شده و اگر وعده‌ها محقق شود، این موزه طی 2 سال آینده آماده بازدید مردم خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که ۱۰ هزار شهید در آذربایجان شرقی وجود دارد، اما ۲۵۰ جلد کتاب در این باره تدوین شده است که تا پایان سال نهایتاً تا ۳۰۰ جلد افزایش می‌یابد افزود: این تعداد کتاب در مورد رزمندگان قابل قبول نیست و به کمک و مساعدت هنرمندان و فعالان عرصه نویسندگی نیاز داریم و تقاضا داریم در این مورد کمک‌ حال بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید