• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79849
+
-

ریسک خریدطلای آب‌شده

ابراهیم محمدولی/رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران 


   از اواخر سال۹۷ و اوایل ۹۸، خرید طلای آب‌شده رونق گرفت و بسیاری از خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری، کسب سود بیشتر و نپرداختن اجرت ساخت طلا به سراغ طلای آب‌شده رفتند.
   به دلایل فنی نباید طلای دست‌دوم خرید و فروش شود و باید ممنوعیت معاملات طلای دست‌دوم حفظ شود. مردم بهتر است به جای خرید طلای آب‌شده و دست‌دوم، طلای ساخته‌شده را که دارای عیار و کیفیت مشخص است  خریداری کنند، زیرا خرید طلای آب‌شده دارای ریسک زیادی است.
   متأسفانه بسیاری از افرادی که طلای آب‌شده می‌فروشند، دلال و فاقد مجوز هستند، آنها به واحد صنفی تعلق ندارند و بین آنها، افراد کلاهبردار نیز وجود دارد. برخی افراد سودجو، فلزاتی مانند مس، روی و برنج را با طلا ترکیب می‌کنند و به اسم طلای آب‌شده می‌فروشند که خریداران ناآشنا متوجه این تخلف نمی‌شوند.
   فروش طلای آب‌شده در واحدهای غیرمجاز و فروش توسط دلالان در راه‌پله مجتمع‌های تجاری، نگرانی درباره استاندارد بودن و کیفیت آن را افزایش داده است و امکان تقلب در طلای آب‌‌شده وجود دارد، بر این اساس به مردم توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری، طلای آب‌شده غیراستاندارد خریداری نکنند.
   توجه داشته باشید که حتی بسیاری از واحدهای صنفی دارای مجوز و شناخته‌شده که طلای آب‌شده را به فروش می‌رسانند نیز حاضر نیستند طلای آب‌شده سایر طلافروشی‌ها را بخرند.
   گرچه اتحادیه طلا و جواهر به شکایات مشتریان در زمینه تخلفات خرید و فروش طلای دست‌دوم، آب‌شده و ساخته‌شده رسیدگی می‌کند، اما امکان رسیدگی به شکایات از دلالان و افراد فاقد مجوز توسط اتحادیه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید