• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79963
+
-

کشت لوبیا در اراضی کشاورزی خمین

مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: 3535 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان امسال زیر کشت محصول لوبیا قرار دارد. «عباس ارشدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: 2590 هکتار از اراضی خمین در سال زراعی جاری زیرکشت لوبیا چیتی، ۵۲۰ هکتار زیر کشت لوبیا قرمز و ۷۲۵ هکتار زیر کشت لوبیا سفید است. 

وی اضافه کرد: برداشت لوبیا در خمین از اواخر شهریور شروع می‌شود و با توجه به بارندگی‌ مطلوب بهاره پیش‌بینی شده امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع لوبیا از مزارع این شهرستان برداشت شود. مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: لوبیاکاران خمین در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول را نسبت به مدت مشابه قبل آن ۴۰ درصد افزایش داده‌اند.

 ارشدی توضیح داد: میانگین تولید محصول لوبیای خمین در هر هکتار ۲ تن و ۷۰۰ کیلوگرم است و این شهرستان از نظر کیفیت و میزان تولید این محصول در کشور مطرح است. وی گفت: کشت لوبیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات بهاره خمین است و این شهرستان به عنوان قطب تولید این بنشن شناخته شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی خمین افزود: با توجه به این‌که پرورش گیاه لوبیا به آب زیادی احتیاج دارد، توزیع ارقام جدید که با کاهش طول دوره رشد و استفاده از سیستم‌های آبیاری تیپ برای استفاده بهینه آب مناسب است در خمین دنبال می‌شود. 

ارشدی گفت: وجود ۴۵ کارگاه بوجاری و بسته‌بندی لوبیا با اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر خمین را به قطب تجارت و تولید لوبیا تبدیل کرده است. وی افزود: بذر اصلاح شده و دارای گواهی لوبیا چیتی توسط یک شرکت خصوصی در خمین تولید شده و در اختیار لوبیاکاران کشور قرار می‌گیرد. 

مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش زراعت خمین فعال هستند که ۹۰ درصد آنان به کاشت و تولید لوبیا اشتغال دارند. ارشدی گفت: 7400 تن انواع لوبیا پارسال از مزارع خمین برداشت و روانه بازار مصرف شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید