• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79653
+
-

سهمیه آب آبادانی‌ها زیاد می‌شود

فرماندار آبادان میزان آب اختصاص‌یافته به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: سهمیه آب این شهرستان از ۱۲۰ هزار مترمکعب در روز به ۴۵ هزار مترمکعب کاهش یافته است.  به گزارش ایرنا، «زین‌العابدین موسوی» در نشست بررسی مشکلات آب آشامیدنی، آب کشاورزی و شیلات این شهرستان اظهار کرد: سهمیه آب اختصاص‌یافته به مناطق روستایی آبادان از طرح غدیر نیز به دلیل کاهش میزان شوری آب رودخانه بهمنشیر به میزان 2100 میکروموس در حال حذف شدن است که جای نگرانی دارد.

وی با بیان این‌که اهالی روستاهای آبادان انتظار دارند از طرح آب‌رسانی غدیر بهره‌‌مند شوند، افزود: در این شرایط، تاسیسات آب‌رسانی ابوشانک به تعمیر اساسی و اصلاح نیاز دارد تا مشکل قطع آب در روستاهای زیر پوشش این تاسیسات برطرف شود.

فرماندار آبادان 70 درصد شبکه توزیع و انتقال آب را در شهرستان آبادان فرسوده دانست و ادامه داد: به دلیل فرسودگی شبکه توزیع و انتقال آب، ساکنان برخی از مناطق آبادان فقط چند ساعت در شبانه‌روز آب آشامیدنی دارند.  موسوی همچنین از اجرا نشدن طرح سد سلولی روخانه بهمنشیر انتقاد کرد و تعیین تکلیف این سد را خواستار شد و گفت: با وجود پیگیری انجام‌شده و تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه‌گذاری سازمان آب و برق خوزستان، تاکنون این طرح تعیین تکلیف نشده است. 

وی وضعیت بخش کشاورزی آبادان را نیز تشریح کرد و افزود: آبادان پیش از جنگ ۴ میلیون نخل با ۲۰ هزار هکتار اراضی کشت میانه‌کاری و باغ داشت، اما در حال حاضر تعداد نخل‌ها در این شهرستان به ۲ میلیون نخل پیر کاهش یافته است.  فرماندار آبادان خاطرنشان کرد: شهرستان آبادان ۱۱ هزار هکتار نخلستان بارور دارد، اما به دلیل بحران شوری آب در سال ۹۷ میزان تولید محصول نخلستان‌های آبادان به‌شدت کاهش یافته است.  

موسوی میزان اراضی زیر پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری را در محدوده شهرستان آبادان 8900 هکتار اعلام کرد و توضیح داد: از سال ۹۴ تاکنون به دلیل آب شور و سیل اخیر زهکش‌های این اراضی تخریب شده است.  استاندار خوزستان نیز در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران از افزایش سهمیه آب خط غدیر به آبادان خبر داد و گفت: به منظور افزایش پمپاژ آب غدیر به شبکه آب‌رسانی آبادان مقرر شده است روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار مترمکعب آب از طرح غدیر به این شهرستان اضافه شود.  

«غلامرضا شریعتی» تصریح کرد: قرار است برای افزایش سهمیه آب آشامیدنی آبادان خروجی آب از سدهای گتوند و سد دز افزایش یابد. با این کار علاوه بر افزایش کیفیت آب، کمیت آب هم جبران خواهد شد.  وی ادامه داد: علاوه بر این، سازمان آب و برق خوزستان برای بهبود آب و اصلاح شبکه روستایی 5 کیلومتر لوله پلی‌اتیلن ۵۰۰ اینچی به امور آب و فاضلاب روستایی تحویل می‌دهد.  استاندار خوزستان افزود: مقرر شده است علاوه بر افزایش آب شهری، ۱۰ هزار مترمکعب آب به روستاهای آبادان اختصاص یابد.


آب رسانی از طرح غدیر به آبادان

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این‌که حدود ۵۰ هزار متر مکعب آب از طرح آب‌رسانی غدیر به آبادان می‌رسد، گفت: تمهیداتی اندیشیده‌ایم که طی ماه آینده، با توجه به کاهش مصارف کشاورزی در بالادست، وضعیت آب غدیر بهبود یابد و حجم بیشتری از آب را در آبادان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، «فرهاد ایزدجو» اظهار کرد: آب شرب یکی از موضوعات بسیار مهم در شهر آبادان است. در حال حاضر، با توجه به خروجی‌های سدهای ما، وضعیت کیفی آب رودخانه‌های استان به لحاظ شوری خوب و EC (میزان شوری) آب رودخانه بهمنشیر در آبادان 2100 میکروموس یعنی در حد قابل قبول است.

وی افزود: طرح غدیر چند مرحله دارد و هنوز کامل نشده است. یکی از مراحل این طرح این است که از کانال MC1 در دشت آزادگان (پای پل) آبگیری انجام شود. در طرح بعدی قرار است از بالادست، یعنی نزدیک خروجی سد کرخه، برداشت آب انجام شود تا مصارف کشاورزی بر آن اثر نگذارد. ایزدجو گفت: در بلندمدت هم هدف این است که از سد دز با کیفیت بسیار خوب آبگیری صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در حال حاضر در مرحله نخست اجرای این طرح هستیم و پیش‌بینی می‌شود مرحله دوم آن حداکثر ظرف یک سال و نیم دیگر به پایان برسد و بتوانیم آب پایدار برای آبادان و خرمشهر و سایر شهرهایی که جزو مصرف‌کنندگان آب غدیر هستند، فراهم کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید