• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79909
+
-

امکان بازدید از کتاب‌های موقوفه بهاءالملک

فرهنگی
امکان بازدید از کتاب‌های موقوفه بهاءالملک

هلن محمدزاده| همدان - خبرنگار :


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان درباره وضعیت ساختمان قدیمی موقوفه بهاءالملک و این‌که آیا قابل بازدید است یا نه، به همشهری گفت: واقف این ساختمان را برای راه‌اندازی درمانگاه وقف کرده است. 

ما سال 93 پیگیر انجام این کار و احیای این ساختمان بودیم، اما وزارت بهداشت ساختمان را از نظر استحکام تایید نکرد و ما مجبور شدیم برای این‌که نیت واقف روی زمین نماند، ساختمان کناری آن را به درمانگاه تبدیل کنیم که در حال ارائه خدمت به شهروندان است.

حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی درباره وضعیت کتاب‌های این موقوفه توضیح داد: واقف یک‌سری کتاب نیز دارد و به دنبال این هستیم که مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. اما مساله اینجاست که واقف تأکید کرده کتاب‌ها از محل خارج نشوند. کتاب‌ها نیز تخصصی هستند و قدیمی محسوب می‌شوند.

وی افزود: حفظ، نگهداری و استفاده از این کتاب‌ها کار سنگینی است، اما یک‌سری از آنها بازپروری و صحافی شده‌اند و به دنبال راه‌اندازی کتابخانه این ساختمان هستیم.

گفتنی است بیش از 100 سال است کتاب‌های مرحوم بهاءالملک نگهداری می‌شوند. این کتاب‌ها شامل نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، مجلات و جرایدی هستند که اهمیت خاصی دارند و اسناد و مدارک باارزش به شمار می‌روند.

 این گنجینه با عنوان کتابخانه بهاءالملک در محل مقبره آن مرحوم ساخته شده است و به زودی افتتاح خواهد شد.در حال حاضر این مجموعه شامل 82 جلد کتاب ارزشمند از زمان ایلخانان تا دوره پهلوی است.

 برخی از این کتاب‌ها کهنه بودند و امکان آسیب‌دیدگی آنها وجود داشت، به همین دلیل ترمیم شدند. برخی از آنها کهن‌ترین نسخ خطی موجود در کتابخانه هستند. 

در بررسی‌های انجام شده، نسخه‌ای از نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) به عنوان دومین کتاب بزرگ جهان اسلام ،بعد از قرآن کریم، متعلق به 762 سال قبل در این کتابخانه موجود است و از معدود نسخ خطی نهج‌البلاغه در جهان محسوب می‌شود. 

مجموعه کتاب‌های مرحوم بهاءالملک بیشتر جنبه نمایشگاهی دارند. با توجه به این‌که فضای نگهداری از این کتاب‌ها فضای خاصی است و امکان آسیب دیدن کتاب‌ها وجود دارد، عموم مردم می‌توانند از محل کتابخانه و محیط مقبره بازدید کنند، اما کتاب‌ها را نمی‌توان در اختیار عموم قرار داد، زیرا بسیار نفیس هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید