• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80011
+
-

جهادگران خراسانی در 8 سال دفاع مقدس

خراسان بزرگ در سال‌های دفاع مقدس بیش از 20 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

تیتر یک
جهادگران خراسانی در 8 سال دفاع مقدس

31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی است. جنگی 8 ساله که به دلیل رشادت‌ و ازخودگذشتگی رزمندگان ایران به دفاع مقدس شهرت یافته است. به گزارش ایرنا، مردم گوشه‌گوشه ایران برای بیرون راندن دشمن بعثی بسیج شدند و در این دفاع حضور داشتند. نقش خراسان در این دفاع 8 ساله بسیار پررنگ است. نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار داشتند به گونه‌ای که خراسان بزرگ با هدف ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از 5/9 درصد کل اعزام‌های کشور به خود اختصاص داد.

 13 یگان از خراسان در دفاع مقدس حضور داشتند. خراسان در دفاع مقدس 4 لشکر قدر داشت که هر کدام از آنها از 4 تیپ تشکیل شده بود یعنی 16 تیپ از این استان در دفاع مقدس حضور داشت. علاوه بر اینها تیپ‌های پیاده و تخصصی و گروه‌های دیگری نیز از خراسان در جبهه‌های 8 سال جنگ تحمیلی حضور داشتند. جهاد سازندگی خراسان نیز در دفاع مقدس نقش بسیار پررنگی داشت به طوری که از 5 شهید ملی جهاد سازندگی 3 شهید خراسانی‌اند. جهاد سازندگی خراسان پل بعثت را روی رودخانه اروند ساخت؛ رودخانه‌ای که 40 متر عمق داشت و در روز جهت آبش هر 6 ساعت با سرعت 60 تا 70 کیلومتر در ساعت تغییر می‌کرد.

صدام در ابتدای جنگ با وجود این‌که 120 کیلومتر مقابلش نیروی نظامی قرار نداشت جرات نکرد روی این رودخانه وحشی پل بزند و بگذرد. جهادگران دلیر و جان برکف خراسانی اما زیر آتش توپخانه، خمپاره، موشک و شیمیایی دشمن بعثی روی این رودخانه وحشی پل ضد بمباران بعثت را ساختند. لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه خراسان نیز نخستین عملیات تهاجمی علیه دشمن بعثی را که به آزادسازی بخشی از خاک میهن اسلامی منجر شد، در عملیات رفع حصر آبادان رقم زد و در واقع نخستین دور پیروزی رزمندگان در جبهه‌ها را نیروهای خراسانی کسب کردند. همچنین تیپ ویژه شهدای خراسان به فرماندهی شهید «محمود کاوه» بسیاری از شهرها و روستاهای کردستان را از دست نیروهای ضد انقلاب و دشمن بعثی نجات داد. 

لشکر نصر5 خراسان هم 2 بار آزادسازی شهر مهران را در رشته عملیات‌های والفجر یک و 3 در کارنامه افتخارهای خود ثبت کرد. تیپ 21 امام رضا (ع) هم سال 1360 در مقابل ارتش عراق ایستاد. صدام که دوباره قصد تصرف بستان را داشت و از زمین و زمان تنگه چزابه را زیر آتش گرفته بود فقط توانست100 متر پیشروی کند و دوباره عقب‌نشینی کرد. حضور تأثیرگذار دلاورمردان خراسانی در میادین نبرد به حفظ استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی و ناکامی دشمنان کمک بسیاری کرد. تقدیم بیش از 20 هزار شهید خراسان بزرگ و هزاران جانباز و آزاده از این خطه کشورمان کارنامه درخشانی به یادگار گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید