• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79750
+
-

تپه باستانی جمالو ثبت ملی شد

مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری گفت: تپه باستانی جمالوی این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

«واحد جولایی» در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: تپه باستانی جمالو واقع در روستای حیدری بخش شیدای شهرستان بن چهارمحال‌و‌بختیاری پس از بررسی‌های کارشناسی و سپری شدن روند قانونی به شماره ۳۲۱۴۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. وی افزود: تپه باستانی جمالو یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی چهارمحال‌وبختیاری است که آثاری از دوران نوسنگی، مس‌سنگی، تاریخی و اسلامی را در بردارد که می‌تواند بیانگر توالی فرهنگ این استان باشد. جولایی تصریح کرد: محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در سال گذشته با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهرکرد تعیین عرصه و حریم شد.

وی یادآور شد: به همین منظور برنامه پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. تپه تاریخی روستای جمالو قدیم بن چهارمحال‌و‌بختیاری بعد از آبگیری سد زاینده‌رود در سال ۱۳۴۹ هجری خورشیدی زیر آب رفته بود که پس از خشکسالی‌های دهه اخیر و افت شدید دریاچه سد، این روستا پدیدار شد. اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بلافاصله نسبت به تهیه پرونده ثبت و مشخص کردن حریم آن اقدامات لازم را انجام و پرونده را برای ثبت به سازمان مرکزی ارائه داد. این محوطه تاریخی در فاصله۲۰۰ متری رودخانه زاینده‌رود است و روستای متروکه جمالوی قدیم نیز در ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری ضلع شرقی آن قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :