• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80002
+
-

افتتاح 3 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در کرج

مدیریت شهری
افتتاح 3 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در کرج

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: 3 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در هفتم مهرماه در کرج تکمیل و تجهیز می‌شود.
به گزارش فارس، «محمد یساولی» گفت: 7 مهرماه امسال برای نخستین بار در کرج تئاتر خیابانی در 7 نقطه از شهر بر مبنای آموزش ایمنی اجرا و از مدارس برای بازدید این تئاتر دعوت می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته ادامه داد: اول مهرماه به منظور بازگشایی مدارس آماده‌باش نیروها و باز بودن درِ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به روی شهروندان و استقرار در شهر صورت می‌گیرد.
وی مطرح کرد: دوم مهرماه حضور نیروهای سازمان در یکی از پایگاه‌های انتقال خون و اهدای خون و بازدید از کودکان بی‌سرپرست و مؤسسه نگهداری ایتام در روز سوم مهر انجام می‌شود. چهارم‌ مهرماه نیز قرائت زیارت عاشورا در گلزار شهدای بهشت سکینه(س) و تجدید پیمان با شهیدان گمنام و شهدای 8 سال دفاع مقدس و نیز قرائت فاتحه برای آتش‌نشانان شهید و ادای احترام به آنها صورت می‌گیرد.
یساولی عنوان کرد: شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه در روز پنجم مهر و عیادت بازنشستگان آتش‌نشان در روز ششم و تجلیل از آتش‌نشانان برتر و بازنشستگان در پارک شهید چمران از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده این سازمان در هفته ایمنی و آتش‌نشانی است.


افزایش ظرفیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی

وی اظهار کرد: امسال حدود ۷۵ درصد بودجه عمرانی در حوزه عملیات را به قرارداد تبدیل کردیم. تکمیل و تجهیز 3 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در هفتم مهرماه افتتاح می‌شود و در راستای ارائه خدمات‌ و افزایش ضریب ایمنی شهر و کاهش دغدغه شهروندان ظرفیت ایستگاه‌ها از ۲۶ به ۲۹ ایستگاه افزایش یافته است.
به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، همچنین حدود ۳۰ نفر از نیروهای شرکتی که در شهرداری مشغول به فعالیت بودند، به سازمان آتش‌نشانی وارد شدند و در حوزه اپراتوری فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به حدود ۶۲ شیر هیدرانت نصب‌شده در شهر کرج طی سال‌های گذشته بیان کرد: در نیمه نخست سال ۹۸، موفق به نصب ۳۰ شیر هیدرانت در شهر کرج شدیم و ۵۰ شیر دیگر خریداری شده و قصد نصب آنها را داریم که این موضوع نقش مهمی در اطفای حریق و افزایش سرعت عملیات‌ این سازمان دارد.
یساولی با بیان این‌که پر کردن مخزن خودروهای سازمان حین عملیات زمان یک‌ربع تا بیست‌دقیقه‌ای را می‌طلبد، اذعان‌ کرد: نصب این شیرها در محل‌های حساس، پرخطر، پرترافیک و پرتردد موجب می‌شود تا مخازن خودروها از طریق این شیرها و شلنگ پر شود.
وی از آمادگی جسمانی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در این سازمان یاد کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این بخش، ورزش جزو لاینفک زندگی کارکنان است و پس از پایان دوره‌های برگزارشده و انجام تست‌های مربوطه نیروها می‌توانند با کسب نمره قبولی به شرایط ایده‌آل و مطلوب برسند، زیرا جان و مال مردم در گرو توانمندی و آمادگی این کارکنان است.


بهره‌برداری از یک استخر در مهرشهر

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از بهره‌برداری از یک استخر در مهرشهر کرج در هفتم‌ مهرماه خبر داد و گفت: این مجموعه ورزشی نیز می‌تواند در آمادگی کارکنان نقش بسزایی داشته باشد.
وی با بیان این‌که کرج در بین کلان‌شهرهای کشور در حوزه آتش‌نشانی حرفی برای گفتن دارد، اظهار کرد: کسب چندین نوبت مقام قهرمانی در مسابقات و آزمون‌های برگزارشده مرتبط با آتش‌نشانی از افتخارات سازمان آتش‌نشانی در این کلان‌شهر است.
یساولی افزود: کارکنان این سازمان از توان بالا و قابلیت‌های فراوانی برخوردار هستند و در همین راستا به کلان‌شهرها اعزام شده و به آموزش پرداخته‌اند. ظرفیت و ویژگی سازمان آتش‌نشانی کرج در حوزه پیشگیری عملیاتی از سطح بالایی برخوردار بوده و همین موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
وی اذعان کرد: در حوزه آموزشی حدود 2هزار نفر داوطلب آتش‌نشان جذب این سازمان شده‌اند که پس از گذراندن آموزش‌های مربوطه، موفق به دریافت مدرک شدند. همچنین در نیمه نخست سال جاری ۲۰۰ نفر آتش‌نشان داوطلب جذب این سازمان شده‌اند تا در مواقع حساس و ضروری به سازمان دعوت شوند و همکاری کنند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی برای مؤسسات دولتی و غیردولتی، ادارات، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و زندان‌ها بیان کرد: 3552 نفر در این کلاس‌ها شرکت و آموزش‌های لازم را کسب کردند.
یساولی افزود: همچنین ۸۳ دوره آموزشی ویژه مدارس در سه ماهه نخست سال ۹۸ برگزار شد که ۱۲ هزار و ۳۳۰ دانش‌آموز، آموزش‌های لازم در زمینه ایمنی را کسب کردند. در نیمه اول سال ۹۸ نیز ۵۷ دوره آموزش ضمن خدمت ویژه پرسنل عملیاتی سازمان برگزار شد که 10۵۸ نفر در این کلاس‌ها حضور داشتند.


کمبود 300 نیروی آتش‌نشان

یساولی مطرح کرد: برابر استاندارد، نسبت به سرانه جمعیت که به‌ازای هر 2500 نفر یک آتش‌نشان نیاز است، در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ نفر نیرو در سازمان کمبود داریم که با به‌کارگیری نیروهای جدید حدود ۷۰ درصد این کمبود جبران می‌شود.
وی با بیان این‌که نیروی انسانی اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌های سازمانی است، اذعان کرد: در سازمان آتش‌نشانی کرج ۵۱۱ پرسنل که حدود ۴۶۰ نفر از آنها در حوزه عملیاتی انجام وظیفه می‌کنند، در ۲۹ ایستگاه مشغول به فعالیت هستند.
یساولی با بیان این‌که در راستای صیانت از این نیروها برنامه‌هایی در سازمان تدوین شده که بخشی از آنها اجرایی شده و بخشی دیگر تا پایان سال به اجرا درمی‌آیند، خاطرنشان کرد: 4 روز در ماه با استقرار پزشک در سازمان، وضعیت جسمانی کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفته و تست‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: همچنین به دلیل پرمخاطره بودن این شغل و آسیب‌های روحی که به نیروها وارد می‌شود، 8 روز در ماه با حضور روانکاو در سازمان، مسائل روحی ناشی از مأموریت‌های طاقت‌فرسای کارکنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و درمان می‌شود.


کاهش 30 درصدی مزاحمت‌های تلفنی سازمان

یساولی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی مزاحمت‌های تلفنی سازمان آتش‌نشانی اذعان کرد: مزاحمت‌های این‌چنینی انرژی زیادی از نیروها می‌گیرد که این موضوع مستلزم فرهنگ‌سازی طولانی‌مدت بوده و راه‌اندازی سیستم بلک‌لیست در کاهش این آمار موثر بوده است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اظهار کرد: در کل با توجه به زیرساخت‌ها، درآمدهای شهری، مشکلات و شرایط موجود در کرج این سازمان نمره خوبی را در زمینه ایمنی کسب کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید