• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79817
+
-

10 اثر تاریخی استان ثبت ملی می‌شود

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: پرونده 10 اثر تاریخی استان مرکزی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، تهیه و آماده‌سازی شده است.

«اسماعیل شراهی» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ثبت آثار ناملموس(معنوی) استان مرکزی اظهار کرد: امسال 5 اثر ناملموس استان از جمله شیوه و مهارت تهیه فولاد جوهری، تفرشی‌دوزی تفرش، هالای در ایل شاهسوان بغدادی ساوه و کاربرد ماماتک در طب سنتی در فهرست آثار ناملوس به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: در گذشته 32 اثر ناملموس در استان به ثبت رسیده که مهم‌ترین آنها جشن تیرگان فراهان، مراسم چغچغه‌زنی انجدان، تعزیه در تفرش و اراک، نخل‌گردانی در خمین، تفرش و نیم‌ور و امثال آن است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در تلاش هستیم در آینده چند اثر معنوی دیگر را در زمینه میراث عاشورایی و شیوه و مهارت پخت غذاهای سنتی به ثبت برسانیم.
شراهی با اشاره به روند ثبت آثار تاریخی استان نیز گفت: تاکنون در استان مرکزی 890 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده که مسجد جامع ساوه، آتشکده آتش‌کوه، امامزاده 72 تن ساروق و... از جمله مهم‌ترین آثار ثبت شده هستند.

وی بیان کرد: امسال نیز در استان 10 پرونده از بناهای تاریخی استان برای ثبت ملی تهیه شده که 5 مورد از این بناها مربوط به خانه‌های مسکونی تاریخی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید