• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79782
+
-

قم «شهر هوشمند» می‌شود

قم
قم «شهر هوشمند» می‌شود

روح‌الله کریمی/ قم - خبرنگار


 سال‌هاست «شهر هوشمند» در دنیا مطرح است و برخی کشورها در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. هر سال شهرهای دنیا در این عرصه رتبه‌بندی می‌شوند و نام بهترین شهر هوشمند دنیا اعلام می‌شود. در ایران صحبت از شهر هوشمند به 2 دهه قبل برمی‌گردد، اما در این باره کار جدی انجام نشده است.
هوشمندسازی در کل شهرهای کشور دچار برخی چالش‌های اساسی است. چالش اصلی این است که متولی ایجاد شهر هوشمند از نظر قانونی در کشور وجود ندارد و ساختاری که بتواند نهادهای اجرایی و عمومی را برای رسیدن به شهر هوشمند یکپارچه کند در ساختارهای اداری و مدیریتی کشور پیش‌بینی نشده است. البته شهرداری‌ها‌ به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مدیریت شهری، بحث هوشمندسازی را به عنوان شهرداری هوشمند دنبال می‌کنند، اما شهر هوشمند را به راحتی نمی‌توان اجرا کرد.  رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم در این باره می‌گوید: اگر بخواهیم شهر هوشمند داشته باشیم باید سامانه‌هایی ایجاد کنیم که اطلاعات دیجیتال موجود در شهر در دسترس همه مردم و حتی بخش خصوصی قرار گیرد. در کشور ما بسیاری از سازمان‌ها و افراد، سیستم‌های الکترونیکی را به اشتباه، هوشمندسازی می‌دانند.
همایون یزدان‌پناه ایجاد ساختارهای مورد نیاز را لازمه اجرای شهر هوشمند می‌داند و می‌افزاید: ساختار ایجاد شهر هوشمند را به صورت موقت در قالب ستاد شهر هوشمند زیر نظر شهردار قم ایجاد کرده‌ایم. بیشتر وظایف این ستاد، برنامه‌‌ریزی کلان، نظارت بر اجرا و هماهنگی و تعامل بین حوزه‌های مختلف شهرداری و شهرداری با سایر دستگاه‌های خدماتی شهر است.
یزدان‌پناه ادامه می‌دهد: ساختار فناوری اطلاعات شهرداری قم که یک اداره بود به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتقا یافت و از نظر ساختاری قدرتمندتر شد و با اختیار بیشتر و مدیریت جدید شروع به کار کرد. این سازمان مجری اصلی سازمان هوشمندسازی شهرداری و شهر هوشمند است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان این‌که در کشور ما، قم نخستین شهری است که ساختار هوشمندسازی شهر را ایجاد کرده است،‌ می‌گوید: این ساختار 6 محور اصلی دارد و در کنار این ساختار، برنامه‌هایی برای ایجاد شهر هوشمند طراحی شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید