• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79835
+
-

دوئل در نیویورک

ظریف پیش از اجلاس‌نیویورک در چند توییت پاسخ‌پمپئو وزیرخارجه آمریکا را داد؛ او نوشت: مثل همیشه از مردم و کشور دفاع می کنیم

دوئل در نیویورک

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

فشار دولت آمریکا برای منزوی‌کردن وزیر خارجه ایران بی‌نتیجه ماند، آمریکا نام محمدجواد ظریف را در لیست تحریم قرار داده بود و تا دقیقه90 از صدور ویزا برای حضور او در اجلاس سازمان ملل امتناع کرد اما ظریف فارغ از آنچه در کاخ سفید می‌گذرد، از تهران گرد و خاکی شدید علیه دولت ترامپ به پا کرد.  حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمد جوادظریف به نیویورک می‌روند تا دوئل دیپلماتیک ایران و هیأت آمریکا در اجلاس سازمان ملل خود را نشان دهد. این دوئل البته از روز گذشته بین ظریف و مایک پمپئو در صفحه توییتر آغاز شده بود.  ظریف اردیبهشت امسال برای شرکت در اجلاس چندجانبه‌گرایی به نیویورک رفته بود و در آنجا مصاحبه‌هایی علیه تندروهای کاخ سفید انجام داد و تیم‌B  (متشکل از بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان و بن زائد) را آماج افشاگری‌های خود قرار داد و دیروز هم ظریف در راه رسیدن به نیویورک دوباره تیم‌B  را سیبل قرار داد.  4ماه قبل بلافاصله پس از پایان سفر ظریف، خبری مبنی بر تحریم او به رسانه‌ها آمد و ظریف مرداد‌ماه فاش کرد در جریان دیدارش با رند پال، سناتور آمریکایی به او گفته شده اگر به دیدار ترامپ در کاخ سفید نرود، ظریف 2هفته تحریم خواهد شد. ظریف در نهایت در لیست تحریم آمریکا قرار گرفت تا حضور او در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد، آمریکایی‌ها تا واپسین لحظات از صدور ویزا برای هیأت ایران خودداری کردند تا حتی مقامات دولتی ایران از احتمال نرفتن روحانی به نیویورک سخن بگویند اما در نهایت آمریکا روز پنجشنبه ویزای ظریف را صادر کرد تا او ساعاتی بعد عازم نیویورک شود.

جنگ محدود نداریم
ظریف یک روز قبل از رفتن به نیویورک با خبرنگار سی‌ان‌ان مصاحبه کرد و هشدار داد هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران به جنگی تمام‌عیار تبدیل خواهد شد.
این اظهارنظر ظریف پس از تهدیدات نظامی مقامات آمریکایی با ادعای دست‌داشتن ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان مطرح شد و وزیر خارجه ایران تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم، اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای تامل نمی‌کنیم. هرگونه پاسخ نظامی به حملات اخیر (به عربستان) براساس دروغ و نیرنگ منجر به تلفات گسترده‌ای خواهد شد.
وزیر خارجه ایران در واکنش به موضوع مذاکره ایران و آمریکا هم خاطرنشان کرد: اگر آنها تحریم‌هایی را که به‌طور غیرقانونی مجددا وضع کردند، بردارند، وضعیت متفاوت خواهد بود. در آن صورت ما گفت‌وگو (با آمریکا) را بررسی خواهیم کرد.
دولت آمریکا ماه‌هاست از مذاکره با ایران سخن می‌گوید و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک شماره تلفن به سفارت سوئیس در ایران داد تا آن را در اختیار مسئولان ایرانی قرار دهند، با این حال، ایران اعلام کرده فقط زمانی با آمریکا در نشست چندجانبه مذاکره می‌کند که آنها به برجام برگردند. ویزای ظریف برای سفر به نیویورک زمانی مهر شد که تنش بین ایران و آمریکا بر سر حملات آرامکو به اوج خود رسیده بود. 
محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد جمعه در پیامی توییتری نوشت: «خون عرب در مقابل نفت عرب / الفبای سیاست ایالات متحده. 4سال بمباران کشور یمن، ۱۰۰هزار کشته از مردم یمن، ۲۰میلیون یمنی دچار سوء‌تغذیه و ۲.۳میلیون مورد ابتلا به وبا به‌معنای اعطای اختیار تام به جانیان است. [در مقابل] حمله تلافی‌جویانه یمن به تانکرهای ذخیره نفتی به‌معنای «اقدام جنگی» غیرقابل‌قبول است.» ظریف در مسیر رسیدن به نیویورک با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با 2عضو تیم B، کنایه‌ای هم به ماجرای «تا آخرین سرباز آمریکایی» زد و نوشت: «پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده وارونه‌نمایی می‌کند: این ایران نیست که آرزو دارد تا کشته‌شدن آخرین آمریکایی بجنگد، بلکه این میزبانان وی از «تیم B»  بودند که ظاهرا آرزو دارند تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند. ایران هیچ تمایلی به جنگ ندارد ولی مثل همیشه از مردم و کشور خود دفاع خواهیم کرد.» 
پمپئو 2روز قبل گفته بود ایران می‌خواهد تا آخرین سرباز آمریکایی با ما بجنگد. اظهارات پمپئو در حالی مطرح شده که نخستین‌بار وزیر دفاع اسبق آمریکا گفته بود سعودی‌ها می‌خواهند ما تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگیم!

از شعار تا ابتکار 
ظریف در توییت دیگری با برشمردن ابتکارهای دیپلماتیک ایران در سطح جهانی و منطقه‌ای به برخی شعارهای غربی‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «ائتلاف برای راه‌حل مسالمت‌آمیز؟
ابتکارهای دیپلماتیک ایران:
۱۹۸۵: امنیت در خلیج‌فارس
۱۹۹۷: گفت‌وگوی تمدن‌ها
۲۰۱۳: دنیا علیه خشونت
۲۰۱۴: مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای
۲۰۱۵: طرح صلح یمن
۲۰۱۷: فرایند آستانه
۲۰۱۹: پیمان منطقه‌ای عدم‌تجاوز.»

تحریم جدید ترامپ علیه ایران
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. 
همچنین در لیست وزارت خزانه داری آمریکا نام صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس نیز دیده می شود. به‌گزارش ایرنا، دونالد ترامپ روز جمعه در دیدار نخست‌وزیر استرالیا اظهار کرد این یکی از عظیم‌ترین و برجسته‌ترین تحریم‌ها علیه ایران است. وی 2روز پیش از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده بود. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این رابطه مدعی شد که این بانک آخرین منبع درآمدزایی ایران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید