• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79557
+
-

اعلام رسمی تعلیق جودوی ایران

تعلیق جودوی ایران به‌طور رسمی اعلام شد. بعد از ماجراهایی که در مسابقات قهرمانی جهان 2019و بعد از شکست سعید ملایی در مرحله نیمه‌نهایی پیش آمد، پیش‌بینی می‌شد که جودوی ایران با مشکل روبه‌رو شود. دوشنبه‌شب خبر محرمانه‌ای از کمیته ملی المپیک به بیرون درز کرد که دیروز هم در همشهری منتشر شد، خبر این بود که فدراسیون جهانی، جودوی ایران را تعلیق کرده است.
دیروز فدراسیون جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که چون مقامات ایرانی ملایی را مجبور به کناره‌گیری از مسابقات کرده‌اند، جودوی این کشور تعلیق شده است. فدراسیون جهانی این اجبار را در تضاد با نامه‌ای می‌داند که مقامات ایرانی در آن متعهد شده بودند به منشور المپیک و اصول آن پایبند باشند و فدراسیون ایران آن را کامل رعایت کند. این نامه 18اردیبهشت امسال و با امضای سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو به این فدراسیون ارسال شده بود. فدراسیون جهانی مدعی است که ایران اساسنامه این فدراسیون را هم نقض کرده است.
در این بیانیه تأکید شده است که ایران، به این موارد پایبند نبوده است؛ اساسنامه فدراسیون جهانی جودو، احترام به اصول جهانی و هرگونه بی‌طرفی سیاسی، ماده ۱.۲.۴: قائل نشدن هرگونه تبعیض به هر دلیلی در رابطه با نژاد، رنگ پوست، جنسیت، تمایل‌های جنسی، زبان، مذهب، گرایش‌های سیاسی یا عقیدتی، ثروت و...، قوانین سازمانی و ورزشی فدراسیون جهانی جودو، ماده۱.۲.۲ : تبانی و باخت عمدی(نتیجه غیرواقعی) ، اصول اخلاقی فدراسیون جهانی جودو و منشور المپیک.
فدراسیون جهانی و کمیسیون اجرایی این فدراسیون به موارد دیگری هم اشاره‌ کرده است؛ مبارزه نکردن آرش میراسماعیلی در المپیک 2004در مقابل ورزشکار رژیم صهیونیستی، کناره‌گیری سعید ملایی از گرنداسلم پاریس 2019به خاطر حضور حریفی از همین رژیم.
طبق رأی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، فدراسیون جودوی ایران از همه رقابت‌ها، همه فعالیت‌های اجتماعی و اجرایی که از طرف فدراسیون جهانی جودو سازماندهی می‌شود، از 27شهریور 1398تا زمان اعلام تصمیم نهایی این پرونده، تعلیق است. فدراسیون ایران این حق را دارد که در 21روز آینده به دادگاه عالی ورزش شکایت کند.
در صورت تأیید نهایی این حکم، جودوی ایران، فرصت حضور در المپیک 2020توکیو را از دست خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید