• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 7964
+
-

چنارهای ولیعصر ‌جانی‌دوباره می‌گیرند

طرح درختکاری پایتخت با کاشت 2میلیون نهال از جمعه آغاز می‌شود

شهر
چنارهای ولیعصر ‌جانی‌دوباره می‌گیرند

حامد فوقانی| خبرنگار:

دوباره این خیابان جان می‌گیرد. دوباره چنارهای قدیمی بلندترین خیابان خاورمیانه، در آستانه بهار، رنگ و بویی تازه می‌دهد به قلب این شهر پیر و قدیمی.

طرح جوان‌سازی و احیای چنارهای خیابان ولیعصر، از روز جمعه همزمان با آغاز هفته درختکاری آغاز می‌شود. از سوی دیگر پایتخت با کاشت 2میلیون نهال درخت به پیشواز نوروز می‌رود. این خبرها را باغبان پیر شهر تهران دیروز اعلام کرد و گفت: «احیای درختان خیابان روز جمعه کلید می‌خورد تا در آن درختان جوان جای درختان آفت‌زده و فرسوده را بگیرند.»

خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه از حضور چنارهایش زیبایی و اصالت می‌گیرد. در این میان اما نامهربانی‌های صورت‌گرفته با آنها باعث شده تا قامت برخی از چنارها خمیده شود و از پا درآیند. با وجود این، همچنان چنارهای ولیعصر ایستاده‌اند. از طرفی دیگر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برنامه‌هایی امیدوارانه را برای احیای تعدادی از آنها به اجرا درمی‌آورد؛ برنامه‌ای که به گفته مدیرعامل این سازمان باعث می‌شود 400تا 700چنار سالم جایگزین درختان مبتلا به سرطان رنگی و آفت‌زده شود.

علی‌محمد مختاری در نشست خبری دیروز خود به بهانه «هفته منابع طبیعی» گفت: «تعدادی از درختان خیابان ولیعصر در محدوده مناطق یک، 3، 6و 11با توجه به ساخت‌وسازهای انجام شده، بتن‌ریزی در نهرهای این خیابان، آسفالت و پیاده‌روسازی،  احداث برج و نیلینگ زیرزمین‌ها آسیب دیده و این امر باعث از بین رفتن تعدادی از آنها شده‌است. در هر صورت اکنون تعداد درختان این خیابان به 15هزار و 866اصله می‌رسد.» خیابانی که روزگاری به 18هزار چنارش معروف بود.

اما حال برخی از چنارهای شهر خوب نیست. برخی از آنها به قارچ «سرطان رنگی» گرفتار شده‌اند و حالا طبق نظر کارشناسان به‌منظور جلوگیری از سرایت این نوع قارچ،  درختان مذکور باید با درختان سالم جایگزین و حتی خاک آن قسمت نیز عوض شود. او درباره مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام 3متر عقب‌نشینی در ساخت‌وسازها برای جلوگیری از آسیب به درختان نیز مواردی مطرح کرد؛ «این مصوبه اگرچه گام مثبتی بود، اما مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب است و باید 50سال گذشته تصویب می‌شد.

با همه اینها تا پایان سال 97نیز پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر به‌صورت 100درصد اجرا می‌شود.» باغبان شهر تهران همچنین گفت که تا پایان امسال 2میلیون اصله نهال در تهران کاشته می‌شود. به گفته او شاید این تعداد نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد اما مهم این است که هر تعداد نهال کاشته شده،  ماندگار باشد.

اهدای136 هزار و 500 درخت به شهروندان

مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نشست خبری دیروز ضمن اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی که یکی از آنها افتتاح 1200هکتار جنگلکاری با حضور رئیس‌جمهور در نیمه اسفندماه است،  موارد دیگری را نیز مطرح کرد: همکاری با سازمان محیط‌زیست برای پلمب 48پلاک خیابان ولیعصر که فاضلاب خود را به نهر حاشیه خیابان می‌ریختند.

  از دو‌ماه و نیم گذشته برنامه کاشت نهال در منازل که از طریق سامانه ۱۳۷، ۱۸۸۸ و ۹۳ مرکز آموزش گل و گیاه ثبت شده بود، آغاز شده و تاکنون ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ شهروند تقاضای کاشت نهال در منزل خود را به این سامانه‌ها اعلام کرده‌اند.

  در هفته منابع طبیعی ۱۳۶هزار و ۵۰۰ اصله درخت در سطح ۱۲۳ ناحیه شهر تهران به شهروندان اهدا خواهد شد. ۷۴۳ هزار و ۵۰۰ درخت در ریفیوژها، لچکی‌ها و رمپ و لوپ‌های سطح شهر تا پایان سال کاشته می‌شود.

  آبیاری فضای سبز پایتخت 100درصد با آب غیرشرب است و 155قنات بازسازی شده آب فضای سبز تهران را تأمین می‌کند.

 

قطع درختان خشک منطقی است

یک بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه نهال چنارهایی که در گذشته در ولیعصر کاشته شد به‌دلیل حمل نادرست سبز نشد، به شهرداری پیشنهاد کرد تا در این خیابان نهال تهرانی بکارد.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با شهرنوشت با اشاره به برخی تصورات غلط مبنی بر اینکه درخت چنار برای همیشه زنده می‌ماند، گفت: «این اشتباه در مورد درختان کاج و سرو باغ فین کاشان هم وجود داشت و هیچ‌گاه در کنار آنها درخت‌های جوان کاشته نشد؛ به‌طوری که هم‌اکنون شاهد وضع اسفبار درختان در این مکان هستیم.» به گفته وی همین تصور در مورد درختان خیابان ولیعصر نیز وجود دارد، به‌طوری که در دهه‌های اخیر هیچ‌گاه نهال جوانی در کنار چنارهای این خیابان کاشته نشد تا اینکه وضعیت درختان به اینجا رسید.

اینطور که کهرم گفت: شهرداری در مورد قطع برخی درختان خشک شده خیابان ولیعصر درست عمل کرده است، چراکه وزن برخی از این درخت‌ها به ۶تن می‌رسد و خطر سقوط دارد که درصورت عدم‌قطع،  باعث بروز فاجعه می‌شود. او توصیه کرد که سنگفرش‌های خیابان ولیعصر باید به‌صورت اولیه باز گردند تا ۱۵درصد از آب این جوی‌ها به ریشه این درختان برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید