• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79825
+
-

اعتراض به تابستان ابدی

دیروز میلیون‌ها دانش‌آموز در صدها شهر جهان برای هشدار درباره تغییرات اقلیمی تظاهرات کردند

گزارش
اعتراض به تابستان ابدی


میلیون‌ها نوجوان دیروز در 156 کشور جهان کلاس‌های مدرسه را تعطیل کردند و به خیابان‌ها ریختند تا بی‌عملی سیاستمداران و پیامدهای خطرناک تغییرات اقلیمی را در سراسر دنیا فریاد بکشند.
دانش‌آموزان، ماه‌هاست روزهای جمعه، در کارزاری که به آن «جمعه‌هایی برای آینده» می‌گویند تجمع می‌کنند و درباره آینده ترسناک زمین هشدار می‌دهند. تظاهرات دیروز که با توجه به اختلاف ساعت از صبح در استرالیا در شرق شروع شد و عصر در نیویورک به پایان رسید، بزرگ‌ترین تجمع تاریخ برای محیط‌زیست به شمار می‌رود.
این اعتصاب جهانی، 2روز قبل از برگزاری نشست اضطراری سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی در نیویورک برگزار شد. به گزارش واشنگتن‌پست، اولین اعتصاب دانش‌آموزان در روز جمعه، ‌یکی از بزرگ‌ترین آنها هم بود و نزدیک به 200هزار دانش‌آموز در ملبورن استرالیا به خیابان‌ها ریختند. حدود 100هزار نفر در دیگر شهرهای استرالیا به خیابان‌ها آمدند. این اعتصاب البته مورد حمایت دولت نبود و معاون نخست‌وزیر استرالیا دیروز آن را «اختلال» خوانده و گفته بود که دانش‌آموزان در مدارس، چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند.
دیگر شهرهای بزرگ در شرق آسیا هم شاهد حضور چشمگیر دانش‌آموزان بود. با این حال، در چین، بزرگ‌ترین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای، دولت اجازه برگزاری تظاهرات نداد. در بانکوک، دانش‌آموزان وارد ساختمان وزارت محیط‌زیست شدند و در دهلی نو و بمبئی، شهرهای بزرگ هند که به‌شدت درگیر آلودگی هستند هم دانش‌آموزان تظاهرات کردند.در آفریقا، نایروبی پایتخت کنیا شاهد حضور چشمگیر جوانان بود و یک معترض، پلاکاردی در دست گرفته بود که روی آن نوشته بود: «همین حالا شرایط اضطراری اقلیمی اعلام کنید.» در داکار پایتخت سنگال هم معترضان خواستار اقدام فوری دولت‌ها شدند.
در شهرهای بزرگ اروپا هم راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شد؛ دیروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند بیش از 80هزار نفر در برلین تجمع کرده‌اند. انگلیس هم در شهرهای مختلف شاهد راهپیمایی اعتراضی جوانان بود.
در پاریس، دولت خود را از روزهای پیش آماده کرده چون معترضان چند روز قبل وعده داده بودند بعد از تظاهرات روز جمعه، به معترضان جنبش جلیقه زردها خواهند پیوست.
جمینا گریمر، دانش‌آموز 13ساله استرالیایی دیروز درباره حضورش در تجمع اعتراضی گفته است: «آدم بزرگ‌ها مدام به ما می‌گویند که باید به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم. ما هم در مقابل می‌گوییم که به آینده ما احترام بگذارید. می‌دانید، احترام یک خیابان دو طرفه است و من از اینکه باید اینجا باشم و اعتراض کنم عصبانی هستم.»
تغییرات اقلیمی، باعث شده است میانگین دمای کره زمین از دوران صنعتی به بعد، یک درجه بالا برود. افزایش گرمای زمین، پیامدهای مصیبت‌باری ازجمله گرم‌تر شدن هوا در سراسر دنیا، بالا آمدن سطح آب دریاها و افزایش بلایای طبیعی را به همراه داشته و روی زندگی میلیاردها انسان، تأثیر مخرب داشته است. با این حال، کشورهای دنیا با تعهداتی که براساس پیمان محیط‌زیستی پاریس دارند فاصله زیادی دارند. هدف نهایی این پیمان که 4سال پیش با موافقت کشورهای دنیا امضا شد، این است که از افزایش بیشتر دمای زمین جلوگیری شود.


                  





                     



 

این خبر را به اشتراک بگذارید