• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79985
+
-

قهرمان کوچک ووشو

محمدطاها خزایى: با انگیزه‌اى که براى فعالیت در این رشته دارم، تاکنون موفق به کسب بیش از ١٠ مدال استانى و ملى شده‌ام

ورزش
قهرمان کوچک ووشو

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


ووشوکاران البرزى در رده‌هاى سنى مختلف نه‌تنها در کشور، بلکه در آسیا و حتى جهان به‌خوبى توانایى و قدرت خود را به نمایش گذاشته‌اند که «محمدطاها خزایى» نوجوان ١٣ساله البرزى نیز با کسب قهرمانى ملى در روزهاى اخیر توانسته در میان قهرمانان این رشته در بخش ساندا که به نوعى مبارزه به شمار مى‌رود، قرار بگیرد. گفت‌وگوى همشهری با این ورزشکار را مى‌خوانید.


چطور با این رشته آشنا شدید؟

از سن ٥ تا ٧ سالگى در فردیس تحت نظر جواد آرزومندى که از مربیان و داوران بین‌المللى رشته ژیمناستیک است، در این رشته فعالیت کردم. ایشان وقتى به مرور زمان حرکات و علاقه من را به رشته‌هایى چون ووشو دیدند، به پدرم پیشنهاد دادند من در ووشو فعالیت کنم که همین موضوع باعث شد تا از ٧ سالگى در رشته ووشو و در بخش ساندا که بخش مبارزه‌اى در این رشته محسوب مى‌شود، به صورت حرفه‌اى ورزش کنم.

تاکنون چه عناوینى در این رشته کسب کرده‌اید؟

خوشبختانه با انگیزه‌اى که براى فعالیت در این رشته دارم، تاکنون موفق به کسب بیش از ١٠ مدال استانى و ملى شده‌ام که از جمله آنها مى‌توان به کسب مدال طلاى بخش ساندا در دومین المپیاد استعدادهاى برتر ورزشى کشور به میزبانى زنجان، کسب ٢ مدال طلاى کمیته فن‌زى چوآن در مسابقات ملى قم و اراک در سال ٩٧، کسب مدال طلاى کمیته خوآچوآکونگ‌فو در سال ٩٦ و مدال طلاى سبک شائولین چوآن، اشاره کرد.

تعامل مسئولان رشته ووشو با ورزشکاران این رشته را چطور ارزیابى مى‌کنید؟

خوشبختانه در این حوزه شاهد اتفاقات ویژه‌اى هستیم، چراکه با توجه به هماهنگى‌هایى که هیات ووشو در استان با اداره ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون انجام داده، باعث شده است تا در آینده‌اى نزدیک سکوى استاندارد و خانه اختصاصى ووشو در استان راه‌اندازى شود.

به نظر شما چه مشکلاتى در این رشته وجود دارد؟

با توجه به این‌که ووشو از رشته‌هایى است که همیشه ورزشکاران آن در جهان افتخارآفرینى کرده‌اند، بنابراین تنها مشکلى که این روزها براى تمامى ورزشکاران مهم و حساس به شمار مى‌رود المپیکى شدن این رشته است، چراکه با قهرمانى‌هاى متعدد، ووشوکاران ثابت کرده‌اند که در این رشته از توانایى بسیار بالایى برخوردارند و مى‌توانند در المپیک هم به‌خوبى بدرخشند.

چه کسانى در موفقیت شما تاثیرگذار بوده‌اند؟

همواره براى ورزشکاران و به‌ویژه نوجوانانى که قصد دارند به صورت حرفه‌اى ورزش کنند حمایت‌هاى خانواده و ازجمله پدر و مادر اولین پشتوانه‌اى است که مى‌تواند آینده ورزشکار را تعیین کند که در این مورد خانواده من همیشه حامى و پشتوانه‌اى براى پیشرفت من بوده‌اند. همچنین براى ورزشکارانى که در استان‌ها فعالیت مى‌کنند، وجود روساى هیات مهم خواهد بود که خوشبختانه البرز و ورزشکاران البرزى در این مورد هم از حمایت ویژه‌اى از سوى رئیس هیات برخوردار هستند.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

از آنجا که اکنون محصل هستم، بنابراین در ابتدا باید تلاش کنم تا در درس‌ها و پیشبرد امور مربوط به مدرسه موفق باشم تا بتوانم به ورزشکارى تبدیل شوم که نه‌تنها باعث سربلندى خانواده‌ام باشم، بلکه در رشد جامعه هم نقش‌آفرین باشم.

 به نظر شما مدارس چه نقشى در رشد جامعه ورزشى دارند؟

مدارس با بیشترین جامعه آمارى که البته جوان‌ترین افراد هم به شمار مى‌روند، نقش بسیار مهمى در پیشرفت و ارتقاى جایگاه رشته‌هاى ورزشى کشور در جهان دارند. اکنون مدارس با استعدادیابى‌هایی که انجام مى‌دهند، باعث شده‌اند استعدادهاى برتر در رشته‌هاى مختلف شناسایى و به کار گرفته شوند که درواقع با این امر شاهد آینده‌اى روشن براى جامعه ورزشى کشور خواهیم بود.


آینده شغلی 

محمدطاها خزایى: از بچگى تاکنون تنها به فعالیت‌هاى ورزشى‌ام فکر مى‌کردم و مدام در حال برنامه‌ریزى براى رسیدن به اهدافم بوده و هستم و همین موضوع هم باعث شده که وقتى براى فکر کردن به شغل آینده‌ام نداشته باشم، اما مى‌دانم که به مرور زمان به این موضوع هم باید توجه کنم.
ووشو در ایران با قهرمانى‌هاى متعدد نشان داده است که همواره قهرمان و یا نایب‌قهرمانى جهان براى ورزشکاران ایرانى است و این موضوع هم اهمیت توجه مسئولان به این رشته را بیش از گذشته نمایان مى‌کند.
 

میزبانی البرز از  مسابقات کشوری 


 رشته ووشو در استان البرز در حالى رو به پیشرفت است که طبق گفته مسئولان این ورزش، از کمترین امکانات برخوردار است، اما این در حالى است که طى چندین سال متوالى با کسب میزبانى توانسته با ایجاد انگیزه براى ورزشکاران، به عملکرد خوبى برسد.
به گزارش همشهرى، رئیس هیات ووشو استان با بیان این‌که البرز مقام‌ها و افتخارآفرینى‌هاى بسیارى طى مسابقات متعدد کشورى و آسیایى کسب کرده است، گفت: تمامى این عنوان‌ها در حالى است که البرز از سکوى استانداردى براى 2 بخش ساندا و تالو برخوردار نیست.
«اسماعیل سایه‌افکن» ادامه داد: طبق مذاکراتى که با فدراسیون و مسئولان مربوط به این موضوع انجام شده، قرار است که طى روزهاى آینده سالنى که در اختیار هیات قرار گرفته شده با تجهیزات استاندارد مجهز شود.
وى با اشاره به میزبانى البرز از المپیاد استعدادهاى برتر ورزشى کشور در این رشته و در بخش دختران، گفت: خوشبختانه دختران ووشوکار با کسب ٧ مدال توانستند نسبت به سال گذشته سکوهاى نخست بخش‌هاى مختلف را به خود اختصاص دهند.
سایه‌افکن همچنین با اشاره به کسب ٥ مدال از سوى نوجوانان پسر افزود: در مجموع با کسب ١٢ مدال رنگارنگ توانستیم به‌خوبى با عملکرد مطلوب ورزشکاران توانایى البرزى‌ها را به نمایش بگذاریم.

وى همچنین با اشاره به برنامه این هیات براى کسب میزبانى‌هاى دیگر مسابقات کشورى، گفت: میزبانى از مسابقات ووشو بزرگسالان کشور که در آبان و در بخش مردان برگزار مى‌شود، نیز به البرز اختصاص یافته و به احتمال زیاد در سالن انقلاب کرج برگزار 
خواهد شد. رئیس هیات ووشو استان افزود: در صورتی که امکانات استاندارد لازم برای این ورزش در استان فراهم شود، روند توسعه این ورزش رزمی در البرز شتاب خواهد گرفت و حضور البرزی‌ها در تیم‌های ملی شکل پررنگ‌تری پیدا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید