• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7980
+
-

سفر دوره‌ای ظریف به بالکان

هیأتی از تجار و بازرگانان در سفر وزیر خارجه به 4 کشور اروپای شرقی حضور دارند

دیپلماسی
سفر دوره‌ای ظریف به بالکان

وزیر خارجه دیروز در رأس هیأتی به اروپای شرقی رفت، او را در این سفر، هیأتی بلند پایه سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد محور اصلی این سفر دوره‌ای، همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. وزیر امور خارجه در نخستین مقصد خود عصر دوشنبه وارد پایتخت صربستان  شد و  در بدو ورود به بلگراد با ایویتسا داچیچ، معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در دیدار همتای صرب که همکاری‌های دفاعی و نفتی از جمله محورهای آن بود با بیان اینکه اینجانب حامل دعوت رئیس جمهور از رئیس جمهور صربستان برای دیدار از ایران هستم، گفت: قصد داریم روابط 2کشور را در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مردمی و پارلمانی گسترش دهیم. همچنین الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان   در دیدار با وزیر خارجه ایران گفت: به عنوان رئیس جمهور صربستان اعلام می‌کنم آماده همکاری با ایران و گسترش روابط 2 کشور در همه زمینه‌ها هستیم و در این زمینه هیچگونه محدودیتی نداریم. ظریف قرار است در ادامه سفر خود به برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی شامل بلغارستان، کرواسی و بوسنی سفر کند.

به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه یک هیأت بلندپایه سیاسی و همچنین یک هیأت اقتصادی متشکل از تعدادی از بنگاه‌ها و کارآفرینان اقتصادی از بخش‌های خصوصی و دولتی، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می‌کنند. قاسمی دیدار و گفت‌وگو با وزرای امور خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه این کشورها و نیز برگزاری همایش مشترک با تجار و بازرگانان ایرانی و کشورهای یادشده را ازجمله برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر اعلام کرد. اردیبهشت سال95بود که کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی سفری به تهران داشت و با حسن روحانی همتای ایرانی خود رایزنی کرد.

پیش‌بینی می‌شود سفر ظریف به برخی کشورهای بالکان برای فراهم کردن مقدمات سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشورها باشد و احتمالا روحانی سال 97سفری به اروپای شرقی خواهد داشت. بوسنی ازجمله کشورهای با اکثریت مسلمان است که با وجود کمک‌های ایران، در دوره فعلی روابط دوستانه‌ای با ایران ندارد و معمولا در مجامع بین‌المللی به قطعنامه‌های ضد‌ایرانی رأی مثبت می‌دهد. چهارشنبه هفته‌ای که گذشت ظریف میزبان وزرای خارجه اسپانیا و هلند در تهران بود. وزیران خارجه این 2کشور مهم اروپایی در تهران علاوه بر دیدار با ظریف با رئیس جمهور ایران هم رایزنی کردند، روز های پایانی اسفند ماه برای دستگاه دیپلماسی پر ترافیک است و پیش‌بینی می شود وزیر خارجه فرانسه نیز در2هفته پایانی سال 96 سفر خود به تهران را که یک بار به تعویق افتاده است ، انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید