• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7974
+
-

تغییر ساختارتخفیف، در بیمه شخص ثالث

رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در واکنش به خبری مبنی بر کاهش تخفیف عدم‌خسارت در بیمه‌های شخص ثالث اعلام کرد: طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، تغییراتی در تخفیف‌های بیمه‌نامه‌های این رشته در شرکت‌های بیمه‌ای اعمال شده که به موجب آیین‌نامه جدید مصوب دولت، تخفیف عدم‌خسارت سالانه از 10درصد به 5درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان 70درصد خواهد بود که در یک دوره 14ساله به حداکثر تخفیف می‌رسد.

به گزارش همشهری، تغییر در تخفیف‌های عدم‌خسارت از 17بهمن‌ماه امسال صورت گرفته اما براساس مصوبه دولت این تغییر شامل تخفیف‌های قبلی نمی‌شود به‌گونه‌ای که در مصوبه دولت آمده است: مادامی که درصد تخفیف عدم‌خسارت آن دسته از دارندگان وسایط نقلیه که به موجب مقررات قبلی به دارنده تعلق گرفته باشد، بیش از درصد‌های تعیین شده در آیین‌نامه جدید باشد، هنگام تجدید بیمه‌نامه شخص ثالث درصد تخفیف‌های قبلی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

 

توضیحات رئیس کل بیمه مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی در توضیح تغییر در تخفیف بیمه شخص ثالث به تسنیم گفت: در نرخ حق بیمه تغییری اعمال نشده است بلکه براساس مصوبه دولت صرفا درصد تخفیف‌ها کم و درعوض، ابطال یکباره تخفیف‌ها براساس یک تصادف حذف شده است.وی افزود: البته برای کسانی هم که تخفیف قبلی دارند، به قوت خود باقی خواهد بود.

وی با تأکید براینکه نرخ حق بیمه شخص ثالث تغییر نکرده و برای کسانی هم که تخفیف عدم‌خسارت داشتند تغییری ایجاد نشده است، درباره نرخ حق بیمه در سال آینده هم تاکید کرد: هنوز تصمیم قوه قضاییه درباره نرخ دیه به صنعت بیمه ابلاغ نشده است. اما تغییر در حق بیمه سال آینده به محاسبه نهایی ضریب خسارت شخص ثالث سال 95ونرخ جدید دیه که هنوز اعلام نشده، بستگی دارد.به گزارش همشهری، براساس مصوبه قانونی دولت، تخفیفات بیمه شخص ثالث درصورت تصادف یکباره از بین نمی‌رود و سوابق رانندگی و بیمه‌ای دارنده وسیله نقلیه شامل نمرات منفی و تخلفات ثبت شده توسط نیروی انتظامی مبنای محاسبه نرخ حق بیمه قرار می‌گیرد.

 

 

آیین‌نامه جدید چه می‌گوید؟

براساس آیین‌نامه‌ای که 26مهرماه به تصویب دولت رسیده و از 17بهمن‌ماه امسال اجرایی شده، وسایل نقلیه‌ای که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی باشند، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه مشمول یک درصد (حداکثر 30درصد) و وسایل نقلیه‌ای که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای تخلفات حادثه ساز ثبت شده باشند، اعتبار بیمه نامه قبلی آنها مشمول نیم درصد (حداکثر تا 3درصد) افزایش حق بیمه می‌شود.

همچنین وسایل نقلیه‌ای که برای نخستین بار شماره‌گذاری می‌شوند، شامل تخفیف 5درصدی حق بیمه پایه، وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از 6نفر شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و استیشن شامل تخفیف 50درصدی و وسایل نقلیه‌ای که دارنده آنها دارای گواهینامه معتبر طی دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر باشد، شامل تخفیف 10درصدی حق بیمه پایه خواهند بود. آیین‌نامه جدید صراحت دارد: درصورتی که خسارتی از محل بیمه‌نامه پرداخت نشود، بیمه‌گر موظف است پس از اعمال تخفیفات مذکور، از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه‌نامه به ازای هر سال 5درصد و حداکثر 70درصد تخفیف عدم‌خسارت در حق بیمه پایه اعمال کند و شرکت‌های بیمه‌ای مجاز هستند و نه موظف که حق بیمه شخص ثالث بیمه‌نامه‌های یکساله را به‌صورت اقساطی دریافت کنند.

 

ماده 18آیین‌نامه قانون مصوب مجلس درخصوص بیمه شخص ثالث تأکید دارد که آیین‌نامه مربوط به تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن توسط بیمه مرکزی تهیه می‌شود و پس از تأیید شورای‌عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. و در این آیین‌نامه باید ویژگی‌های وسیله نقلیه از قبیل نوع کاربری، سال ساخت و وضعیت ایمنی آن، سوابق رانندگی و بیمه‌ای دارنده شامل نمرات منفی و تخلفات ثبت شده توسط نیروی انتظامی، خسارت‌های پرداختی توسط بیمه‌گر یا صندوق تأمین خسارت بدنی، بابت حوادث منتسب به وی، رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه برای اقشار متوسط و ضعیف شامل موتورسیکلت و خودروهای سواری ارزان‌قیمت و همچنین ملاحظات اجتماعی در تعیین حق بیمه وسایل نقلیه پرکاربرد اقشار متوسط و ضعیف جامعه مدنظر قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید