• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79683
+
-

کشف 8 تن چوب قاچاق در طارم

فرمانده انتظامی شهرستان طارم، از کشف 8 تن چوب جنگلی قاچاق در محور گیلوان خبر داد. 

به گزارش ایسنا، قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که محیط‌‌ زیست را تهدید می‌کند،‌ زیرا قطع بی‌رویه درختان علاوه بر نابودی این سرمایه گرانبها، سبب افزایش خسارات در هنگام وقوع حوادث طبیعی به ‌ویژه سیل می‌شود و سودجویان اغلب مبادرت به قطع درختان حاشیه رودخانه می‌کنند. 

بیشتر چوب‌های درختان چنار، قره‌آقاج، ون و گردو قاچاق می‌شود. از مهم‌ترین دلایل افزایش این امر نیز می‌توان به افزایش قیمت چوب و تقاضای بیشتر کارخانه‌های تولیدی اشاره کرد.

 یکی از شهرستان‌هایی که همواره زمزمه قاچاق چوب از آن به گوش می‌رسد طارم است تا جایی که امسال شاهد افزایش حدود ۳۰ درصدی قاچاق چوب در این شهرستان بودیم. جنگل‌های طارم در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره، سرداب و... قرار دارد.

 علاوه بر ارس، گونه‌های جنگلی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که شامل بنه، بلوط، بادام وحشی، زالزالک، سیاه‌تلو، انار وحشی، نارون، زبان گنجشک، داغ‌داغان و... می‌شود. تنوع درختان در شهرستان طارم سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال جنگل‌های طارم باشد. مقصد اغلب این چوب‌ها استان‌های شمالی کشور است. 

قاچاقچیان چوب که اغلب برای دستیابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند از این نکته غافلند که ضرر این کار در آینده نصیب فرزندانشان خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان ناتوان و ناکارآمد است. تداوم روند قطع درختان در شهرستان طارم در درازمدت می‌تواند به نابودی جنگل‌ها منجر شود و به محیط‌زیست منطقه صدمات بسیاری وارد کند، لذا مقابله با این امر نیازمند اهتمام بیشتری است. 

در این باره فرمانده انتظامی شهرستان طارم از کشف 8 تن چوب جنگلی قاچاق در طارم خبر داد و گفت: ماموران پلیس آگاهی این شهرستان حین کنترل خودروهای عبوری در سطح حوزه به یک دستگاه کامیون باری مشکوک شدند و آن را متوقف کردند. در بازرسی از خودرو مورد نظر 8 تن چوب جنگلی قاچاق کشف شد. 

داوود مرادی با اشاره به تحویل چوب‌های قاچاق به مراجع ذی‌صلاح بیان کرد: در این زمینه یک متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید