• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79574
+
-

در بازدید رئیس و عضو شورای شهر تهران از بزرگ‌ترین بوستان جنگلی غرب تهران عنوان شد

آتش، آفت و بی‌آبی، بلای جان درختان چیتگر

آتش، آفت و بی‌آبی، بلای جان درختان چیتگر

مجید جباری _ خبرنگار

چالش‌های پی‌درپی پارک چیتگر، دیروز صبح محسن هاشمی‌رفسنجانی و مجید فراهانی رئیس و عضو شورای شهر تهران را به این منطقه کشاند تا به همراه علی نوذر‌پور شهردار منطقه22 از این پارک جنگلی بازدید کنند و از نزدیک در جریان مشکلات یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی پایتخت قرار بگیرند؛ مشکلاتی که بلای جان درختان این بوستان شده است. علاوه بر آتش‌سوزی و شیوع آفت میان درختان، اصلی‌ترین مشکل پارک جنگلی چیتگر بی‌آبی است. سازمان آبفای تهران به‌دلیل بدهی شهرداری منطقه به این سازمان که بخش عمده‌ای از آن به حق انشعاب سال‌های قبل مربوط می‌شود، آب چیتگر را قطع و وصل آن را به پرداخت آب‌بها مشروط کرده است. به این ترتیب، درختان تشنه چیتگر، مدت‌هاست سراب آب می‌بینند و این سرنوشت، سایر درختان و پوشش سبز این بوستان را هم تهدید می‌کند. به همین دلیل، طرح مشکلات بوستان جنگلی چیتگر، محور این بازدید میدانی 3ساعته بود. در جریان این بازدید، هاشمی رئیس شورای شهر، کمبود آب را مشکل اصلی چیتگر عنوان کرد و از هزینه بالای نگهداری این فضا گفت. فراهانی به آتش‌سوزی‌های پی در پی منطقه اشاره کرد و از لزوم چاره‌اندیشی برای این معضل سخن به میان آورد و نوذرپور امضای تفاهمنامه میان شهرداری و وزارت نیرو برای حل مشکل آب این پارک را ضروری دانست. 

بررسی آبیاری تحت فشار در شورا
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه هزینه نگهداری پارک چیتگر سالانه 7میلیارد تومان است، اظهار کرد: کم آبی، بزرگ‌ترین مشکل پارک چیتگر است. از این رو، اولویت اصلی هزینه‌ها باید پرداخت بدهی سازمان آب و فاضلاب برای برقراری دوباره آب باشد. به همین‌خاطر بهتر است شهرداری منطقه۲۲ با قسط‌بندی، بدهی‌های خود را به آبفای تهران پرداخت کند. محسن هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: در سراسر دنیا برای آبیاری تحت فشار برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما کل فضای سبز ما با کمبود جدی آبیاری تحت فشار مواجه است. بنابراین باید با حرکت جهادی حتی درختان خیابان‌ها به شیوه تحت فشار آبیاری شوند. از سوی دیگر، گونه‌شناسی هم یکی دیگر از مشکلات ما در شهرداری است؛درحالی‌که باید گونه‌هایی که مصرف آبشان کم است در شهر کاشته شود. او پیشنهاد داد که طرح آبیاری تحت فشار فضای سبز شهر تهران در کمیسیون مربوطه و سپس در صحن شورا بررسی شود.

80درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است
 رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه معتقدم 80درصد آتش‌سوزی‌های چیتگر عمدی است، تصریح کرد: شاید عامل ۲۰درصد آتش‌سوزی‌ها به عملکرد مردم و بازدیدکنندگان از پارک مربوط شود که در این رابطه باید فرهنگسازی کرد. مجید فراهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ساخت‌وساز بی‌رویه در این منطقه سبب تغییر اقلیم و ایجاد شرایط کم‌آبی شده و این کمبود آب، برای سیراب کردن درختان این پارک کافی نیست. البته شهرداری به آبفا کمک‌های زیادی کرده و ما نیز در صحن شورا تسهیلاتی برای انشعابات و اشتراکات آبفا اختصاص داده‌ایم که با توجه به این موضوع، می‌توانیم امتیازاتی از آنها بگیریم که وصل مجدد آب چیتگر می‌تواند یکی از این امتیاز‌ها باشد .این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شیوع آفت، بیش از 3هزار درخت منطقه را مبتلا کرده و برای پیشگیری از سرایت به درختان دیگر باید هرچه زودتر اقدام شود.

تفاهمنامه شهرداری و وزارت نیرو 
 شهردار منطقه۲۲ هم به قطع آب پارک چیتگر به‌دلیل پرداخت نکردن آب‌بها اشاره و بدهی منطقه22 به سازمان آب و فاضلاب تهران را 140میلیارد تومان اعلام کرد.
علی نوذرپور با بیان اینکه از این مبلغ ۳۰میلیارد تومان مربوط به آب‌بها و مابقی آن، حق انشعاب است، ادامه داد: از سال۹۲ که مشکل کم آبی و قطع مقطعی آب شروع و به‌مدت چند سال آب قطع شد، پیگیر مشکلات هستیم، به‌نحوی که شهرداری مجبور شد آب مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تأمین کند. برای حل این موضوع لازم است بین شهرداری و وزارت نیرو تفاهمنامه‌ای امضا شود. او ادامه داد: تصویب سند آسیب‌شناسی فضای سبز کشور با محوریت آب، زمین و منابع طبیعی در سال94 تکالیفی را برعهده سازمان‌های مختلف گذاشته است. نوذرپور گفت: منطقه22 با بیش از 2900هکتار جنگل و فضای سبز بالاترین پوشش گیاهی و سرانه فضای سبز در تهران را به‌خود اختصاص داده است. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید