• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7977
+
-

لایحه جامع انتخابات سرانجام تدوین شد

معاون سیاسی وزیر کشور از نهایی شدن لایحه جامع انتخابات خبر داده و گفته است: این لایحه در آخرین نشست کمیسیون سیاسی، دفاعی وزارت کشور در اول اسفند‌ماه سال‌جاری، تصویب و تقدیم دولت شد و پس از طرح و تصویب در هیأت وزیران به مجلس ارسال می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسماعیل جبارزاده با اعلام این خبر، تدوین پیش‌نویس لایحه قانون جامع انتخابات را محصول 4دهه تجربه مدیریت نظام و تصویب نهایی آن را گامی بسیار بلند و اقدامی شجاعانه و اثری ماندگار از دولت دوازدهم در امر توسعه سیاسی قلمداد کرده است. دولت در حالی پیش‌نویس این لایحه را تهیه کرده است که پیش از این شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی درخصوص تهیه آن از سوی دولت ابراز تردید کرده بودند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان 5آذر سال گذشته گفته بود: رایزنی‌های اولیه‌ای با رئیس مجلس در مورد سیاست کلی انتخابات داشتیم که ببینیم چه کاری می‌کنند. آنها هم مردد هستند که دولت لایحه را می‌دهد یا خیر. او همان موقع گفته بود: نمایندگان مجلس نظرشان این بود که اگر دولت نتواند در زمان کافی لایحه را بدهد، شاید خودشان از طریق طرح وارد شوند.

جبارزاده 15آبان هم وعده تدوین این لایحه را تا پایان امسال داده و گفته بود ابهامات و تداخلات قانونی آن در حال رفع شدن است. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهورهم حدود 2‌ماه پیش در گفت‌وگو با هشهری بر لزوم تدوین این لایحه تأکید کرده و گفته بود: تدوین این لایحه در دستور کار است.

رهبر معظم انقلاب 24مهر‌ماه سال گذشته در اجرای بند یک اصل 110قانون اساسی، سیاست‌های کلی «انتخابات» را که در 18بند پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده بود، ابلاغ کرده بودند. تصویب این سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت حدود 2سال زمان برده و تصویب آن در زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پایان رسیده بود.

شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نامزدها، استفاده از فناوری‌های نوین برای اخد رأی و شمارش آرا، تعیین زمان کافی برای احراز صلاحیت نامزدها و اطلاع نامزدهای رد صلاحیت شده از دلایل عدم‌احراز صلاحیت خود، رعایت حق الناس در همه مراحل انتخابات و تعیین معیار‌های رجل سیاسی، مذهبی و اعلام آن توسط شورای نگهبان ازجمله ویژگی‌های این سیاست‌هاست.

 شورای نگهبان همزمان با دولت از تلاش برای تدوین شرایط رجل سیاسی و مذهبی براساس این سیاست‌ها خبر داده بود.8آبان سال گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تصمیم این شورا برای دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و مردم برای تعریف واژه «رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبر» براساس سیاست‌های کلی انتخابات خبر داد و حتی بهمن سال گذشته هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: سعی ما نهایی شدن «رجل سیاسی» تا قبل ازانتخابات است؛ وعده‌ای که البته محقق نشد.

لایحه جامع انتخابات هم پس از تصویب در دولت، همچنین تصویب در مجلس شورای اسلامی باید رضایت اعضای شورای نگهبان را کسب کند .

این خبر را به اشتراک بگذارید