• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79910
+
-

از مقاومت تا پیروزی

دفاع مقدس
از مقاومت تا پیروزی

بر کسی پوشیده نیست که امنیت کنونی کشور در گرو جانفشانی‌ها و ایثار‌گری‌های رزمندگان دوران 8 سال دفاع مقدس است.

 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نام‌گذاری شده است. 

هفته‌ای که حاصل 8 سال دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این مرز و بوم است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که به عنوان یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات این ملت تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد. افتخاری که استان‌های کرمان، هرمزگان و مردم استان‌های سیستان و بلوچستان سهم ویژه‌ای در حماسه پایداری‌اش دارند. 


شهدای هرمزگان

استان هرمزگان در دفاع مقدس دارای 1۲۵۰ شهید، ۷۷۰ جانباز ۲۵ درصد تا ۳۹ درصد، ۱۰۹ جانباز ۴۰ درصد تا ۴۹ درصد، ۹۰ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد و ۴۱ جانباز ۷۰ درصد است. این استان به تبع حضور فیزیکی بر تنگه هرمز و رفت و آمد ناوگان مسلح آمریکا به عنوان گلوگاه اقتصادی در زمان جنگ تحمیلی از کارنامه درخشانی در دوران جنگ برخوردار است. 

رزمندگان استان هرمزگان به دلیل آشنایی با مناطق آبی و به دلیل زندگی در منطقه بدآب‌و‌هوا، استقامت و پایداری بالایی دارند که به همین دلیل در بسیاری از عملیات‌ها نقش شناسایی را برعهده داشتند و غواصانشان در بسیاری از عملیات‌ها خط‌شکن بودند. 


شهدای کرمان

مردم استان‌ کرمان نیز با 5978 شهید نقش خود را در حماسه پایداری‌ 8 سال دفاع مقدس ایفا کردند. کرمانی‌ها هم به نوبه خود در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که 2887 روز طول کشید جنگیدند تا در این حماسه غیرت، شجاعت و دفاع خود را نشان دهند. 


شهدای سیستان

سیستان و بلوچستان نیز با 1639 شهید، حماسه غیرت، شجاعت و دفاع خود از مرزهای میهن اسلامی به نمایش گذاشتند. این دلاورمردان شیعه و سنی که در برابر تجاوز و زیاده‌گویی‌های دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی قد علم کردند، با تقدیم خون خود اجازه تعرض به خاک میهنشان را به هیچ قدرت منطقه‌ای و جهانی ندادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید