• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79915
+
-

راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ

دانش‌آموزان روستاهای این بخش باید راهی طولانی را طی کنند تا به دبیرستان بخش مرکزی تلنگ برسند

آموزش
راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ

فرشته بامری | خبرنگار:

با توجه به آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس، همچنان بسیاری از بخش‌ها و دهستان‌های سیستان و بلوچستان از کمبود یا نبود فضای آموزشی رنج می‌برند. یکی از مناطقی که با این محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند تلنگ است.

بخش تلنگ با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر و ۷۲ پارچه آبادی در جنوب شرقی قصرقند واقع شده است. شغل ۷۰درصد مردم منطقه که از شرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان چابهار منتهی می‌شود، کشاورزی و دامداری است. مدرسه ابتدایی در همه روستاهای تلنگ وجود دارد، اما دانش‌آموزان از نبود دبیرستان و کمبود نیروی ماهر و متخصص در مقاطع دوره اول و دوم گلایه‌مند هستند. در حقیقت تلنگ با این جمعیت و این تعداد روستا تنها 2 دبیرستان یکی دخترانه و دیگری پسرانه دارد و از داشتن مدارس یا مدرسه شبانه‌روزی محروم است.


۴هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل

تعداد ۴هزار دانش‌آموز در مقاطع دبستان، متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند، اما نبود دبیرستان در این بخش باعث شده ۷۰۰ دانش‌آموز پسر در 2 شیفت در یک دبیرستان، مشغول به تحصیل باشند. همچنین حدود ۱۵۰ دانش‌آموز دختر در دبیرستان دخترانه بخش مرکزی تلنگ درس می‌خوانند.

این آمار دانش‌آموزان مشغول به تحصیل ضرورت ایجاد یک مرکز یا مدرسه شبانه‌روزی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

عضو شورای بخش تلنگ به همشهری می‌گوید: بخش تلنگ با ۷۲ پارچه آبادی و ۴هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل از داشتن فضاهای آموزشی محروم است.

«صفر خدیو» می‌افزاید: در بعضی روستاهای بخش تلنگ با کمبود کلاس مواجهیم و برخی مدارس ابتدایی هم به‌ صورت مختلط برگزار می‌شود. کمبود نیروی ماهر و متخصص در مقاطع اول و دوم باعث شده نیروهای سربازمعلم یا خرید خدمت برای آموزش راهی منطقه شوند.

به گفته وی، همچنین روستاهای بخش تلنگ کمبود دبیرستان دارد و حدود ۸۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر در 2 دبیرستان تحصیل می‌کنند.


مجاورت مدرسه با جاده‌های پرخطر

خدیو ادامه می‌دهد: در واقع ۹۰درصد دانش‌آموزان روستاهای اطراف هر روز مسیری طولانی را طی می‌کنند تا به دبیرستان بخش مرکزی تلنگ برسند و این در حالی است که مدارس مقطع ابتدایی موجود هم استاندارد نیست.

وی می‌گوید: مدرسه‌های ابتدایی از سمت راست در مجاورت روستای سنی‌بازار و از سمت چپ درکنار جاده‌های پرتردد بین شهری و روستایی قرار دارند و نداشتن حصار در این مدرسه‌ها جان دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد.


راه دور و بازماندن از تحصیل

این عضو شورا برای نمونه به روستای شیرمحمدبازار اشاره و تصریح می‌کند: دانش‌آموزان این روستا از توابع بخش تلنگ برای رفتن به دبیرستان باید پس از طی مسیری طولانی از جاده اصلی که تلنگ را به بخش‌های همجوار و شهرستان چابهار متصل می‌کند، عبور کرده و با پای پیاده به مدرسه بروند. 

به اعتقاد وی، طاقت‌فرسا بودن هر روزه این مسیر طولانی موجب ترک تحصیل بیشتر دانش‌آموزان پسر می‌شود. در چنین شرایطی تکلیف دانش‌آموزان دختر روشن است.

خدیو بیان می‌کند: دبیرستان پسرانه بخش تلنگ به صورت 2 شیفت فعالیت می‌کند و این شرایط پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش‌آموزان این بخش نیست. انتظار داریم مسئولان برای ایجاد فضاهای آموزشی در این بخش برنامه‌ریزی و اقدام کنند.


احداث دبیرستان و تنگناهای مالی

این عضو شورا اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته، یک مدرسه دخترانه در بخش مرکزی تلنگ کلنگ‌زنی شد و مسئولان قول دادند در مهر سال 97 آماده بهره‌برداری شود، اما تاکنون به پایان نرسیده است و علت آن تنگناهای مالی عنوان شده است.

خدیو در ادامه می‌گوید: وضعیت بسیار بد راه و دسترسی سخت به مرکز بخش مرکزی سبب شده تا هر سال شاهد ترک تحصیل تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان این بخش باشیم.

وی می‌افزاید: بسیاری از ساکنان در روستاها توانایی پرداخت هزینه جابه‌جایی دانش‌آموزان را ندارند و بیشتر دانش‌آموزان پیاده به مدرسه می‌روند.

 به گفته وی، فقر و ناتوانی مالی در تامین امکانات اولیه تحصیل، اشتغال فرزندان برای تامین مخارج زندگی، دوری مدرسه و نداشتن امکان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و ازدواج زودهنگام دختران از جمله دلایلی است که زنجیروار باعث جاماندن دانش‌آموزان از تحصیل و مشکلات دیگر می‌شود.


ایجاد یک مدرسه شبانه‌روزی

این عضو شورا ادامه می‌دهد: بخش تلنگ تنها بخش کشور است که مدرسه شبانه‌روزی ندارد. راه‌اندازی یک مدرسه شبانه‌روزی در این منطقه بسیاری از مشکلات دانش‌‌آموزان را حل کرده و مانع بازماندن از تحصیل آنها می‌شود.

وی تصریح می‌کند: از مسئولان می‌خواهیم تا شرایطی را فراهم آورند که دانش‌آموزان بخش تلنگ هم مانند دیگر دانش‌آموزان استان از حداقل امکانات برای تحصیل بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید